ترامپ: رهبر ایران مواظب حرف زدن خود باشد

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آیت الله خامنه‌ای در گوشه‌ای از سخنان خود که به ظاهر رئیس جمهوری آمریکا آنرا ملاک اصلی واکنش خود قرار داده از مقامات آمریکایی به عنوان «دلقک هایی» نام برده که به سخیف‌ترین شکل ممکن به مردم ایران دروغ می‌گویند.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به سخنان اخیر علی خامنه‌ای رهبر ایران در نماز جمعه تهران واکنش نشان داد و از وی خواست که مواظب حرف زدن خود باشد.

رهبر ایران روز ۲۷ دی ماه پس از هشت سال برای نخستین بار در نماز جمعه تهران حضور یافت و همچون همیشه از آمریکا به عنوان دشمن اصلی و مسبب کلیه مشکلات کشورش یاد کرد. آقای خامنه‌ای البته این بار اروپا را نیز از گزند انتقاد‌های خود در امان نگذاشت و رویکرد آنها در تبعیت از آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای وین را به شدت محکوم کرد.

آیت الله خامنه‌ای در گوشه‌ای از سخنان خود که به ظاهر رئیس جمهوری آمریکا آنرا ملاک اصلی واکنش خود قرار داده از مقامات آمریکایی به عنوان «دلقک‌هایی» نام برده که به سخیف‌ترین شکل ممکن به مردم ایران دروغ می‌گویند.

علی خامنه‌ای در این خصوص تصریح کرده بود: «این دلقکهای آمریکایی که بدروغ و با کمال رذالت میگویند که ما در کنار مردم ایرانیم، ببینند مردم ایران چه کسانی هستند. آن چند صد نفری که به عکس سردار شهیدِ باافتخار ما اهانت میکنند، آنها مردم ایرانند یا این جمعیّت میلیونی عظیمی که در خیابانها نشان میدهند خودشان را؟»

رهبر ایران که به نظر می‌آمد به بخشی از ادعاهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود در کنار مردم و معترضان ایرانی است،‌ پاسخ می‌داد در ادامه سخنان خود تاکید کرده بود: «سخنگویان دولت شریر آمریکا مدام تکرار میکنند که ما در کنار مردم ایرانیم. دروغ میگویید! اگر در کنار مردم ایران هم باشید برای این است که خنجر زهرآلود خود را به سینه‌ی مردم ایران فرو کنید. البتّه تا حالا نتوانسته‌اید، بعد از این هم حتماً نخواهید توانست هیچ غلطی بکنید.»

آقای ترامپ برای واکنش به این سخنان مثل همیشه قبل از هر چیز دست به توئیت شد و با انتشار پیامی نوشت: «به اصطلاح رهبر معظم ایرن که این روزها دیگر منزلت چندانی ندارد حرف‌های بدی در باره آمریکا و اروپا زده است. اقتصاد آنها در حال فروپاشی است و مردم این کشور در رنج به سر می‌برند. او بهتر است حسابی مواظب حرف زدن خود باشد.»

رئیس جمهوری آمریکا که این روزها به زبان فارسی هم توییت می‌کند در پیامی دیگر که به فارسی نوشته شده مردم ایران را انسان‌های نجیبی توصیف کرده که آمریکا را دوست دارند و سزاوار دولتی بهتر برای تحقق آروزهایشان هستند.

آقای ترامپ در این پیام از رهبران ایران خواسته است که به گفته او هراس افکنی را کنار بگذارند و به فکر سربلندی کشورشان باشند.

گفتنی است که علی خامنه‌ای در خطبه های نماز جمعه روز گذشته تهران دولت‌های اروپایی طرف برجام را به دلیل فعال کردن ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای که رهبر ایران آنرا «تهدید سه کشور اروپایی» خواند «پادوی آمریکا» توصیف و تاکید کرد که از گذشته نیز به آنها اعتماد نداشته است.

آیت‌الله خامنه‌ای سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا را متهم کرد که در دوران جنگ ایران و عراق به دشمنان کمک می کردند و از مردم و مسئولان کشورش خواست تا به سه کشور یاد شده به همین چشم نگاه کنند.

رهبر ایران در این خصوص تصریح کرد: «بعد از خروج آمریکا از برجام که این سه دولت مدام حرف میزدند، مدام یاوه‌گویی میکردند، بنده همان روز هم گفتم من به اینها اعتمادی ندارم، اینها کاری نخواهند کرد، در خدمت آمریکا خواهند بود؛ امروز کاملاً واضح شده است، بعد از گذشت حدود یک سال معلوم شده است که اینها به معنای واقعی کلمه، پادو آمریکا هستند.»

رهبر ایران همچنین خطاب به سه کشور اروپایی گفت: «آمریکا که بزرگ‌ترِ شما بود، پیشروِ شما بود، ارباب شما بود، قادر نبود ملّت ایران را به زانو در بیاورد؛ شما کوچک‌تر از آن هستید که بخواهید ملّت ایران را به زانو در بیاورید.»

این سخنان در حالی ایراد شد که سه کشور اروپایی طرف برجام تاکید کرده اند که اقدام آنها در فعال کردن ساز و کار حل اختلاف برجام لزوما به منزله ارجاع اختلاف‌ها به شورای امنیت سازمان ملل و بازگردان تحریم‌های بین المللی بر ضد ایران نیست بلکه تنها هدف آنها بازگردان تهران به تعهدات پیشین خود در چارچوب این توافقنامه است.

تهران نیز همواره اروپا را به عمل نکردن به تعهدات خود برای بهره‌مند ساختن ایران از امتیاز‌های تجاری و اقتصادی حاصل از توافق هسته‌ای وین و نیز دنباله‌روی از آمریکا متهم کرده است. به گفته مقامات ایرانی کلیه تعهدات نادیده گرفته شده ایران در چارچوب برجام به محض برآورده شدن انتظارات تهران قابل بازگشت است.

از سوی دیگر هر دو کشور ایران و آمریکا که در پی تحولات روزهای اخیر پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس بدست نظامیان آمریکایی و نیز حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق تا مرز یک رویارویی نظامی تمام عیار پیش رفتند،‌ تاکید دارند به دنبال جنگ نیستند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان که روز جمعه برای تلاش جهت کاستن از تنش‌ها به واشنگتن سفر کرده بود اعلام کرده است که تهران در پی کاهش تنش با آمریکا است و مقامات ایرانی به دنبال جنگ و خونریزی نیستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده مجلس ایران: به هر کس که ترامپ را بکشد ۳ میلیون دلار جایزه می‌دهیم

واشنگتن پست: پیش از فعال شدن مکانیسم حل اختلاف ترامپ اروپا را تهدید کرده بود

ترامپ: مهم نیست که قاسم سلیمانی تهدید فوری برای آمریکا بود یا نه