برنی سندرز فاتح رقابت‌ مقدماتی دموکرات‌ها در ایالت نیوهمپشایر شد

برنی سندرز
برنی سندرز Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آقای سندرز که آموزش رایگان و بیمه بهداشتی فراگیر و عمومی را جزء برنامه‌های اصلی خود قرار داده است پس از مسجل شدن پیروزی در نیوهمپشایر بار دیگر بر لزوم همگانی شدن بیمه درمانی در کشورش تاکید کرد و گفت که با حمایت هوادارانش نامزدهای مورد حمایت میلیاردرها را شکست خواهد داد.

آگهی

برنی سندرز در دومین مرحله از رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها برای تعیین نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گوی سبقت را از دیگر رقبا ربود و در صدر ایستاد.

سناتور سوسیالیست آمریکایی که در نخستین مرحله از این رقابت‌ها در آیووا با اختلافی بسیار اندک نتیجه را به پیت بودجج واگذار کرده بود در نیوهمپشایر همانطور که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد بیشترین آرا را به خود اختصاص داد.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی نتایج شمارش بیش از ۹۴ درصد آرا نشان می‌دهد که برنی سندرز با کسب ۲۶ درصد آرا پیروزی خود را در این ایالت مسجل کرده است. آقای سندرز سال ۲۰۱۶ نیز در رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر با کسب ۶۰.۴ درصد آرا بر هیلاری کلینتون، پیروزی نهایی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها غلبه کرده بود.

سناتور ۷۸ ساله سوسیالیست و محبوب جوانان پس از برتری بر رقبا در نیوهمپشایر این پیروزی را «آغازی برای پایان دوران ترامپ» تلقی کرد و گفت که «ما همگی متحد می‌شویم تا خطرناک‌ترین رئیس جمهوری تاریخ معاصر آمریکا را شکست دهیم.»

آقای سندرز که آموزش رایگان و بیمه بهداشتی فراگیر و عمومی را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده است پس از مسجل شدن پیروزی در نیوهمپشایر باردیگر بر لزوم همگانی شدن بیمه درمانی در کشورش تاکید کرد و گفت با حمایت هوادارانش نامزدهای مورد حمایت میلیاردرها را شکست خواهد داد.

برنی سندرز که در آیووا با کمتر از یک دهم درصد از پت بودجج، رقیب نوظهور و پر اقبال دیگر نامزدهای دموکرات‌ها شکست خورده بود ضمن اعتراض به نتیجه اعلام شده خواستار بازشماری آراء شده است.

پت بودجج، شهردار سابق سات بند ایندیانا در نیوهمپشایر پس از برنی سندرز جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. آقای بودجج ۲۴.۴ درصد آرا را کسب کرده و بالاتر از ایمی کلوباچر،‌ دیگر نامزد میانه رو دموکرات‌ها قرار گرفته که ۱۹.۸ آراء رای دهندگان را در این ایالت به سوی خود جلب کرده است.

نتایج رای‌گیری مقدماتی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر اما حکایت از یک شکست غیرمنتظره و سخت برای جو بایدن، یکی از بخت‌های اصلی این رقابت درون حزبی دارد. بر اساس نتایج اعلام شده جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا با کسب بیش از ۸ درصد آرا پس از الیزابت وارن در جایگاه پنجم ایستاده است.

گفتنی است که پت بودجج برغم شکست مقابل سندرز در نیوهمپشایر پس از مشخص شدن نتیجه دو مرحله نخست از رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها در حال حاضر با کسب ۲۲ رای بالاتر از برنی سندرز قرار گرفته است. سندرز نیز که یکی از بخت‌های اصلی این رقابت‌ها به شمار می‌رود تا کنون ۲۱ رای را به خود اختصاص داده است.

پیروز نهایی رقابت مقدماتی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو باید در مجموع ۱۹۹۰ رای ایالتی را به حساب خود واریز کند.

سومین مرحله از رقابت مقدماتی دموکرات‌ها که در نهایت قرار است به تعیین هماورد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور منتهی شود هفته آینده در ایالت نوادا برگزار خواهد شد.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات مقدماتی دموکرات‌های آمریکا؛ بایدن از سندرز پیش افتاد

حمایت بایدن از موضع سناتوری که خواستار انتخابات زودرس در اسرائیل شده بود

چالش تازه دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴: حمایت بایدن از اسرائیل و از دست دادن آرای عرب‌ها و مسلمانان