سومین انتخابات تکراری در اسرائيل در کمتر از یک‌سال؛ گانتز یا نتانیاهو؟

سومین انتخابات تکراری در اسرائيل در کمتر از یک‌سال؛ گانتز یا نتانیاهو؟
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بن بست سیاسی در اسرائيل همچنان بدون راه‌حل به نظر می‌رسد و حالا ناظران سیاسی منتظرند تا سومین انتخابات تکراری گره از کار بحران تشکیل دولت در تل‌آویو بگشاید.

آگهی

شهروندان اسرائيل برای سومین بار در یکسال اخیر در انتخاباتی تکراری پای صندوق‌های رای رفتند.

پس از ناکامی بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز برای تشکیل کابینه، حالا مردم اسرائيل باید یک بار دیگر به نامزدهای انتخابات پارلمانی رای دهند تا مشخص شود بالاخره حزب لیکود همچنان در قدرت باقی خواهد ماند یا ائتلاف آبی و سفید می‌تواند به زمامداری طولانی نتانیاهو پایان دهد.

این انتخابات تحت تاثیر پرونده‌های فساد مالی بنیامین نتانیاهو و اعضای خانواده او قرار دارد. آقای نتانیاهو که از سال ۲۰۰۹ تاکنون قدرت را در اسرائیل در دست دارد به سوءاستفاده از اعتماد، دریافت رشوه و فریبکاری متهم شده است.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد همچنان هیچیک از احزاب توانایی تشکیل ائتلاف برای کابینه جدید را ندارد و احتمال موکول شدن این ماراتن به چهارمین انتخابات بسیار بالا است.

نتانیاهو که رکورد طولانی‌ترین دوران حضور در قدرت را در اسرائيل به خود اختصاص داده بیش از یک سال است که به عنوان نخست وزیر موقت همچنان در قدرت حضور دارد.

برگزاری این انتخابات در سایه تهدید کرونا شکل تازه‌ای به خود گرفته و برخی از منتقدان خواهان لغو یا تعویق آن به زمان دیگری شده بودند. ضمن اینکه ناظران از احتمال کاهش مشارکت عمومی به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا بالا سخن گفته‌اند. با این وجود نتانیاهو از مردم خواسته بود حضور پررنگی در انتخابات داشته باشند. او همچنین بعد از انداختن رای خود در بیت‌المقدس گفت: «همه چیز در خصوص ویروس کرونا تحت کنترل است. امروز تمام اقدامات احتیاطی لازم در این زمینه انجام گرفته و مردم می‌توانند با اطمینان کافی و بدون نگرانی پای صندوق‌های رای حاضر شوند.»

از سوی دیگر گانتز هم ابراز امیدواری کرد برگزاری این انتخابات شروعی برای آغاز دوره‌ای جدید در این کشور باشد.

حوزه‌های رای‌گیری از ساعت ۷ بامداد روز دوشنبه فعالیت خود را آغاز کردند و قرار است تا ساعت ۱۰ شب به وقت محلی ادامه یابد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل یک کشته برجای گذاشت