سرایت ویروس چینی به بازارهای جهانی؛ اقتصاد ایران چگونه از کرونا آسیب می‌بیند؟

سرایت ویروس چینی به بازارهای جهانی؛ اقتصاد ایران چگونه از کرونا آسیب می‌بیند؟
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک مرکزی چین با تزریق ۱۲۰۰ میلیارد یوان به جنگ تبعات اقتصادی«کرونا» می‌رود، اما شیوع این ویروس به اقتصاد جهان و به ویژه ایران چه آثاری در پی خواهد داشت؟

آگهی

بانک مرکزی چین با هدف غلبه بر تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا ۱۲۰۰ میلیارد یوان(۱۵۶ میلیارد یورو) به بازارهای مالی این کشور تزریق می‌کند.

بانک مرکزی چین هدف از این مداخله را حفظ سطح نقدینگی لازم برای ثبات سیستم بانکی و بازار سهام و ارز اعلام کرد.

تزریق این رقم از روز دوشنبه و همزمان با بازگشایی بازارهای مالی چین پس از پایان تعطیلات سال نو آغاز می‌شود.

بازارهای مالی چین از ۱۰ روز پیش و قبل از آغاز قرنطینه شهر ووهان به استقبال سال نو رفته‌اند لذا بیم آن می‌رود که بورس‌های شانگهای و شِنزِن روز دوشنبه شاهد افت شدید شاخص‌ها باشند و نرخ برابری یوان در مقابل ارزهای عمده کاهش یابد.

ویروس کرونا که شیوع آن از شهر ووهان چین شروع شده تاکنون حداقل ۱۴ هزار نفر را مبتلا کرده که از این میان بیش از ۳۰۴ تن جان خود را از دست داده‌اند.

در پی اعلام وضعیت اضطرار جهانی از سوی سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و ایران محدودیت‌هایی برای سفر به چین اعمال کرده‌اند و تعداد پروازهای فیمابین را کاهش داده‌اند.

همچنین با افزایش نگرانی جهانی از تاثیر بالای شیوع ویروس کرونا بر رشد اقتصادی چین موجب شده تا طی ۱۳ روز گذشته قیمت هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال از ۶۵ دلار به ۵۶ دلار کاهش یابد.

اما با توجه به این که اقتصاد ایران تحت تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار دارد و همین امر موجب شده تا وابستگی آن به چین بیش از پیش افزایش یابد، به نظر می‌رسد افت رشد اقتصادی چین، کاهش سطح تجارت جهانی آن و نیز تاثیر بحران اقتصادی چین بر بازارهای جهانی، بر اقتصاد بسته ایران نیز تاثیرگذار باشد.

در این خصوص، پدرام سلطانی، عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی، با انتشار توییتی ضمن برآورد کاهش تجارت ایران و چین از تبعات این اتفاق بر اقتصاد ایران ابراز نگرانی کرد.

در همین حال، فریدون برکشلی، مدیر‌گروه مطالعات انرژی وین، پیش‌بینی کرد که ادامه شیوع ویروس کرونا می‌تواند زمینه رکود اقتصاد جهانی را فراهم کند.

بر همین اساس، بسیاری از کارشناسان اقتصادی نگران تاثیر بالای سرایت ویروس کرونا بر کاهش تقاضای مواد اولیه و نیز کمبود عرضه محصولات چینی و افزایش نرخ تورم هستند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟

کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟

ده روز مانده تا انتخابات، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را به ۵۰ درصد افزایش داد