کرونا در ایران؛ از بسته شدن مرزهای همسایگان تا احتمال قرنطینه تهران

کرونا در ایران؛ از بسته شدن مرزهای همسایگان تا احتمال قرنطینه تهران
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از هشت همسایه‌ای که با ایران مرز مشترک زمینی دارند، ۶ همسایه یعنی کویت، عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تدابیری را برای محدودیت رفت و آمد با ایران به اجرا گذاشتند که از بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی تا توقف پروازها به مبدأ و مقصد ایران در نوسان بوده است.

آگهی

ترکیه روز یکشنبه از بستن «موقت» مرزهای خود با ایران در پی شیوع ویروس کرونا در این کشور خبر داد. بنا تصمیم آنکارا در چهارچوب این اقدام پیشگیرانه، راههای زمینی ترکیه با ایران شامل ترانزیت و راه آهن بسته خواهد شد.

بر این اساس، گذرگاه مرزی «کاپی‌کوی» در شرق استان وان همچنین مرز «اسن دره» در استان حکاری به روی مسافران ایرانی بسته خواهد شد. ساعاتی پس از این تصمیم، همچنین اعلام شد که پروازهای ترکیه به ایران و بالعکس نیز به حالت تعلیق درآمده است.

ایران اولین کشور در خاورمیانه محسوب می‌شود که ویروس کرونا در آنجا شیوع پیدا کرده است؛ بنا بر اعلام وزارت بهداشت این کشور، دست‌کم ۴۳ مورد آلودگی به این ویروس تا روز یکشنبه تایید شده است.

۶ همسایه مرزهای خود را بستند

از هفت همسایه‌ای که با ایران مرز مشترک زمینی دارند، پنج همسایه یعنی عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تدابیری را برای محدودیت رفت و آمد با ایران به اجرا گذاشتند که از بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی تا توقف پروازها به مبدأ و مقصد ایران در نوسان بوده است.

در میان این همسایگان، تنها دو کشور آذربایجان و ارمنستان هنوز سیاست روشنی را در این زمینه اتخاذ نکرده‌اند و تنها به نظارت بر تحولاتی که در خاک همسایۀ جنوبی در حال روی دادن است، اکتفا کرده‌اند.

از کشورهای دیگر منطقه نیز کویت و گرجستان نیز پروازهای خود را به ایران به حالت تعلیق درآورده‌اند.

ترکمنستان مرز خود با ایران را بست

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی روز یکشنبه از بسته شدن مرز زمینی ترکمنستان با ایران خبر داد.

بنا بر گزارش ایسنا، احمد زمانیان یزدی اعلام کرد: «مرز ترکمنستان به علت بیماری کرونا بسته شده و ترکمنستان اجازه نمی‌دهد که کلیه کامیون‌ها با هر ملیتی از ایران به داخل این کشور وارد شوند و تنها کامیون‎های ملیت خود را پذیرش می‌کند. اما به کامیون‌هایی که از این کشور به طرف ایران می‌آیند اجازۀ تردد می‌دهد.»

او در ادامه گفت: «انتظار ما این بود که ترکمنستان این کار را با اطلاع قبلی انجام دهد. اکنون ماشین‌های زیادی از ترکیه، ایران و قزاقستان با بار در مرز متوقف هستند. این وضعیت باید از طریق وزارت خارجه پیگیری شود که چرا اطلاع قبلی داده نشده و بدون اطلاع مرز را بستند، در حال حاضر اقداماتی در حال انجام است.»

پاکستان مرزهای خود با ایران را بست

مقامات پاکستان روز یکشنبه اعلام کردند که مرز تفتان، مرز مشترک این کشور با ایران را بسته است.

بنا بر اعلام رسانه‌های پاکستان گذرگاه ترانزیت و بازار مشترک این منطقه مرزی بسته شده و فعالیت‌های تجاری و مسافرتی به حالت تعلیق درآمده است.

پاکستان اعلام کرد که اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی را برای جلوگیری از شیوع کرونا در این منطقۀ مرزی به اجرا گذاشته و بیمارستانی ۱۰۰ تخت خوابی را نیز برای مقابله با وضعیت اضطراری در امتداد مرز ایران آماده کرده است.

ممنوعیت ورود شهروندان ایرانی به خاک عراق تمدید شد

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که ممنوعیت ورود شهروندان غیرعراقی از مسیر ایران به خاک این کشور که برای سه روز وضع شده بود را برای مدت نامعلومی تمدید کرده است.

در بیانیۀ دفتر نخست‌وزیری عراق آمده است: «نخست‌وزیر دستور داده است که از ورود هر مسافری از ایران به خاک عراق، به غیر از عراقی‌ها جلوگیری شود.»

پیش از این شرکت هواپیمایی عراق پروازهایش را به مقصد ایران به حالت تعلیق درآورده بود.

وزارت بهداشت عراق نیز اعلام کرد که تا کنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» در این کشور دیده نشده است.

خامنه‌ای: رسانه‌های خارجی به بهانۀ «یک ویروس» تلاش کردند مردم را از شرکت در انتخابات منصرف کنند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در ابتدای جلسۀ درس خارج فقه با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات گفت: «تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیک‌ شدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به‌ بهانۀ یک بیماری و ویروس، رسانه‌های آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند.»

افغانستان تمامی رفت و آمدها به ایران را متوقف کرد

وزارت خارجه افغانستان نیز اعلام کرد که ضمن توقف «موقت» تمامی رفت و آمدها به ایران، خدمات کنسولی این کشور در ایران نیز محدود خواهد شد. کابل همچنین از تهران خواست تا روند اخراج اجباری افغان‌ها را متوقف کند.

آگهی

تصمیمات اخیر دولت کابل پس از آن اتخاذ شد که افغانستان از شناسایی سه فرد مشکوک به ویروس کرونا در ولایت هرات خبر داد. گفته می‌شود که این سه فرد به‌تازگی به قم سفر کرده بودند.

اردن ورود ایرانی‌ها را ممنوع کرد

اردن ورود چینی‌ها، ایرانی‌ها و شهروندان کرۀ جنوبی را به خاکش ممنوع کرد. دولت اردن روز یکشنبه اعلام کرد که ورود تمام مسافران از مقصد چین، ایران و کرۀ جنوبی به این سرزمین، به جز شهروندان اردنی، با هدف محدود کردن خطرات گسترش ویروس کرونا ممنوع خواهد بود.

تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران به ۸ نفر و مبتلایان به ۴۳ مورد افزایش یافت

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز یکشنبه از جان باختن سه تن دیگر از شهروندان این کشور در پی ابتلا به بیماری کرونا خبر داد.

ایرنا به نقل از آقای جهانپور نوشت: «از بین موارد بررسی شده از روز گذشته تا ظهر امروز [یکشنبه] بر اساس نتایج آزمایش‌های تایید شده تعداد ۱۵ نفر دیگر مبتلا به کووید-۱۹یا ویروس کرونای جدید شناسایی شدند. از این تعداد ۷ نفر در قم، چهار نفر تهران، دو نفر گیلان، یک نفر استان مرکزی و یک نفر تنکابن (مازندران) بودند و از این افراد طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر جان خود را از دست دادند.»

او همچنین اعلام کرد که شمار مبتلایان به این بیماری در ایران به ۴۳ نفر رسیده است.

آگهی
توییت مشاور وزارت بهداشت

پیش از این سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مرگ یک مسافر تهرانی در یکی از بیمارستان‌های تنکابن در اثر ابتلا به کرونا خبر داده بود. او اعلام کرده بود که «جسد این فرد تا اعلام نهایی نتیجۀ آزمایش‌های کرونا ویروس در سردخانه نگهداری می‌شود تا جلوی انتشار این ویروس گرفته شود.»

رسانه‌های ایران همچنین از شناسایی شش بیمار مشکوک به کرونا در استان مازندان خبر داده‌اند.

شیوع کرونا و احتمال قرنطینۀ پایتخت ایران

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جریان یک گفتگوی تلویزیونی در شبکۀ ۲ سیما احتمال قرنطینۀ پایتخت ایران را رد نکرد.

او گفت اگرچه تا کنون بحثی دربارۀ قرنطینۀ شهر تهران مطرح نشده و وزارت بهداشت باید در این زمینه تصمیم گیری کند، اما «هنوز از وزارت بهداشت سوال نکرده‌ام؛ اما سوال می‌کنم. اگر تعداد مبتلایان زیاد شود، حتما این کار را انجام خواهند داد.»

او همچنین دربارۀ دیدارش با محدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران پس از ملاقات با شهردار منطقۀ ۱۳ تهران که به ویروس کرونا آلوده شده است، گفت: «آقای ظریف بلد بودند، دست ندادند. ما فقط آنجا حضور داشتیم و روبوسی هم نکردیم.»

آگهی
آسوشیتدپرس
استفاده شهروندان از ماسک در شهر تهرانآسوشیتدپرس

هاشمی به «کووید-۱۹» مبتلا نیست

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران که یک روز پیش از این اعلام کرده بود به دلیل نگرانی از ابتلا به «کووید-۱۹» در پی دیدار با شهردار منطقۀ ۱۳ تهران دست به قرنطینۀ خودخواسته زده است، روز یکشنبه در پیامی توییتری نوشت که نتیجۀ آزمایش‌هایش دربارۀ احتمال آلودگی به ویروس کرونا را دریافت کرده است که نشان می‌دهد به این بیماری مبتلا نیست.

روز یکشنبه همچنین ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد ۷ تن از اعضای شورای شهر تهران که با شهردار منطقه ۱۳ ارتباط کاری داشته‌اند، «جهت رعایت حال سایرین ترجیح دادند در قرنطینه باشند.»

این افراد عبارت بودند از: محسن هاشمی، مرتضی الویری، احمد مسجد جامعی، آرش میلانی، ناهید خداکرمی، الهام فخاری و حسن خلیل آبادی.

توزیع ماسک رایگان در ایران

در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش بهای ماسک‌ها همچنین احتکار آنها از سوی برخی از فعالان بازار در ایران، وزارت بهداشت از آغاز توزیع رایگان ماسک در میان خانوارها خبر داد. بنا بر اعلام این وزارتخانه در پی انتشار اخبار مربوط به شیوع بیماری «کووید-۱۹» در ایران، ماسکهای بهداشتی در برخی موارد تا ۳۰ برابر قیمت به فروش گذاشته شده‌اند.

ایسنا روز یکشنبه به نقل از مهدی یوسفی، رییس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت نوشت: «همکارانمان در اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت تصمیم گرفتند که خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شود... بنابراین ماسک باید رایگان شود. ما امروز با کارخانه‌های تولیدکننده ماسک صحبت کردیم و در حال انجام خریدها هستیم. از فردا به تدریج این ماسک‌ها را به کل کشور ارسال می‌کنیم که البته روندی تدریجی دارد.»

آگهی
آسوشیتدپرس
استفاده شهروندان تهران از ماسک در حمل و نقل عمومی شهریآسوشیتدپرس

او با تاکید بر اینکه «کار را از استان‌هایی آغاز می‌کنیم که ویروس در آن‌ها دیده شده و سپس به سایر استان‌ها نیز تسری می‌دهیم» افزود: «ما ماسک‌ها را خریداری کرده و به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم تا آن‌ها را در پایگاه‌های سلامت، خانه‌ها و مراکز بهداشت به خانواده‌ها تحویل ‌دهند. به هر حال در این مراکز برای هر خانواری پرونده مشخص وجود دارد و می‌توان ارائه ماسک را کنترل کرد. از طرفی ممکن است یک خانوار تعداد زیادی ماسک بخرد که با این اقدام، این مساله هم تحت کنترل قرار می‌گیرد... قرار شد همکاران در معاونت آموزشی یک پکیج آموزشی به علاوه ماسک و محلول ضدعفونی کننده به خانواده‌ها تحویل دهند و در عین حال درباره میزان مصرف ماسک هم آموزش‌هایی ارائه دهند.»

شهردار تهران: تمام اماکن عمومی هرشب ضدعفونی می‌شوند

پیروز حناچی، شهردار تهران روز یکشنبه اعلام کرد که اماکن عمومی، مترو و اتوبوس‌های تهران در ساعات پایانی هر شب ضدعفونی می‌شود و «روند ضدعفونی کردن اماکن عمومی پایتخت تا زمان فروکش کردن بحران کرونا ادامه خواهد داشت.»

بنا بر گزارش ایرنا، آقای حناچی همچنین خبر ابتلای شهردار منطقه ۱۳ تهران به بیماری «کووید-۱۹» را تایید کرده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ایران نیز از اطلاع‌رسانی کامل در مدارس، توجیه مراقبین بهداشت و فرستادن بخش‌نامه‌‌های مربوطه به مدارس سراسر کشور برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

ایرنا به نقل از مهرزاد حمیدی نوشت: «مدیران مدارس از طریق انجمن اولیاء و مربیان و برگزاری جلساتی با حضور والدین در مدارس، دربارۀ کرونا به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لبنان از مشاهده یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در هواپیمایی از مبدا ایران خبر داد

دی‌ان‌ای باستانی راز مرگ امپراتور‌ چین را در قرن ششم میلادی فاش کرد

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد