فرانسه به عنوان آخرین کشور اروپایی کاربرد نارنجک ضد شورش را ممنوع می‌کند

فرانسه به عنوان آخرین کشور اروپایی کاربرد نارنجک ضد شورش را ممنوع می‌کند
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در جریان برخی از راهپیمایی‌های خشونت‌بار، انفجار نارنجک به مواردی از جراحت‌های شدید در صورت و سایر اعضای بدن معترضان و حتی قطع دست از مچ منجر شد.

آگهی

دولت فرانسه کاربرد نارنجک موسوم به «ژ ال ‌ای-اف۴» به دست پلیس برای مقابله با شورش را ممنوع می‌کند. فرانسه تنها کشور اروپاست که در آن کاربرد مواد منفجره به دست پلیس ضدشورش در راهپیمایی‌ها هنوز ممنوع نشده است.

کریستف کاستنر، وزیر کشور فرانسه روز یکشنبه ۶ بهمن در مصاحبه‌ای که از شبکه ۳ تلویزیون این کشور پخش شد، با اعلام این خبر در توضیح تصمیم دولت گفت: «این نارنجک‌ها رنگ و نشانه خاصی ندارند و در ماه‌های گذشته مواردی پیش آمده که نیروهای پلیس در شرایط تهدید، مجبور به استفاده از آن شده‌اند. سپس معترضان خودشان عمدا نارنجک را در دست گرفته و به شدت مجروح شده‌اند. به همین دلیل فکر می‌کنم که باید کاربرد ژ ال ای – اف ۴ را متوقف کنیم».

اشاره وزیر کشور فرانسه به کاربرد این نوع نارنجک در رویارویی پلیس با اعضای جنبش موسوم به جلیقه‌زردها و نیز معترضان به طرح دولتی بازنشستگی در ماه‌های اخیر بوده است. در جریان برخی از راهپیمایی‌های خشونت‌بار، انفجار نارنجک به مواردی از جراحت‌های شدید در صورت و سایر اعضای بدن معترضان و حتی قطع دست از مچ منجر شد.

کریستف کاستنر با این حال گفت که این ممنوعیت حالت «نمادین» دارد و منتقدان دولت به همین دلیل می‌گویند ممکن است این ممنوعیت عملی نشود.

ژ ال ‌ای-اف۴ چگونه نارنجکی است؟

ژ ال ‌ای-اف۴ یک نارنجک کوچک ۱۹۰ گرمی است که ۱۷.۸ سانتی‌متر طول و ۵.۶ سانتی‌متر قطر دارد. این نارنجک حاوی تنها ۲۶ گرم تی‌ان‌تی است، اما انفجار همین مقدار ماده منفجره به قدر کافی خطرناک است و ممکن است به بدن انسان آسیب جدی برساند. این نارنجک را هم با دست می‌توان پرتاب کرد و هم با تفنگ.

در حالی که کاربرد چنین سلاحی به دست پلیس ضدشورش در تمام کشورهای اروپایی ممنوع است، در فرانسه هنوز چنین ممنوعیتی وجود ندارد و مأموران پلیس ضد شورش این کشور تقریبا در تمام درگیری‌های شدید از آن استفاده می‌کنند.

نارنجک ژ ال ‌ای-اف۴ که از آغاز جنبش جلیقه‌زردها در سال ۲۰۱۸ در نوامبر ۲۰۱۸ تا کنون به یکی از نمادهای مهم اعتراض راهپیمایان فرانسوی علیه دولت تبدیل شده علاوه بر اثرات تخریبی که بر بدن انسان می‌گذارد، همزمان هم اشک‌آور است و هم صدای انفجار مهیبی دارد. بر اساس آموزش‌هایی که به نیروهای پلیس ضد شورش فرانسه داده می‌شود، آنها در شرایطی که در برابر گروهی از راهپیمایان تنها مانده باشند، از این نارنجک برای متفرق کردن مهاجمان و نجات خود استفاده می‌کنند.

نارنجک ژ ال ‌ای-اف۴ از سال ۲۰۱۴ میلادی دیگر در فرانسه تولید نمی‌شود و به همین دلیل پایگاه خبری راشا تودی از قول برخی منابع می‌نویسد که شاید دولت به دلیل خالی شدن انبارهایش از این نارنجک، تصمیم به ممنوعیت آن گرفته باشد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسباب‌بازی جنسی در آلمان تیم خنثی‌کنندهٔ بمب را گول زد

آتش‌نشانان معترض در پاریس با پلیس درگیر شدند

راهپیمایی جلیقه‌زردهای یک چشم و یک دست در فرانسه