دوازدهمین خیزش جلیقه‌زردها برای حمایت از مجروحان چند مجروح بر جای گذاشت

دوازدهمین خیزش جلیقه‌زردها برای حمایت از مجروحان چند مجروح بر جای گذاشت
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اعتراض به کاربرد این گلوله‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که شورای حکومتی، بالاترین مرجع قضایی فرانسه به کارگیری این سلاح به دست پلیس در هنگام آشوب و اعتراض را مجاز شمرد.

آگهی

راهپیمایی جلیقه‌زردها در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه در روز شنبه ۱۳ بهمن، چند مجروح بر جای گذاشت.

منابع وزارت کشور فرانسه تعداد تظاهرکنندگان در سراسر فرانسه را تا ساعت ۱۸ بیش از ۵۸ هزار و ۶۰۰ نفر برآورد کرده‌اند. شدیدترین درگیری‌های معترضان در پاریس و ولانس گزارش شده است. تعداد معترضان خیابانی در ساعت ۱۴ امروز در سراسر فرانسه به ۱۷ هزار و ۴۰۰ و در پاریس به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده بود. شمار جلیقه‌زردهای معترض در شنبه گذشته در همین ساعت مجموعا بیش از ۲۲ هزار نفر بود. با این حال مؤسسه آماری «اوکورانس» شمار تظاهرکنندگان در پاریس را ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر ذکر کرده است.

بیشتر بخوانید:

راهپیمایی امروز جلیقه‌زردها موسوم به «حرکت دوازدهم» در واقع برای دوازدهمین هفته متوالی است که علیه سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون در این کشور به راه می‌افتد.

اعتراض علیه گلوله پلاستیکی و نارنجک

معترضان راهپیمایی امروز را برای محکومیت خشونت پلیس و حمایت از کسانی که در جریان خیزش از ۲۶ آبان گذشته تاکنون مجروح شده‌اند، آغاز کردند. راهپیمایان در پاریس، لیون و مونپلیه استفاده پلیس از گلوله پلاستیکی را محکوم کردند. پلیس در مجموع از ابتدای خیزش جلیقه‌زردها تاکنون ۹ هزار و ۲۰۰ گلوله از این نوع به معترضان شلیک کرده که به زخمی شدن چندین تن انجامیده است.

یکی از این مجروحان ژروم رودریگز نام دارد که در راهپیمایی قبلی جلیقه‌زردها از ناحیه چشم به شدت مجروح شد و به نماد اعتراض علیه کاربرد این گلوله‌ها بدل گردید. او ظهر شنبه در پاریس هنگامی که به میان معترضان رفت با استقبال آنها مواجه شد. بیشتر راهپیمایان با نهادن پانسمان روی چشم و ریختن رنگ قرمز روی لباس خود به نشانه همبستگی با رودریگز به خیابان آمدند.

اعتراض به کاربرد این گلوله‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که شورای حکومتی، بالاترین مرجع قضایی فرانسه به کارگیری این سلاح به دست پلیس در هنگام آشوب و اعتراض را مجاز شمرد. جلیقه‌زردها روز شنبه استفاده از گلوله‌های پلاستیکی تفنگ موسوم به LBD40 و نیز نارنجک‌های GLI-F4 و GMD از سوی پلیس ضد شورش را محکوم کردند.

از ابتدای خیزش جلیقه‌زردها در فرانسه کارزارها و انجمن‌هایی برای شکایت علیه خشونت پلیس تشکیل شده است. یکی از این انجمن‌ها به نام «خلع‌سلاحشان کنیم» گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن از زمان آغاز اعتراض ها تاکنون ۲۰ نفر به شدت از ناحیه چشم مجروح شده و بیشتر آنان یک چشم خود را از دست داده‌اند.

به گفته مقام‌های رسمی فرانسه از آغاز اعتراض‌ها تاکنون ۱۹۰۰ نفر مجروح شده‌اند که بیش از ۱۲۰۰ نفر از آنان را معترضان و باقی را نیروهای پلیس تشکیل می‌دهند.

راهپیمایی پاریس

ابتدا یک اجتماع چند صد نفری از معترضان در منطقه ۱۲ پاریس شکل گرفت. تجمعات در برخی نقاط دیگر پایتخت هم رفته‌رفته به وجود آمد و در حوالی میدان رپوبلیک (جمهوری) به تنش و درگیری با پلیس انجامید.

نیروهای پلیس ضد شورش برای دور کردن و متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و کامیون آب‌پاش استفاده کردند. برخی از راهپیمایان نیز سنگ و دیگر اشیایی را که در دسترس داشتند به طرف پلیس پرتاب کردند. راهپیمایان در آن حال و در میان ابر غلیظی از گاز اشک‌آور همچنان شعار می‌دادند: «پلیس، همه از تو متنفرند» و «ماکرون، استعفا».

رویترز
راهپیمایی جلیقه‌زردها در مارسیرویترز

برخی از معترضان خشمگین مطابق معمول هفته‌های گذشته پاره‌ای از اقلام مبلمان شهری و سطل‌های زباله را به آتش کشیدند.

اعتراض در شهرستان‌ها

حدود ۵ هزار نفر از جلیقه‌زردها نیز در مرکز شهر ولانس در جنوب شرقی فرانسه تظاهرات کردند. خبرگزاری فرانسه بعدازظهر امروز از بازداشت ۱۸ تن از معترضان در این شهر و «توقیف صدها فقره سلاح سرد» از آنان خبر داد.

شهرهای لیون، بوردو و تولوز که در هفته‌های گذشته صحنه اعتراض شدید جلیقه‌زردها بودند، به «حرکت دوازدهم» پیوستند. در تولوز هزاران نفر به خیابان آمدند، اما پلیس این شهر می‌گوید به دستور وزارت کشور از اعلام آمار راهپیمایان خودداری می‌کند. بوردو شاهد حضور ۴ هزار معترض خیابانی بود، آماری که نسبت به هفته پیش اندکی کاهش نشان می‌دهد.

در شهر مارسی حدود دو هزار نفر از جلیقه‌زردها با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن به نشانه خون مجروحان، رنگ قرمز ریخته بودند به خیابان آمدند. در این شهر همزمان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در اعتراض به سوء مدیریت شهری راهپیمایی کردند. روز ۱۴ آبان گذشته بر اثر فرو ریختن دو ساختمان مسکونی در مارسی ۸ نفر جان خود را از دست دادند.

نظیر تظاهرات جلیقه‌زردها در این شهرها، در شهرهای دیگر فرانسه از جمله نانت، مونپلیه، کان، نانسی، دیژون و استراسبورگ نیز برگزار شد. در شهر روان در نزدیکی پاریس نیز پس از آن که پلیس برگزاری هر گونه تجمع اعتراضی در شامگاه جمعه را ممنوع اعلام کرد، روز شنبه جلیقه‌زردها برای اعتراض مجددا به خیابان ریختند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورای اروپا: فرانسه کاربرد گلوله‌های پلاستیکی ۴۰ میلیمتری را متوقف کند

مجلس ملی فرانسه تبعیض براساس مدل و رنگ مو را ممنوع کرد

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند