تصمیم تاریخی مجلس بریتانیا؛ توافقنامه برکسیت تصویب شد

تصمیم تاریخی مجلس بریتانیا؛ توافقنامه برکسیت تصویب شد
Copyright Copyright 2019 The Associated Press. All rights reservedThanassis Stavrakis
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا بالاخره پس از سه سال به توافقنامه دولت این کشور با اتحادیه اروپا رأی مثبت داده و به این ترتیب راه را برای تحقق برکسیت در پایان ماه جاری میلادی باز کردند.

آگهی

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا بالاخره پس از سه سال و نیم به توافقنامه دولت این کشور با اتحادیه اروپا رأی مثبت داده و راه را برای تحقق برکسیت باز کردند.

در پایان آخرین رأی‌گیری برای لایحه برکسیت در روز پنج‌شنبه ۹ ژانویه (۱۹ دی) در مجلس عوام این کشور که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار نمایندگان حزب محافظه‌کار است، متن توافقنامه برکسیت با ۳۳۰ رأی موافق در برابر ۲۳۱ رأی مخالف به تصویب رسید.

این لایحه حاوی توافقنامه ۵۳۵ صفحه‌ای است که میان نخست وزیر بریتانیا و نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حاصل شده اما تصویب آن به دلیل مخالفت مخالفان حزب حاکم لندن، سه بار به تعویق افتاده بود.

نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا به رهبری نخست وزیر، بوریس جانسون در آخرین انتخابات سراسری بریتانیا به پیروزی چشمگیری دست یافته بودند.

حالا چه می‌شود؟

بر اساس قانون بریتانیا، تصمیم مجلس عوام در مورد این توافقنامه باید هفته آینده به تأیید مجلس اعیان و پس از آن به امضای ملکه این کشور برسد. در آخرین مرحله، متن این توافقنامه روز ۲۹ ژانویه برای تصویب در صحن پارلمان اروپا ارائه خواهد شد.

سد اصلی در روند تصویب توافقنامه برکسیت و عاملی که سبب تعویق آن و بروز بحران سیاسی در بریتانیا شده‌ بود، مقاومت حزب کارگر در جایگاه اپوزیسیون در مجلس عوام بود. اما اینک انتظار می‌رود که مراحل بعدی این روند بدون مشکل طی شود.

به این ترتیب و با این رویداد تاریخی، بریتانیا بالاخره در مهلت مقرر، یعنی در پایان ماه جاری میلادی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ریشی سوناک جای ساجد جاوید را در وزارت دارایی بریتانیا گرفت

پیام اتحاد و امیدواری رهبران اتحادیه اروپا در آستانه خروج بریتانیا

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد