اردوغان به پوتین: از سر راه کنار برو و ما را با سوریه تنها بگذار

اردوغان به پوتین: از سر راه کنار برو و ما را با سوریه تنها بگذار
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دست‌کم ۴۸ نفر از سربازان ارتش و نیروهای وفادار به دولت سوریه در حملات زمینی و هوایی ترکیه به مواضع ارتش سوریه و متحدانش در شمال غربی استان ادلب کشته شدند.

آگهی

گزارش‌ها حاکی از کشته شدن دست‌کم ۴۸ نفر از سربازان ارتش و نیروهای وفادار به دولت سوریه در حملات زمینی و هوایی ترکیه به مواضع ارتش سوریه و متحدانش در شمال غربی استان ادلب است.

حملات ترکیه همزمان با حملات ارتش سوریه و هواپیماهای جنگی روسیه به یکی از مناطق استراتژیک در شرق استان ادلب است که از روز شنبه شدت یافته است و این منطقه به یکی از اصلی‌ترین محورهای درگیری شدید بین شورشیان تحت حمایت ترکیه و ارتش سوریه تبدیل شده است.

از سوی دیگر در حملات روز جمعه ارتش ترکیه، ۹ نفر نیروهای حزب‌الله لبنان که در حمایت از دمشق در منطقه حضور دارند کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

در همین راستا، روز شنبه، رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه خطاب به مسکو گفت از سر راه ما در سوریه کنار بروید و ما را با سوریه تنها بگذارید.

رئيس جمهوی ترکیه با اشاره به اینکه کشورش قصد ندارد در حال حاضر سوریه را ترک کند افزود: «در یک مکالمه تلفنی به ولادیمیر پوتین گفتم از سر راه ما در سوریه کنار برو و ما را با دمشق تنها بگذار.»

اردوغان در ادامه تاکید کرد که آنکارا نه به دعوت بشار اسد که به درخواست مردم سوریه به این کشور رفته است. «ما نمی‌توانیم میلیون‌ها سوری را در ادلب به دست دولت سوریه بسپاریم. ما به درخواست مردم این کشور آنجا حضور داریم و تا زمانی هم که این مردم خواهان این حضور باشند همچنان باقی خواهیم ماند.»

او در ادامه گفت، ما نه نفت سوریه را می‌خواهیم و نه خاک این کشور را بلکه به‌دنبال امنیت مرزهایمان از طریق ایجاد منطقه امن هستیم. اگر نتوانیم مرزهایمان با سوریه را از شر گروه‌های تروریستی حفظ کنیم در اوضاع بدی گرفتار می‌شویم.

آقای اردوغان همچنین با اشاره به اینکه طرف‌های مقابل به گفتگو و روابط دیپلماتیک پایبند نیستند افزود: «ما خواستار ایجاد منطقه‌ای امن برای بیش از یک میلیون پناهجوی سوریه در مرزهای جنوبی کشور خود هستیم و برای تحقق این امر همچنان به گفتگو پایبندیم اما روسیه در تلاش است با دست‌آویز قرار دادن اوضاع در ادلب در اوضاع ترکیه دخالت کند.»

او همچنین با اشاره به باز کردن مرزهای غربی این کشور به روز پناهجویان گفت: «بیش از ۳ میلیون و هفتصد هزار سوری در داخل خاک ترکیه زندگی می‌کنند و ما توان پذیرش موج تازه‌ای از آنها را نداریم.»

با باز کردن مرزهای ترکیه به سوی اروپا، ۱۸ هزار پناهجو در حال حرکت به سمت غرب هستند که این پناهجویان با برخورد سخت نیروهای مرزی یونان مواجه شده‌اند.

در درگیری‌های چند روز اخیر بین نیروهای سوری و ترک در مناطق مرزی، ۳۳ نظامی ترکیه‌ای بامداد جمله در حومه استان حلب سوریه کشته شدند.

تنش‌ها در منطقه بعد از آغاز عملیات جدید دولت سوریه برای برچیدن آخرین سنگر شبه‌نظامیان در استان ادلب، شدت گرفت. آنکارا مخالف عملیات سوریه است و معتقد است این اقدامات سبب سرازیر شدن موج جدید پناهجویان سوری به سوی مرزهای ترکیه می‌شود.

دمشق می‌گوید با حمایت ترکیه از شورشیان مخالف و حضور نظامی‌اش در ادلب، تمامیت ارضی سوریه نقض شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نظامیان ترکیه و روسیه در ادلب به طور مشترک گشت‌زنی می‌کنند

ترکیه یک جنگنده دیگر سوری را سرنگون کرد

یک سازمان غیردولتی: هشت نفر در حملات روسیه به منطقه تحت کنترل شورشیان در سوریه کشته شدند