کمک مضاعف ۵۰۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای رسیدگی به پناهجویان سوری در ترکیه

 کمک مضاعف ۵۰۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای رسیدگی به پناهجویان سوری در ترکیه
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه از نهایی شدن اعطای یک کمک فوری ۱۷۰ میلیون یورویی برای مقابله با بحران انسانی در شمال سوریه خبر داده بود.

آگهی

کمیسیون اروپا برای کاستن از تنش‌ها با آنکارا بازهم دست به جیب می‌شود و اینبار علاوه بر کمک مالی شش میلیاردی اختصاص داده شده به ترکیه ۵۰۰ میلیون یورو دیگر را برای کمک به اسکان پناهجویان سوری در این کشور تدارک می‌بیند.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر به نقل از یک منبع اروپایی اعلام کرده است که کمیسیون اروپا در پی شرایط بحرانی ایجاد شده در منطقه علاوه بر این کمک مالی اقدامات دیگری را نیز برای کاهش تنش با آنکارا در دست تهیه دارد.

این منبع اروپایی در ادامه یادآور شد که کمک مالی ۵۰۰ میلیون یورویی اقدامی تکمیلی در راستای کمک ۶ میلیارد یورویی است که در چارچوب توافق سال ۲۰۱۶ برای اجرایی شدن طرح و برنامه‌های حمایتی سازمان‌های غیر دولتی از حدود ۳ میلیون و هفتصد هزار پناهجوی سوری ساکن در ترکیه به این کشور اختصاص داده شده است.

بر این اساس کمیسیون اروپا تحت ریاست اورزولا فن در لاین در کنار این کمک مالی همچنین تلاش دارد تا برای جلب همکاری مضاعف ترکیه تسهیلاتی بیشتر برای اعطای ویزا به اتباع این کشور ارائه کند.

این در حالیست که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه از نهایی شدن اعطای یک کمک فوری ۱۷۰ میلیون یورویی برای مقابله با بحران انسانی در شمال سوریه خبر داده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه پس از ملاقات و گفتگو با مقامات دولتی در آنکارا در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرده بود: «ما تصمیم گرفته‌ایم برای ادامه کمک رسانی به افرادی که در معرض بیشترین آسیب‌ها در سوریه قرار گرفته‌اند یک کمک مضاعف انسانی به میزان ۱۷۰ میلیون یورو را اختصاص دهیم.»

کمک ۱۷۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا بر اساس آنچه منابع اروپایی گفته‌اند مجزا از ۵۰۰ میلیون یورویی است که این نهاد برای سامان بخشیدن به وضعیت پناهجویان سوری مقیم ترکیه اختصاص داده است.

کمیسیون اروپا پیشتر اعلام کرده بود که ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو از کمک شش میلیارد یورویی وعده داده شده به ترکیه تامین اعتبار شده و از این میزان تاکنون ۳ میلیارد و دویست میلیون یورو پرداخت شده است.

تامین ۵۰۰ میلیون یورو کمک مضاعف برای فراهم کردن زمینه اسکان مناسب پناهجویان سوری در ترکیه در حالی اعلام می‌شود که اروپا نگران تکرار سناریویی مشابه سال ۲۰۱۵ است که طی آن میلیو‌ن‌ها پناهجوی گریخته از جنگ و خونریزی از خاورمیانه و آفریقا راه قاره سبز را در پیش گرفتند.

آنکارا در واکنش به رویکرد اروپا در قبال بحران شمال سوریه و نیز کشته شدن ده‌ها تن از نظامیانش در جریان حملات ارتش سوریه به استان ادلب تصمیم گرفته است که مرزهای خروجی خود را به روی پناهجویان ساکن این کشور باز کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در تازه‌ترین اظهار نظر در خصوص بحران سوریه گفته بود که اگر کشورهای اروپایی خواهان حل مشکل هستند باید از راه‌ حل‌های سیاسی و انسانی ترکیه در سوریه حمایت کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هجوم هزاران مهاجر به مرز ترکیه-یونان؛ اتحادیه اروپا هشدار مرزی را بالا برد

تصویب قانون مقابله با بوم‌کُشی؛ پارلمان اروپا جدی‌ترین موارد تخریب اکوسیستم را جرم‌انگاری کرد

کشاورزان معترض در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با پلیس درگیر شدند