رئیس سازمان محیط زیست: عامل آلودگی هوا سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها است

رئیس سازمان محیط زیست: عامل آلودگی هوا سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها است
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید عامل موج آلودگی هوا در شهرهای ایران، روی آوردن نیروگاه‌های برق به مازوت (نفت کوره) است.

آگهی

رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید عامل موج آلودگی هوا در شهرهای ایران، روی آوردن نیروگاه‌های برق کشور به سوزاندن مازوت (نفت کوره) است.

عیسی کلانتری که روز یکشنبه ۲۹ دی در نشستی مرتبط با وضعیت آلاینده‌های کلان‌شهرها شرکت کرده بود، در این خصوص گفت: «تحریم‌ها از یک طرف باعث شد وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند، از طرف دیگر وقتی مانع مصرف مازوت در نیروگاه‌ها شدیم انبار پالایشگاه‌ها پر از مازوت شد به طوری که در آستانه تعطیلی بودند چون نه می‌توانستند مازوت را مصرف کنند و نه صادر. به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم، یعنی دچار دور بسته‌ای شده‌ایم که در شرایط تحریم نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیاییم.»

بنابر اعلام مقامات وزارت نفت، گوگرد موجود در مازوت تولیدی ایران ۴ برابر استاندارد جهانی است؛ میزانی که حتی برای سوخت کشتی‌ها در آب‌های آزاد نیز ممنوع است.

آقای کلانتری اظهارات خود را همزمان با روز ملی هوای پاک در ایران بیان کرده استو این در حالی است که به گفته وی، هوای پاک برای ایرانیان تبدیل به «آرزو» شده است.

در هفته‌های گذشته مقامات جمهوری اسلامی به دفعات مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های شهرهای بزرگ ایران را به دلیل شدت یافتن وضع آلودگی هوا تعطیل اعلام کرده‌اند.

رئیس سازمان محیط زیست در نشست روز یکشنبه با بیان اینکه این راهکارهای مقطعی نظیر تعطیل مراکز آموزشی را «مشکل گشا» نمی‌داند، عدم تخصیص بودجه به معضل آلودگی هوا در سالیان گذشته را از عوامل به وجود آمدن وضعیت فعلی دانست و گفت: «برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه‌ای در هیچ یک از برنامه‌های پنج ساله جمهوری اسلامی پیش‌بینی نشده بود.»

آقای کلانتری همچنین درباره راهکارهای احتمالی برای رفع آلودگی هوا افزود: «اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم، باید تمام خودروسازی کشور تعطیل شود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلودگی هوا سال گذشته جان ۲۵ هزار ایرانی را گرفت

دلیل اصلی آلودگی بیش از حد هوای تهران چیست؟

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود