سیل در جنوب ایران؛ مردم سیستان و بلوچستان نسبت به نحوه امدادرسانی معترضند

عکس از سیل استان هرمزگان
عکس از سیل استان هرمزگان Copyright میزان
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با گذشت سه روز از شروع بارندگی‌های شدید در جنوب ایران وضعیت در سه استان سیل زده هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان همچنان نامناسب گزارش می‌شود.

آگهی

با گذشت سه روز از شروع بارندگی‌های شدید در جنوب ایران وضعیت در سه استان سیل زده هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان همچنان نامناسب گزارش می‌شود.

طبق گزارش‌های رسمی، بر اثر این سیل دست‌کم دو نفر در استان هرمزگان و یک نفر در استان سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده‌اند اما برخی از افراد محلی این رقم را بالاتر عنوان می‌کنند.

«عباسعلی ارجمندی» مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سیل این استان گفت: «در طول ۳۰ سال اخیر این حجم از بارش در استان بی‌سابقه بوده است.»

با این وجود، ساکنان استان سیستان و بلوچستان از نحوه امداد رسانی و کمک به ایران استان گلایه دارند.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، یکی از ساکنان سیستان و بلوچستان نسبت به کمبود امکانات امدادی اعتراض دارد و می‌گوید که هلی‌کوپتری برای امداد ارسال نشده است. وی این سوال را مطرح می‌کند که «مگر ما جزو ایران نیستیم؟ فقط موقع رای‌گیری جزو ایران هستیم؟»

طبق گزارش ایرنا و به گفته شاهدان و برخی از مردم روستاهای حوزه دشتیاری چابهار حجم آب فعلی رودخانه‌ها حتی در توفان گونو چند سال قبل بیشتر بوده و سبب شده هر چی در مسیر باشد با خود ببرد و به زیرساخت‌ها خسارت سنگینی وارد کند.

بسیاری از مردم برای نجات جان خود به بالای درختان رفته و تا ساعت‌ها و برخی از روز گذشته تا امروز در سیلاب گرفتار بودند.
محمد جدگال
یکی از ساکنان سیستان و بلوچستان

محمد جدگال یکی از شهروندان چابهار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: «بسیاری از مردم برای نجات جان خود به بالای درختان رفته و تا ساعت‌ها و برخی از روز گذشته تا امروز در سیلاب گرفتار بودند.»

خسارت به باغ‌های موز و هندوانه در سیستان و بلوچستان

طبق گزارش رسانه‌های ایران، خسارات ناشی از سیل در بخش کشاورزی هم بسیار زیاد بود به طوری که در بخش کشاورزی در باغات موز و در بخش کشت هندوانه و گلخانه‌ها به استان سیستان و بلوچستان خسارت‌های زیادی وارد شده است که بیشترین خسارت‌ها در حوزه جنوب استان در کنارک و چابهار اتفاق افتاده است.

بر اساس گفته مقام‌های این استان، بیش از ۵۰۰ راه روستایی و محورهای مواصلاتی کاملا قطع است و از بین رفته است. همچنین ۱۲۰ روستا فاقد برق هستند.

طبق برآوردهای اولیه تاکنون به بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان در پی بارندگی‌های اخیر خسارت وارد شده است.

فارس
سیل در سیستان و بلوچستانفارس

دو نفر در هرمزگان بر اثر سیل کشته شده‌اند

از سوی دیگر محمد رادمهر، فرماندار جاسک در استان هرمزگان به رسانه‌ها اعلام کرد: «رودخانه گابریک در شهرستان جاسک به صورت بی سابقه‌ای طغیان کرده است و در پی آن چهار روستا در محاصره سیل قرار گرفته‌اند.»

احمد محمودی، فرماندار شهرستان جاسک گفت: «به علت طغیان رودخانه جگین و رودخانه گابریک ۵ روستای شهرستان جاسک تخلیه شده است.»

وی درباره قربانیان سیل در این استان گفت: «دو فرد بشاگردی که قصد عبور از رودخانه طغیانی پاهتگ این شهرستان را داشته‌اند، متأسفانه گرفتار شدید باران می‌شوند و یک نفر از آنها اسیر جریان بالای آب می‌شود.»

وی با بیان اینکه یکی از افراد با تلاش نیروهای امدادی از سیل در رودخانه نجات پیدا می‌کند، افزود: «فرد دیگر متأسفانه به فاصله بیش از یک کیلومتر پائین‌تر از رودخانه با پیکر بی‌جان یافته می‌شود.»

تغییرات اقلیمی دلیل بارش‌های شدید در جنوب ایران

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا دو عامل «تغییر پذیری آب و هوا» و «تغییرات اقلیمی» را علت تغییر الگوی بارش‌ها و بارش‌های شدید در جنوب ایران می‌داند.

وی با اشاره به اینکه سیستم‌های هواشناسی حرکت موجی دارند و فرآیندهای گسترده‌ای نیز در شکل‌گیری این امواج دخالت می‌کنند، تصریح کرد: «برای مثال نوسانات جنوبی، نوسانات دو قطبی اقیانوس هند، نوسانات پرفشار سیبری و نوسانات اقیانوس اطلس شمالی امواج بزرگ مقیاسی هستند که که در شکل‌گیری امواجی که از غرب به شرق حرکت می‌کنند، تاثیرگذارند.»

وی با بیان اینکه سال گذشته، ایران بارندگی‌های خوبی داشت اما اروپای غربی سال خوبی از نظر بارندگی نداشت، افزود: «امواج در این بازه زمانی به گونه‌ای شکل گرفته بود که بخش گرم و پایدار آن در اروپای غربی قرار داشت و بخش ناپایدار آن روی شرق مدیترانه و خاورمیانه گسترده شده بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات سیاسی در پیوند با تیراندازی سراوان؛ اعزام نمایندگان و انتقاد از دولت

سیل ایران؛ پر شدن سد کرخه و تخلیه شهرهای پایین‌دست

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود