بریتانیا بدنبال درخواست ترامپ: برجام برای اتمی نشدن ایران مهم است

بریتانیا بدنبال درخواست ترامپ: برجام برای اتمی نشدن ایران مهم است
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در نخستین نطق خود پس از حمله ایران به دو پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق از بریتانیا، المان، فرانسه، روسیه و چین خواست که از برجام خارج شوند.

آگهی

خبرگزاری ایرنا به نقل از وزیر خارجه بریتانیا نوشته است که بریتانیا درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را مبنی بر خروج دیگر کشورهای باقیمانده در برجام رد کرده است.

به گزارش ایرنا، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای جهانی را برای «امنیت مشترک و جلوگیری از اتمی شدن ایران» مهم ارزیابی کرده است.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در نخستین نطق خود پس از حمله ایران به دو پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق از بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین خواست که از برجام خارج شوند.

ترامپ در بخشی از سخنان خود خواستار توافق تازه ای با ایران شده بود و افزود:‌« باید به اتفاق کار کنیم تا توافق تازه ای به دست آوریم که جهان را ایمن‌تر و صلح آمیزتر کند و اجازه دهد ایران هم پیشرفت کند و از استعدادهای بالقوه خود بهره برداری کند.»

دومینیک راب که اکنون برای دیدار با مقامات آمریکایی درباره روابط بین بریتانیا و آمریکا و همچنین مسائل خاورمیانه بویژه روابط ایران و آمریکا در واشنگتن به سر می برد، در پی حملات ایران به دو پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق از ایران خواسته بود که دیگر این حملات خطرناک را تکرار نکند و به جای آن به دنبال تنش‌زدایی باشد.

تهران پس از کشتن قاسم سلیمانی در عراق توسط نیروهای آمریکا و در اوج تنش‌ها میان دو طرف، گام پنجم کاهش تعهدات برجامی را برداشت که بر اساس آن ایران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی از جمله ظرفیت غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه نخواهد داشت.

با این حال تهران گفته است که همکاری‌های خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می دهد و گام پنجم به معنای خروج از برجام نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش فرانسه به درخواست ترامپ: در برجام می‌مانیم

گزارش تازه موسسه مطالعات استراتژیک در مورد «دهه خوفناکِ» قرن۲۱: عصر بی‌ثباتی فزاینده در جهان آغاز شد

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست