«سه‌شنبه بزرگ» دموکرات‌ها؛ بایدن با پیروزی در ۱۰ ایالت از سندرز پیش افتاد

«سه‌شنبه بزرگ» دموکرات‌ها؛ بایدن با پیروزی در ۱۰ ایالت از سندرز پیش افتاد
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما پس از پیروزی در ایالت کارولینای جنوبی و کناره‌گیری پیت بودجج و امی کلبوچار از رقابت‌ها امیدوار است بتواند در «سه‌شنبه بزرگ» از آنچه پیش از این پیش بینی می‌شد نتایج بهتری کسب کند.

آگهی

جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما روز سه شنبه ۳ مارس (۱۳ اسفند) توانست در انتخابات مقدماتی ۱۰ ایالت، برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و دیگر رقبای خود را در رقابت های مقدماتی حزب دموکرات آمریکا شکست دهد.

نتیجه انتخابات مقدماتی ایالت های ویرجینیا، کارولینای شمالی، آلاباما، مینه سوتا، ماساچوست، آرکانزاس، اوکلاهوما، تنسی، مین و تگزاس از پیروزی جو بایدن حکایت دارد. به این ترتیب او از نظر تعداد نمایندگانی که تاکنون به کنوانسیون حزب دموکرات فرستاده است از برنی سندرز پیشی گرفت.

رای گیری برای تعیین نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی روز سه شنبه در ۱۴ ایالت آمریکا برگزار شد.

شرکت کنندگان در رای گیری های ایالتی بیش از یک سوم نمایندگان حاضر در کنوانسیون حزب دموکرات را انتخاب کردند. این نمایندگان وظیفه تعیین نامزد این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی آمریکا را در انتخابات ماه نوامبر (آبان) برعهده خواهند داشت.

از برگزاری همزمان رای گیری در ۱۴ ایالت آمریکا و منطقه خودگردان ساموآی آمریکا در اقیانوس آرام در ادبیات سیاسی آمریکا به عنوان «سه شنبه بزرگ» یاد می شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

برنی سندرز در میان رای گیری های «سه شنبه بزرگ» در چهار ایالت ورمونت، کلرادو، یوتا و کالیفرنیا پیروز شد. او نماینده ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریکا است.

مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک با وجود تبلیغات گسترده در ۱۴ ایالت «سه شنبه بزرگ»، تنها در منطقه خودگردان ساموآی آمریکا پیروز شد.

جو بایدن پس از پیروزی در ایالت کارولینای جنوبی و کناره گیری پیت بودجج و امی کلبوچار از رقابت ها توانست از آنچه پیش از این پیش بینی می شد نتایج بهتری کسب کند. امری که در عمل باعث شد برنی سندرز موقعیت خود را به عنوان نامزد پیشتاز رقابت ها از دست بدهد.

پیت بودجج، شهردار سابق ساوت بند و امی کلبوچار، سناتور ایالت مینه سوتا در روزهای گذشته ضمن کناره گیری از رقابت ها از نامزدی جو بایدن حمایت کردند. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که کناره گیری آنها نشانه ای از تلاش چهره های میانه رو و بانفوذ حزب دموکرات برای جلوگیری از پیروزی برنی سندرز در مقابل جو بایدن است.

مایکل بلومبرگ از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کنار کشید

مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک پس از نتایج ضعیف در «سه‌شنبه بزرگ»، اعلام کرد که کارزار انتخاباتی‌اش را متوقف می‌کند. وی در عین حال گفت که از نامزدی جو بایدن حمایت می‌کند.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سه ماه پیش، برای شکست دادن دونالد ترامپ وارد رقابت‌های انتخاباتی شدم. امروز به همین دلیل رقابت‌ را ترک می‌کنم.چون برایم مشخص است که ماندن در این رقابت‌ها رسیدن به این هدف را مشکل‌تر می‌کند.»

آقای بلومبرگ در این سه ماه بیش از نیم میلیارد دلار هزینه تبلیغات انتخاباتی خود کرده بود، به امید اینکه به عنوان نامزد حزب دموکرات مقابل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی آمریکا قرار گیرد.

در این صفحه می توانید نتایج رای گیری های «سه شنبه بزرگ» و اخبار مرتبط با آن را لحظه به لحظه دنبال کنید.

پیروزی مهم بایدن در تگزاس

بعد از پایان شمارش آرا در ایالت تگزاس جو بایدن برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه موفق شد برنی سندرز را در این ایالت پرجمعیت شکست دهد.

بایدن در این ایالت موفق به کسب حدود ۳۳.۲ درصد آرا شد. برنی سندرز اما نتوانست بیش از ۲۹.۳ درصد کسب کند. بر این اساس جو بایدن موفق شد ۲۲۸ نماینده‌ای که در کنوانسیون حزب دموکرات را به نمایندگی از این ایالت شرکت می‌کنند را به خود اختصاص دهد.

عکس از آسوشیتدپرس

حمله توئیتری ترامپ به «مایک ریزه» و الیزابت وارن

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به نتایج رقابت های مقدماتی حزب دموکرات از مایکل بلومبرگ و الیزابت وارن به عنوان دو بازنده «سه شنبه بزرگ» نام برد.

رئیس جمهوری ایالات متحده در صفحه توئیتر خود نوشت: «بزرگترین بازنده امشب با فاصله زیاد مایکل بلومبرگ ریزه است.» او در یکی از توئیت های دیگر خود نیز از الیزابت وارن به عنوان دیگر بازنده «سه شنبه بزرگ» یاد کرد.

آگهی

مایکل بلومبرگ و الیزابت وارن نتواستند در هیچ کدام از ایالت هایی که رای گیری آنها در جریان «سه شنبه بزرگ» برگزار شد پیروز شوند.

الیزابت وارن در ایالت ماساچوست که خود یکی از دو نماینده آن در مجلس سنای آمریکا است از جو بایدن شکست خورد. مایکل بلومبرگ هم با وجود استفاده از ثروت شخصی اش برای تبلیغ در ایالت های «سه شنبه بزرگ» تنها در منطقه خودمختار ساموآی آمریکا در اقیانوس آرام پیروز شد.

دونالد ترامپ همچنین ویدئویی از مایکل بلومبرگ در صفحه توئیتر منتشر کرد که شهردار سابق نیویورک در آن در حال لیس زدن انگشتان خود دیده می شود. رئیس جمهوری آمریکا در توئیت خود به مایکل بلومبرگ توصیه کرده است که انگشتان خود را لیس نزند زیرا این کار برای او و دیگران «غیر بهداشتی و خطرناک» است.

سندرز در کالیفرنیا پیروز شد

برآوردهای اولیه نشان می دهد که برنی سندرز در ایالت کالیفرنیا پیروز شده است.

کالیفرنیا مهمترین ایالتی است که در «سه شنبه بزرگ» انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در آن برگزار شده است. این ایالت ۴۱۵ نماینده به کنوانسیون حزب دموکرات خواهد فرستاد.

آگهی

برنی سندرز علاوه بر کالیفرنیا در ایالت های ورمونت، یوتا و کلرادو پیروز شده است. او با این حال در هشت ایالت از جو بایدن شکست خورد.

عکس از آسوشیتدپرس

هشتمین پیروزی در «سه شنبه بزرگ»؛ بایدن در ماساچوست رقبایش را شکست داد

جو بایدن در ایالت ماساچوست موفق شد برنی سندرز و الیزابت وارن را شکست دهد. این هشتمین ایالتی است که جو بایدن در جریان اعلام نتایج رای گیری های «سه شنبه بزرگ» در آن پیروز می شود.

پیروزی جو بایدن در ایالت ماساچوست فشارها را بر الیزابت وارن برای انصراف از ادامه رقابت ها افزایش خواهد داد. الیزابت وارن یکی از دو نماینده ایالت ماساچوست در مجلس سنای آمریکا است.

جو بایدن تاکنون علاوه بر ماساچوست در ایالت های ویرجینیا، کارولینای شمالی، آلاباما، مینه سوتا، آرکانزاس، اوکلاهوما و تنسی پیروز شده است.

ایالت ماساچوست ۹۱ نماینده در کنوانسیون حزب دموکرات خواهد داشت.

آگهی
عکس از آسوشیتدپرس

سندرز در ایالت یوتا پیروز شد

برنی سندرز موفق شد در ایالت یوتا رقبای خود از جمله جو بایدن را شکست دهد. او پیش از این در دو ایالت ورمونت و کلرادو پیروز شده بود.

ایالت یوتا ۲۹ نماینده به کنوانسیون حزب دموکرات خواهد فرستاد.

برنی سندرز تاکنون در هفت ایالتی که رای گیری آنها در جریان «سه شنبه بزرگ» انجام شده از جو بایدن شکست خورده است.

عکس از آسوشیتدپرس

بایدن: به حمایت بودجج و کلبوچار از خودم افتخار می‌کنم

جو بایدن سه شنبه شب در واکنش به نتایج «سه شنبه بزرگ» از پیت بودجج و امی کلبوچار، دو نامزدی که طی روزهای گذشته به نفع او از عرصه رقابت ها کناره گیری کردند تشکر کرد.

معاون سابق باراک اوباما تاکید کرد که پیروزی او در ایالت مینه سوتا بدون حمایت امی کلبوچار ممکن نبود.

آگهی

جو بایدن در بخشی از سخنان خود به تندی از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرد. معاون سابق باراک اوباما رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده را متهم کرد که با مردم آمریکا «همدل» نیست.

هنگام سخنرانی جو بایدن چند تظاهرکننده با اعتراض خود برای لحظاتی سخنرانی او را که به طور مستقیم از اکثر شبکه های تلویزیونی آمریکا پخش می شد مختل کردند.

عکس از آسوشیتدپرس

سندرز: در این رقابت پیروز می‌شویم و ترامپ را شکست می‌دهیم

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت سه شنبه شب در واکنش به نتایج «سه شنبه بزرگ» تاکید کرد که او بهترین گزینه برای شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر است.

این نامزد ۷۸ ساله ابراز اطمینان کرد که ضمن پیروزی در رقابت های مقدماتی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ را شکست خواهد داد.

او در بخشی از سخنان خود از مواضع جو بایدن از جمله حمایت او از جنگ عراق انتقاد کرد.

آگهی

برنی سندرز در «سه شنبه بزرگ» تاکنون در هفت ایالت شکست خورده و تنها در دو ایالت پیروز شده است. با این حال هواداران سناتور ورمونت امیدوار هستند که با اعلام نتایج رای گیری در ایالت های پرجمعیت تگزاس و کالیفرنیا بتوانند شکست برنی سندرز در ایالت های دیگر را فراموش کنند.

عکس از آسوشیتدپرس

بایدن در مینه‌سوتا و آرکانزاس سندرز را شکست داد

جو بایدن با پیروزی در ایالت های مینه سوتا و آرکانزاس تعداد پیروزی های خود در «سه شنبه بزرگ» را به عدد هفت رساند. او پیش از این در ایالت های ویرجینیا، آلاباما، کارولینای شمالی، اوکلاهوما و تنسی پیروز شده بود.

امی کلبوچار، سناتور ایالت مینه سوتا روز دوشنبه ضمن انصراف از ادامه کارزار انتخاباتی خود از جو بایدن حمایت کرده بود.

ایالت مینه سوتا ۷۵ نماینده در کنوانسیون حزب دموکرات خواهد داشت. آرکانزاس نیز ۳۱ نماینده به کنوانسیون حزب دموکرات خواهد فرستاد.

عکس از آسوشیتدپرس
جو بایدن و امی کلبوچارعکس از آسوشیتدپرس

پیروزی بایدن در ایالت‌های اوکلاهوما و تنسی

جو بایدن در دو ایالت اوکلاهوما و تنسی توانست رقبای خود از جمله برنی سندرز را شکست دهد. به این ترتیب تعداد ایالت هایی که معاون سابق باراک اوباما در جریان «سه شنبه بزرگ» در آنها پیروز شده است به پنج ایالت رسید.

آگهی

جو بایدن پیش از این در ایالت های ویرجینیا، کارولینای شمالی و آلاباما پیروز شده بود.

ایالت های اوکلاهوما و تنسی به ترتیب ۳۷ و ۶۴ نماینده در کنوانسیون حزب دموکرات دارند.

عکس از آسوشیتدپرس

سندرز در ایالت کلرادو بایدن را شکست داد

برنی سندرز دومین پیروزی خود در «سه شنبه بزرگ» را در ایالت کلرادو به دست آورد. او پیش از این در ایالت ورمونت که یکی از دو نماینده آن در مجلس سنای آمریکا است به پیروزی دست یافته بود.

ایالت کلرادو ۶۷ نماینده در کنوانسیون حزب دموکرات خواهد داشت.

مایکل بلومبرگ حدود هشت میلیون دلار در این ایالت خرج تبلیغات انتخاباتی خود کرده بود.

آگهی
عکس از آسوشیتدپرس

بایدن از نظر تعداد نمایندگان در کنوانسیون حزب دموکرات از سندرز پیشی گرفت

با مشخص شدن نتیجه رقابت مقدماتی در برخی از ایالت هایی که رای گیری در آنها در «سه شنبه بزرگ» برگزار شد جو بایدن از نظر تعداد نمایندگان در کنوانسیون حزب دموکرات از برنی سندرز پیشی گرفت.

آخرین بررسی ها نشان می دهد که جو بایدن تاکنون ۱۲۱ نماینده به کنوانسیون حزب دموکرات فرستاده است. این در حالی است که برنی سندرز ۷۷ نفر از نمایندگان حاضر در کنوانسیون حزب دموکرات را مشخص کرده است.

این ارقام با توجه به پیروزی جو بایدن در ایالت های ویرجینیا، کارولینای شمالی و آلاباما به دست آمده است. با این حال باید در نظر داشت که نتیجه رای گیری در برخی از ایالت های پرجمعیت و تعیین کننده مانند تگزاس و کالیفرنیا هنوز مشخص نشده است.

هر کدام از نامزدها برای پیروزی در رقابت مقدماتی حزب دموکرات و کسب نامزدی این حزب در انتخابات ماه نوامبر به رای ۱۹۹۱ نماینده در کنوانسیون حزب دموکرات نیاز خواهند داشت.

عکس از آسوشیتدپرس

سومین پیروزی بایدن در «سه شنبه بزرگ» در آلاباما رقم خورد

جو بایدن پس از پیروزی در ایالت های ویرجینیا و کارولینای شمالی توانست در ایالت آلاباما نیز رقبای خود را شکست دهد. ایالت آلاباما ۵۲ نماینده در کنوانسیون حزب دموکرات دارد.

آگهی

رقابت بین الیزابت وارن، جو بایدن و برنی سندرز در ایالت ماساچوست فشرده گزارش شده است. امری که می تواند امری نگران کننده برای الیزابت وارن محسوب شود. الیزابت وارن یکی از دو سناتور ایالت ماساچوست در سنای آمریکا است.

عکس از آسوشیتدپرس

بایدن در انتخابات مقدماتی کارولینای شمالی پیروز شد

جو بایدن با کسب دومین پیروزی خود در «سه شنبه بزرگ» توانست در ایالت کارولینای شمالی از رقبای خود پیشی بگیرد. رسانه های آمریکا بلافاصله پس از پایان رای گیری در ایالت کارولینای شمالی اعلام کردند که برآوردهای اولیه آنها از پیروزی معاون سابق باراک اوباما در کارولینای شمالی حکایت دارد.

کارولینای شمالی ۱۱۰ نماینده در کنوانسیون حزب دموکرات خواهد داشت.

نتیجه انتخابات مقدماتی کارولینای شمالی شکست سنگینی برای مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک محسوب می شود که در این ایالت تبلیغات زیادی کرده بود. مایکل بلومبرگ تاکنون در میان رای گیری های «سه شنبه بزرگ» تنها در انتخابات مقدماتی منطقه خودگردان ساموآی آمریکا پیروز شده است.

منطقه ساموآی آمریکا تنها شش نماینده به کنوانسیون حزب دموکرات می فرستد.

آگهی
عکس از آسوشیتدپرس

پیروزی بایدن در ویرجینیا؛ سندرز در ورمونت در جایگاه نخست ایستاد

رسانه های آمریکا گزارش دادند که جو بایدن در انتخابات مقدماتی ایالت ویرجینیا به پیروزی دست یافته است. این در حالی است که برنی سندرز توانسته است در ایالت ورمونت به پیروزی برسد.

پیش از این پیش بینی می شد که رقابت بین جو بایدن و برنی سندرز در ایالت ویرجینیا فشرده باشد. با این حال به نظر می رسد که جو بایدن با فاصله قابل توجهی آرای بیشتری از برنی سندرز در این ایالت کسب کرده است.

ایالت ویرجینیا ۹۹ نماینده در کنوانسیون حزب دموکرات دارد. این در حالی است که ایالت ورمونت تنها ۱۶ نماینده در کنوانسیون حزب دموکرات خواهد داشت.

ایالت ویرجینیا یکی از ایالت های تعیین کننده (Swing States) در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر خواهد بود.

عکس از آسوشیتدپرس

اولین نتایج «سه شنبه بزرگ» از ورمونت و ویرجینیا

اولین ایالت هایی که رای گیری در آنها پایان می یابد ایالت های ورمونت و ویرجینیا هستند. انتظار می رود که برآوردهای اولیه از نتایج این دو ایالت ساعت هفت به وقت شرق آمریکا (سه و نیم صبح به وقت تهران) منتشر شود.

آگهی

برنی سندرز، نامزد پیشتاز در رقابت های مقدماتی حزب دموکرات نماینده ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریکا است. پیش بینی می شود که او بتواند در این ایالت به پیروزی برسد.

ایالت ورمونت ۱۶ نماینده در کنوانسیون حزب دموکرات خواهد شد. تعداد نمایندگان ایالت ویرجینیا نیز ۹۹ نماینده است. رای دهندگان در ۱۴ ایالت آمریکا در مجموع هویت بیش از ۱۳۰۰ نماینده حاضر در کنوانسیون حزب دموکرات را در «سه شنبه بزرگ» مشخص می کنند.

پیش از «سه شنبه بزرگ» رای گیری تنها در چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی انجام شده است.

مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک و الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست از دیگر نامزدهای حاضر در رقابت های مقدماتی حزب دموکرات هستند. رای گیری های روز سه شنبه برای این دو نامزد نیز بسیار تعیین کننده خواهد بود. مایکل بلومبرگ از رقابت در چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی خودداری کرد تا بر روی ایالت هایی تمرکز کند که رای گیری آنها در روز «سه شنبه بزرگ» برگزار می شود.

عکس از آسوشیتدپرس
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا؛ زنانی که بخت زیادی برای معاونت بایدن دارند

انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها؛ پیروزی بایدن درفلوریدا، ایلینوی و آریزونا

رسانه‌های آمریکا: بایدن در ایالت واشنگتن پیروز انتخابات دموکرات‌ها شد