بازی تاج و تخت در کابل؛ آمریکا و طالبان سوگند ریاست جمهوری غنی و عبدالله را مضر خواندند

بازی تاج و تخت در کابل؛ آمریکا و طالبان سوگند ریاست جمهوری غنی و عبدالله را مضر خواندند
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هم آمریکا و هم طالبان برگزاری دو مراسم تحلیف و ادعای همزمان دو رئیس جمهوری در افغانستان را مخل صلح در این کشور خواندند.

آگهی

شاید آنچه دیروز در کابل، پایتخت افغانستان روی داد، جایی که هیچ یک از دو رقیب مدعی ریاست جمهوری حاضر به کوتاه آمدن نیستند، مصداق این مثل است که «دو پادشاه در اقلیمی نگنجند».

روز دوشنبه ۹ اسفند/حوت رئیس جمهوری محمد اشرف غنی در حالی برای دومین بار در ارگ حکومتی در کابل سوگند ریاست جمهوری یاد کرد که ساعاتی پیش عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز که نتیجه انتخابات را قبول ندارد در قصر سپیدار مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار کرده بود.

اختلاف‌ها پس از آن میان اشرف غنی و عبدالله به اوج خود رسید که کمیسیون انتخابات محمداشرف غنی را در روز ۲۹ دی ماه برنده این رقابت‌ها اعلام کرد، اما عبدالله عبدالله این نتیجه را رد کرده و با «تقلب» خواندن آن از پذیرفتنش سرباز زد.

اپلیکیشن یورونیوز را از گوگل‌پلی دانلود کنید

واکنش آمریکا: نه به حکومت موازی

دولت آمریکا به این رویداد در افغانستان واکنش نشان داده و با توازی قدرت در این کشور مخالفت کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرد، ضمن تأکید بر حمایت دولت واشنگتن از افغانستان «متحد و دارای حاکمیت ملی» آورد: «اولولیت‌دهی به حکومت فراگیر [در افغانستان] برای صلح اهمیت دارد.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز شامگاه دوشنبه در توییتر نوشت که کشورش با ایجاد «حکومت موازی» و «استفاده از زور» برای حل اختلافات سیاسی در افغانستان مخالف است.

واکنش طالبان: دو سوگند برای صلح مضر است

گروه طالبان افغانستان نیز به برگزاری دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری جداگانه در این کشور واکنش نشان داد و آنرا برای روند صلح کشور «مضر» دانست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز دوشنبه گفت: «با توجه به اختلافاتی که در میان سیاستمداران دولت وجود دارد و حتی امروز دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری جداگانه برگزار کردند، بعید است بتوانند طبق قرار قبلی خود را برای مذاکرات صلح بین افغانی فردا ۱۰ مارس (۲۰ اسفند/حوت) آماده کنند.»

وی خطاب به دو رقیب سیاسی کشور یعنی محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله گفت: «بیایید به جای برگزای دو مراسم جداگانه تحلیف، اختلافات را کنار گذاشته و بیشتر بر مذاکرات بین‌ افغانی متمرکز شوید تا روند صلح این کشور به موفقیت خاتمه یابد.»

مجاهد این اختلافات را برای مذاکرات صلح کشور «خطرناک» خواند و افزود: «یکی از گام‌هایی که قرار بود برای صلح کشور برداشته شود و در توافقنامه صلح طالبان با آمریکا در دوحه قطر نیز گنجانده شده، آزادی ۵ هزار زندانی طالبان در زندان‌های دولت بود تا طالبان نیز بتواند هزار زندانی دولت را در مقابل آزاد کند، با این وجود تاکنون هیچ گام عملی‌ای برای اجرای شرط توافق آمریکا و طالبان صورت نگرفته است. چون اشرف غنی بارها این این درخواست را رد کرده است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اختلاف میان عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی به رغم پا درمیانی برخی دیپلمات‌ها و نمایندگان سیاسی به ویژه زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان به منظور دستیابی به راه حلی برای بن‌بست سیاسی حاضر تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته و بازی تاج و تخت در این کشور هنوز به پایان نرسیده است.

توافق صلح شکننده آمریکا و طالبان

هر دو مدعی ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه در مراسم تحلیف خود درباره تعیین سرنوشت مذاکره با طالبان سخن گفتند.

عبدالله در جریان سخنرانی خود از تعیین هیات مذاکره کننده با طالبان خبر داد و محمد اشرف غنی هم اعلام کرد نه تنها روز سه‌شنبه هیئت مذاکره کننده با طالبان را نهایی می‌کند بلکه در مورد رهایی زندانیان طالبان هم که اخیرا مورد توافق این گروه و آمریکا قرار گرفته، فرمانی را صادر خواهد کرد.

آمریکا و طالبان روز شنبه ۱۰ اسفند/حوت در دوحه قطر توافقنامه‌ای را برای پایان دادن به درگیری‌های ۱۹ ساله در افغانستان امضا کردند. بر پایه این توافق قرار شده است شمار نظامیان آمریکایی حاضر در خاک افغانستان کاهش قابل توجهی یافته و طالبان حملات خود را متوقف کنند. طالبان پایان دادن به جنگ در افغانستان را منوط به خروج تمامی نظامیان خارجی و خصوصا آمریکایی از خاک افغانستان کرده است.

توافق‌نامه صلح میان طالبان و آمریکا پس از توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن یکی از مهمترین توافق‌نامه‌ها در دو دهه اخیر افغانستان محسوب می‌شود. براساس این توافق‌نامه، پنج هزار زندانی طالبان آزاد خواهند شد و هزاران نیروی آمریکایی در ۱۴ ماه آینده، خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. این نیروها بر اساس توافق‌نامه امنیتی بین دولت افغانستان و آمریکا نقش آموزش، تجهیز و مشورتی به نیروهای افغانستان را برعهده داشتند و دوره زمانی مشخصی برای فعالیت این نیروها در افغانستان تعیین نشده بود.

آزادی زندانیان طالبان نیز از موارد اختلاف اشرف غنی و عبدالله عبدالله بوده است. عبدالله خواستار آزادی سریع‌تر همه زندانیان طالبان برای پیشبرد روند صلح و مذاکرات بین افغانی است، اما اشرف غنی از آغاز مخالف آزادی آنها بود، گر چه بعد از یک هفته مقاومت بالاخره وعده داد که زندانی‌های طالبان را آزاد کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیش‌نویس توافق غنی و عبدالله در افغانستان آماده شد

حمله به پاسگاهی در ولایت زابل افغانستان؛ دست‌کم ۲۵ سرباز و پلیس کشته شدند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد