استعفای رئیس بانک کردیت سوئیس در پی رسوایی جاسوسی از مدیران سابق

استعفای رئیس بانک کردیت سوئیس در پی رسوایی جاسوسی از مدیران سابق
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای تیام ۵۷ ساله که ملیتی فرانسوی‌-ساحل‌عاجی دارد روز ۱۴ فوریه به طور رسمی از مقام خود کنار خواهد رفت.

آگهی

تیجان تیام، مدیرعامل بانک چندملیتی «کردیت سوئیس» در پی افشای پرونده رسوایی جاسوسی از مدیران سابق این بانک روز جمعه ۷ فوریه از سمت خود استعفا کرد.

این تصمیم در پی نشست مجمع هیات مدیره این بانک در زوریخ اعلام شد. آقای تیام ۵۷ ساله که ملیتی فرانسوی‌-ساحل‌عاجی دارد روز ۱۴ فوریه به طور رسمی از مقام خود کنار خواهد رفت.

در ابتدای ماه سپتامبر گذشته فاش شد که بانک کردیت سوئیس از اقبال خان، مدیر سابق بخش بین‌الملل خود که به طور ناگهانی به بانک رقیب UBS پیوسته بود، جاسوسی می‌کرده است. در پی درز شایعات به روزنامه‌های سوئیسی این بانک اعلام کرد در این باره تحقیق خواهد کرد. در ابتدای ماه اکتبر پیر اولیویه بوئه، مدیر اجرایی وقت بانک، از سمت خود استعفا کرد.

بنابر گزارش هیات تحقیق آقای بوئه، که به عنوان دست راست تیجان تیام مدیرعامل بانک شناخته می‌شد، بدون اینکه مقام مافوق خود را مطلع کند شخصا دستور جاسوسی از مقام سابق را داده است.

پیر اولیویه بوئه گفته بود این کار را با این هدف انجام داده است که بانک اطمینان یابد اقبال خان به دنبال متقاعد کردن کارمندان سابق خود برای پیوستن به بانک رقیب نیست.

در ماه دسامبر و در پی افشاگری رسانه‌ها، بانک کردیت سوئیس جاسوسی از مدیر سابق بخش کارگزینی خود را نیز تایید کرد. همچنین این بانک اذعان کرد که نهاد محیط زیستی «صلح سبز» را زیر نظر داشته تا بتواند زودتر از اقدامات آتی‌ آن بر ضد خود مطلع شود.

تیجان تیام در بیانیه استعفای خود گفته است که از موارد جاسوسی از مدیران سابق اطلاع نداشته، با این حال گفته «از آنچه روی داده است و نباید هرگز روی می‌داده، متاسف است».

آقای تیام که فارغ‌التحصیل دانشگاه پلی‌تکنیک فرانسه است، از سال ۲۰۱۵ مدیرعاملی بانک کردیت سوئیس را برعهده داشت.

توماس گوتستاین که اکنون ریاست شاخه سوئیس این بانک را برعهده دارد هفته آینده جایگزین آقای تیام خواهد شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چراغ سبز «یو‌بی‌اس» برای نجات «کردیت سوئیس»؛ معامله ۳ میلیارد یورویی با تضمین دولت انجام شد

افشای معاملات پنهانی سهام؛ نایب رئیس بانک مرکزی آمریکا ناگزیر به استعفا شد

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد