کارکنان بوئینگ: مدل مکس ۷۳۷ طراحی دلقک‌هاست و میمون‌ها بر آن نظارت می‌کنند

کارکنان بوئینگ: مدل مکس ۷۳۷ طراحی دلقک‌هاست و میمون‌ها بر آن نظارت می‌کنند
Copyright Copyright 2019 The Associated Press. All rights reservedElaine Thompson
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هواپیمای اوکراینی که در روز چهارشنبه در نزدیکی تهران سقوط کرد هم از نوع ۷۳۷ بود، اما ای‌میل‌هایی که روز گذشته منتشر شد مربوط به مدل ۷۳۷ مکس است.

آگهی

شرکت هواپیمایی بوئینگ روز پنج‌شنبه صدها ای‌میل داخلی کارکنان خود را که حاوی مطالبی درباره مشکلات فنی هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس است، منتشر کرد.

در پی سقوط دو فروند هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس ساخت شرکت بوئینگ در آبان و اسفند ۱۳۹۷ در اندونزی و اتیوپی که در مجموع به کشته شدن ۳۴۶ نفر انجامید، شرکت‌های هواپیمایی جهان پرواز این نوع هواپیما را متوقف کردند.

بوئینگ این نامه‌ها را یک ماه پیش به یک کمیته ویژه‌ای در کنگره آمریکا ارائه داده که مأمور بررسی طراحی و مجوز دادن به هواپیماهای این شرکت است. این شرکت اکنون گفته که صدها پیام داخلی را به عنوان بخشی از تعهد خود به «شفاف‌سازی» منتشر می‌کند.

کارکنان بوئینگ در این پیام‌های ای‌میلی در مورد فریب دادن مردم و گله کردن از طراحی هواپیما صحبت می‌کنند. در یکی از ای‌میل‌ها مربوط به فوریه ۲۰۱۸، یکی از کارکنان با یادآوری این که برنامه‌های آموزشی با دقت کافی انجام نشده، می‌گوید: «آیا شما می‌گذارید خانواده‌تان سوار هواپیمای مکس بشوند که با دستگاه شبیه‌ساز آموزش داده شده؟ من که نمی‌گذارم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در پیام دیگری که در ماه مه همان سال فرستاده شده، فردی نوشته است: «خدا هنوز مرا برای آن پنهان‌کاری که پارسال کردم، نبخشیده است.» مشخص نیست این فرد به کدام کار اشاره می‌کند. در مدارک منتشر شده، نام نویسندگان نامه‌ها و افراد دیگر فاش نشده است.

نامه‌نگاری‌های داخلی بوئینگ همچنین حاوی مطالبی بی‌اعتبارکننده درباره هواپیمای مکس نظیر این پیام است که یکی از کارمندان آن را در آوریل ۲۰۱۷ نوشته است: «این هواپیما را دلقک‌ها طراحی کرده و میمون‌ها بر آن نظارت دارند.»

شرکت بوئینگ با این حال اعلام کرد: «این پیام‌ها نشان‌دهنده شرکتی نیست که ما هستیم و باید باشیم و به هیچ روی پذیرفتنی نیستند.»

پیتر دیفازیو، نماینده اورگان و رئیس کمیسیون ترابری مجلس نمایندگان آمریکا در این زمینه گفت: «این پیام‌ها نشان از تلاش هماهنگ دارد و مربوط به روزهایی است که برنامه بوئینگ مکس ۷۳۷ اطلاعات مهمی را از ناظران و مردم پنهان می‌کرد. اما کارکنان خود بوئینگ هشدار را آغاز کرده بودند».

در نامه‌های فاش شده بوئینگ مطالبی نیز در مورد لابی‌گری این شرکت برای نظارت بر طراحی و آموزش هواپیما به چشم می‌خورد.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در جهان بسیار کاربرد دارد و به همین نسبت دارای یکی از بالاترین آمار قربانیان در سوانح هوایی هم هست. با این حال این هواپیما همچنان در حال خدمت در شرکت‌های هواپیمایی جهان است و تنها مدل مکس۷۳۷ آن به دلیل وجود شبهه‌هایی در طراحی، نظارت و آموزش، زمینگیر شده است.

هواپیمای اوکراینی که در روز چهارشنبه در نزدیکی تهران سقوط کرد هم از نوع ۷۳۷ بود، اما ای‌میل‌هایی که روز پنج‌شنبه منتشر شد مربوط به مدل ۷۳۷ مکس است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اروپا ممنوعیت پرواز هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را لغو کرد

پروازهای آزمایشی بوئینگ ۷۳۷ مکس برای بازگشت به آسمان آمریکا

سقوط بوئینگ اوکراینی در تهران؛۱۴۷ تن از سرنشینان جانباخته ایرانی بودند