هنگ‌کنگ با پرداخت یارانه نقدی هزار دلاری به جنگ تبعات اقتصادی کرونا می‌رود

هنگ‌کنگ با پرداخت یارانه نقدی هزار دلاری به جنگ تبعات اقتصادی کرونا می‌رود
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در چین نیز دولت با اعطای کمک نقدی به کارگران و نیز ارائه خدمت حمل و نقل رایگان تلاش کرده تا از سرایت سریع رکود به اقتصاد خُرد این کشور ممانعت کند. هواپیمایی امارات نیز اعلام کرد که بحران مالی حاصل را از طریق اعطای یک ماه مرخصی بدون حقوق به کارکنان مازاد خود سپری خواهد کرد.

آگهی

همزمان با بروز تبعات منفی شیوع ویروس کرونا بر رونق کسب و کارهای خُرد و کلان در سراسر جهان، برخی دولت‌ها از جمله هنگ‌کنگ و چین با اعطای تسهیلاتی به مردم، تلاش خود را برای کاهش فشار مالی ناشی از رکود اقتصادی آغاز کرده‌اند.

دولت محلی هنگ‌کنگ که تحت تاثیر اعتراض‌های مردمی سال ۲۰۱۹ میلادی برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ به این سو با کاهش ۱.۲ درصدی رشد اقتصادی مواجه بوده، اعلام کرد که تصمیم گرفته با تزریق ۱۲۰ میلیارد دلار هنگ‌کنگ (معادل ۱۵.۴ میلیارد دلار آمریکا) مانع از تکرار رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۰ شود.

بر پایه این مصوبه دولت محلی، هر شهروند هنگ‌کنگی بالای ۱۸ سال ۱۰ هزار دلار هنگ‌کنگ (۱۲۸۰ دلار آمریکا) یارانه نقدی دریافت خواهد کرد تا با هزینه‌کرد آن کسب و کارهای کوچک و خرده فروشی‌ها رونق بگیرند. 

همچنین دولت محلی این جزیره با تن دادن به کسری بودجه ۴.۸ درصدی نسبت به تولید ناخالص داخلی سالانه، تصمیم گرفته تا با پرداخت وام‌های کم بهره مانع از ورشکستگی کسب و کارهای نوپا، کوچک و متوسط در وضعیت بحرانی کنونی شود.

دولت محلی هنگ‌کنگ همچنین سود سالانه تا سقف ۲۰ هزار دلار آمریکا را نیز از مالیات معاف کرد.

کمک‌های مالی چین

در چین، منشاء شیوع ویروس کرونا در جهان، دولت با اعطای کمک نقدی به کارگران و نیز ارائه خدمت حمل و نقل رایگان تلاش کرده تا از سرایت سریع رکود به اقتصاد خُرد این کشور ممانعت کند.

در همین حال برخی شرکت‌های آسیب دیده از شیوه ویروس کرونا نیز در تلاش هستند تا حد امکان از دست زدن به تعدیل سریع پرسنل خود اجتناب کنند. به عنوان نمونه هواپیمایی امارات که با کاهش قابل توجه پروازهای خود مواجه شده، اعلام کرده که بحران مالی حاصل را از طریق اعطای یک ماه مرخصی بدون حقوق به کارکنان مازاد خود سپری خواهد کرد.

بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان نیز از روز دوشنبه تلاش‌های خود را برای بازگرداندن ثبات به بازارهای پولی و مالی را آغاز کرده‌اند. پس از افت ۶ هزار میلیارد دلاری ارزش سهام در بورس‌های جهانی، بانک مرکزی آمریکا با کاهش نیم درصدی بهره تلاش کرد تا رونق پایداری را به بازارهای سهام این کشور بازگرداند. البته این تصمیم پس از آن اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توییتی ضمن یادآوری اقدام بانک مرکزی استرالیا، از مقاومت بانک مرکزی ایالات متحده در برابر کاهش نرخ بهره برای کاهش تبعات شیوع ویروس کرونا انتقاد کرد.

بانک مرکزی اروپا نیز گزینه کاهش نرخ بهره در ماه آوریل را روی میز دارد و همسو با بانک‌های مرکزی ژاپن و بریتانیا از آمادگی خود برای تزریق نقدینگی به بازارهای مالی خبر داده است. البته وزارت دارایی آلمان هم اعلام کرده که با حذف حد نصاب تعیین شده برای کسری بودجه سال ۲۰۲۰ میلادی، حمایت مالی از کسب و کارهای درگیر رکود اقتصادی را آغاز خواهد کرد.

فشار اقتصادی بر کسب و کارهای خُرد در ایران

در ایران نیز به گزارش ایسنا شیوع بیماری کرونا بسیاری از مشاغل را به حالت نیمه تعطیل در آورده ولی در این میان کسب و کارهای خُرد بیش از دیگر مشاغل زیر فشار تعطیلی اجباری قرار گرفته‌اند. بر همین اساس، وزارت صنعت ایران به دولت پیشنهاد داده تا با اعمال بخشودگی مالیاتی کلیه صنوف، معافیت صنوف از پرداخت حق بیمه خویش و کارگران تحت پوشش، استمهال اقساط بانکی این مشاغل تا عادی شدن فعالیتهای تجاری در کشور، تخصیص اعتبارات بلاعوض و کم بهره بانکی و معافیت از پرداخت هرگونه هزینه‌های جانبی در شهرداری‌ها و بخشداری‌ها مانع از تعطیلی کسب و کارهای کوچک و متوسط شود.

بانک مرکزی ایران نیز به تمامی بانک‌ها توصیه کرده تا با توجه به تعطیلی یا کاهش فعالیت برخی از کسب و کارها، برای تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام‌ها با آنها همراهی کنند.

در چنین شرایطی موسسه پیش‌بینی اقتصادی آکسفورد اعلام کرده است که شیوع کرونا در قالب یک شوک کوتاه‌مدت، افزون بر چین، اقتصاد اروپا و آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد و از این منظر حدود ۱.۱ هزار میلیارد دلار خسارت به اقتصاد جهان وارد خواهد شد. 

موسسه آکسفورد این خسارت را ناشی از زنجیره‌ای از رخدادهای اقتصادی از جمله کاهش تولید، سرمایه‌گذاری، تجارت، سفر و تخریب موقتی زنجیره توزیع کالا در جهان دانسته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زندگی وارونه در ایتالیا؛ وقتی طلب بوسه دیوانگی و معاشقه عین خودکشی است

هجوم سرمایه‌گذاران جهان برای خرید سهام شرکت مدعی کشف واکسن کرونا

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است