شکست سیمرغ ایران؛ ماهواره ظفر در مدار قرار نگرفت

شکست سیمرغ ایران؛ ماهواره ظفر در مدار قرار نگرفت
Copyright ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی فضایی وزارت دفاع ایران درباره عدم موفقیت پرتاب این ماهواره گفت: «فرآیند پرتاب و استارت موتورهای مرحله ۱ ماهواره‌بر و جدایش مراحل و استارت موتور مرحله ۲ به درستی انجام شد و در انتهای مسیر، ماهواره‌بر به سرعتِ مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید.»

آگهی

تلاش دیگر ایران برای قرار دادن ماهواره «ظفر» در مدار زمین عصر روز یکشنبه ناکام ماند و ماهواره‌بر سیمرغ به سرعت مورد نیاز برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین نرسید.

احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع ایران در گفتگو با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی درباره عدم موفقیت پرتاب این ماهواره گفت: «در ماموریت پرتاب ماهواره ظفر توسط ماهواره‌بر سیمرغ همه فرآیندهای پرتاب فضایی از قبیل مونتاژ مراحل ماهواره‌بر و ماهواره، تست‌های پیش پرتاب، تزریق سوخت و پیش فشارگذاری، به طور کامل به انجام رسید،​ فرآیند پرتاب و استارت موتورهای مرحله ۱ ماهواره‌بر و جدایش مراحل و استارت موتور مرحله ۲ به درستی انجام شد و در انتهای مسیر، ماهواره‌بر به سرعتِ مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید.»

سخنگوی فضایی وزارت دفاع ایران با اشاره به اینکه بخشی از اهداف تحقیقاتی این پروژه در پرتاب این ماهواره محقق شده، افزوده است: «داده‌های تله متری از فرآیند پرتاب به طور کامل احصاء شد که با تحلیل این داده‌ها و تطبیق عملکرد زیر سیستم‌ها با طراحی انجام شده، بهینه‌سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد.»

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران روز یکشنبه با انتشار توئیتی از پرتاب ماهواره بر سیمرغ خبر داده بود.

وی همچنین با انتشار چند پیام صوتی که روی تصاویر ماهواره‌ای از زمین میکس شده است و آنرا «صدای ایران» نامگذاری کرده، نوشته است: «از هزاران پیام دریافت‌شده، این ویدیو ساخته شد و بزودی از ماهواره ظفر در فضا منتشر می‌شود.»

ایران تاکنون نتوانسته است بطور موفقیت‌آمیز ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار دهد و مقامات ایرانی امیدوار بودند که آزمایش روز یکشنبه موفقیت آمیز باشد و برای نخستین بار ایران را در گروه کشورهایی قرار دهد که قادر به فرستادن ماهواره به مدار زمین هستند.

ایرنا نوشته است که پرتاب ماهواره ظفر با برنامه ناسا برای پرتاب یک ماهواره به فضا همزمان شده است. اشاره خبرگزاری ایسنا به ماهواره مدارنورد خورشید موسوم به «سولار اوربیتر» است که ناسا و آژانس فضایی اروپا آن را با همکاری یکدیگر روز یکشنبه ۲۰ بهمن (۹ فوریه) از مرکز پایگاه هوایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب می‌کنند.

اما ماهواره‌بر ۴ موتوره ایران قرار بود ماهواره را ابتدا به ارتفاع ۹۰ کیلومتری ببرد و پس از رسیدن به ارتفاع مورد نظر دستور جدایی صادر می شود و در مرحله دوم این ماهواره‌بر، ماهواره را به ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری می برد. این ماهواره‌بر با سرعت ۷۴۰۰ کیلومتر در ساعت به سوی مدار زمین حرکت خواهد کرد.

ماهواره ظفر که در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است از پایگاه فضایی امام خمینی در سمنان پرتاب شد و قرار بود در صورت موفقیت ۲.۵ سال در مدار زمین بماند.

مقامات ایران برنامه ریزی کرده‌ بودند که در صورت در مدار قرار گرفتن این ماهواره، اولین تصویری که از ماهواره ظفر مخابره شود تصویر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران باشد که در حمله پهپادی آمریکا در عراق کشته شد.

آخرین تلاش ایران برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین در شهریور ۹۸ صورت گرفت که در آن زمان گزارش‌هایی از انفجار یک راکت بر روی سکوی پرتاب در مرکز فضایی امام خمینی منتشر شد اما مقامات جمهوری اسلامی وقوع انفجار را رد کردند.

ایالات متحده آمریکا فعالیت‌های موشکی ایران بویژه در حوزه بالستیک را ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می داند که از ایران خواسته است هیچ گونه فعالیتی راجع به موشک‌های بالستیک که قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای است، نداشته باشد.

واشنگتن نگران است که فناوری موشک‌های بالستیک دوربرد که برای قراردادن ماهواره‌‌ها در مدار زمین مورد استفاده قرار می گیرند بتواند به منظور حمل کلاهک هسته‌ای نیز مورد استفاده قرار گیرند با این حال تهران به کرات این ادعا را رد کرده است و می گوید هرگز به دنبال تسلیحات هسته‌ای نبوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وب‌کم غلطان یا دستاورد راهبردی؛ گفت‌وگو با اخترشناس هاروارد درباره اولین ماهواره نظامی ایران

سپاه: موشک‌های بالستیک ایران قادرند ناوهای هواپیمابر را هدف قرار دهند

ایران در میانه جنگ در خاورمیانه از دو سامانه پدافندی جدید رونمایی کرد