برگزاری مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد آزادی اردوگاه آشویتس در لهستان

 برگزاری مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد آزادی اردوگاه آشویتس در لهستان
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از ۱.۱ میلیون نفر از کسانی که توسط نازی‌ها در آشویتس کشته شدند یهودی بودند. ناز‌ها همچنین در این اردوگاه ۷۴ هزار لهستانی، ۲۱ هزار کولی، ۱۵ هزار اسیر جنگی شوروی و حداقل ۱۰ هزار نفر از ملیت‌های دیگر را کشتند.

آگهی

مراسم هفتاد و پنچمین سالگرد آزادی اردوگاه آشویتس به دست ارتش اتحاد جماهیر شوروی روز دوشنبه با حضور تعدادی از رهبران جهان و بازماندگان هولوکاست در محل این اردوگاه در جنوب لهستان برگزار شد.

در میان رهبران سیاسی که در این مراسم شرکت داشتند، آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان، فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان، ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهوری اوکراین، رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل حضور داشتند.

همچنین حدود ۲۰۰ نفر از بازماندگان اردوگاه مرگ آشویتس - بیرکناو برای شرکت در این مراسم به جایی بازگشتند که تمام خانواده و نزدیکانش را از دست دادند.

این بازماندگان در این مراسم نسبت به رشد یهودستیزی و نفرت در جهان هشدار دادند.

این بازماندگان سالخورده یهودی و غیریهودی آشویتس از کشورهایی چون اسرائیل، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، پرو، روسیه، اسلوونی و دیگر کشورهای جهان به این مراسم آمدند.

شرکت کنندگان در این مراسم همچنین از موزه آشویتس بازدید کردند و مشتاقانه با خبرنگاران درباره تجربه‌هایشان سخن گفتند.

دیوید مارک ۹۱ ساله از بازماندگان آشویتس که ۳۵ نفر از اعضای خانواده‌اش را در این اردوگاه از دست داده است، می گوید: «ما دوست داریم که نسل بعدی بدانند که چه بر ما گذشته است و اینکه آنچه رخ داد دیگر نباید هرگز اتفاق بیافتد.»

بیش از ۱.۱ میلیون نفر از کسانی که توسط نازی‌ها در آشویتس کشته شدند یهودی بودند. ناز‌ی‌ها همچنین در این اردوگاه ۷۴ هزار لهستانی، ۲۱ هزار کولی، ۱۵ هزار اسیر جنگی شوروی و حداقل ۱۰ هزار نفر از ملیت‌های دیگر را کشتند.

رهبران جهان از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده هفته گذشته در اورشلیم و در مراسم سالگرد آشویتس شرکت کردند.

آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان پس از آنکه ولادیمیر پوتین گفته بود لهستان در تحریک به آغاز جنگ جهانی دوم نقش ایفا کرده بود، مراسم اسرائیل را به اعتراض تحریم کرد. دودا روز دوشنبه گفت که احساس می کند در اورشلیم مشارکت لهستان در نبرد حماسی علیه نازی‌ها نادیده گرفته شده است.

صادق خان، شهردار لندن نیز که در مراسم روز دوشنبه شرکت داشت از موزه آشویتس دیدار کرد. شهرداری لندن وعده کمک ۳۰۰ هزار پوندی برای نگهداری آشویتس داده است.

آشویتس در ۲۷ ژانویه ۱۹۴۵ توسط ارتش شوری آزاد شد. سربازان ارتش سرخ در هنگام ورود به اردوگاهی که بر سر در آن عبارت: «کار آزاد می‌کند» نقش بسته بود، با ۷ هزار زندانی گرسنه روبه‌رو شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شخصیت‌های مذهبی عربستان در اردوگاه آشویتس نماز گزاردند

کابوس آشویتس از زبان بازماندگان

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد