هشدار آمریکا: منازعه با ایران می‌تواند به فضای سایبری کشیده شود

هشدار آمریکا: منازعه با ایران می‌تواند به فضای سایبری کشیده شود
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات رسمی آمریکا و کارشناسان امنیت سایبری این کشور هشدار داده‌اند که هکرهای مرتبط با ایران در حال کاویدن شرکتهای آمریکایی هستند تا نقاط ضعف آن‌ها را برای حملات احتمالی سایبری پیدا کنند.

آگهی

شماری از مقامات رسمی آمریکا و کارشناسان امنیت سایبری این کشور هشدار دادهاند که هکرهای مرتبط با ایران در حال کاویدن شرکت‌های آمریکایی هستند تا نقاط ضعف آن‌ها را برای حملات سایبری احتمالی پیدا کنند.

به گزارش ان پی آر هشدارها می‌گویند فاز سوم تخاصم میان آمریکا و ایران، که با کشتن قاسم سلیمانی شروع شد و سپس با حمله موشکی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق ادامه یافت، احتمالا در عرصه سایبری رقم خواهد خورد.

مقام‌های آمریکایی در سال‌های اخیر به دفعات جمهوری اسلامی را به ترتیب دادن حملات سایبری علیه شرکت‌های آمریکایی متهم کرده‌اند.

در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ هکرها بانک‌های بزرگ آمریکایی نظیر کپیتال وان، جی پی مورگان چیس و بانک آو آمریکا را با ترافیک جعلی هدف قرار دادند که این عمل باعث آفلاین شدن شبکه و ضرر میلیون‌ها دلاری متعاقب آنان شد. همین‌طور در سال ۲۰۱۸ حمله یک باج‌افزار سبب شد تا شهر آتلانتا فلج شود و ماموران پلیس مجبور شدند تا گزارش‌هایشان را به طور دستی بنویسند.

در نهایت در هر دوی این پرونده‌ها، هکرهایی با ملیت ایرانی مسئول شناخته شدند.

کارشناسان عامل معطوف شدن توجه ایران به عرصه جنگ‌های سایبری را پخش ویروس استاکس نت در تجهیزات کامپیوتری نطنز در سال ۲۰۱۰ می‌دانند. در آن سال شیوع این ویروس که به صورت عمدی فرستاده شده بود، آسیب جدی به تاسیسات اتمی ایران وارد کرد.

جوردن موریلو، نائب رئیس موسسه امنیت سایبری کریتیکال استارت، می‌گوید: «در نتیجه تاثیر استاکس نت روی برنامه غنی‌سازی ایران، آ‌ن‌ها به قابلیت‌های جنگ‌افزاری خود شاخه سایبری را اضافه کردند و با سرمایه‌گذاری، تجهیز و آموزش، واحدی قوی را شکل دادند.»

در هفته‌های پس از قتل قاسم سلیمانی توسط آمریکا، هکرها یک وبسایت دولتی آمریکا را تحت حمله قرار دادند و پیامی در حمایت از ایران روی آن گذاشتند.

پیشتر شرکت مایکروسافت اعلام کرده بود که هدف حملات سایبری ایران قرار گرفته است

آقای موریلو میگوید: «در حال حاضر ما افزایشی قابل ملاحظه را در فعالیت‌های مرتبط با حوزه شناسایی مشاهده می‌کنیم. تلاش برای یافتن نقطه ضعف‌های احتمالی سرورها، جمع آوری داده‌ها… آن‌ها به نوعی مشغول هستند تا نقشه جنگ در عرصه فضای سایبری را آماده کنند.»

اوایل این ماه فرماندار تگزاس، گرگ آبوت، گفت که نهادهای اطلاعاتی این ایالت افزایش تلاشها برای نفوذ به کامپیوترها را مشاهده کرده اند. فعالیتهایی که از ایران ناشی میشده اند.

وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز هشدار داده است که ایران ممکن است از طریق سایبری، با فعالیت‌هایی نظیر عوض کردن صفحه وبسایت ها یا نابود کردن اطلاعات آنها، به انتقام خواهی از قتل قاسم سلیمانی دست بزند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از ترور بختیار تا جنگ ۸ ساله؛ چگونه سیا پیام رمزگذاری شده ایران را شنود کرد؟

هشدار در مورد خطر حمله سایبری روسیه، چین، کره شمالی و ایران به زیرساخت‌های آمریکا

اطلاعات شخصی ۷۳ میلیون مشتری شرکت مخابراتی «ای‌تی‌ اند تی» در آمریکا به اینترنت درز کرد