خطوط هوایی اوکراین: هواپیمای سقوط کرده از بهترین‌ها در نوع خود بود

خطوط هوایی اوکراین: هواپیمای سقوط کرده از بهترین‌ها در نوع خود بود
Copyright Irna/Akbar Tavakoli
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوکراین با تشکیل یک کمیسیون تحقیق قصد دارد درباره علت سقوط هواپیما تحقیق کند. رئیس جمهور اوکراین به دادستان عمومی این کشور دستور داده است «پرونده ای جنایی» در این خصوص باز کند.

آگهی

خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین که یک هواپیمای متعلق به آن شرکت روز چهارشنبه با ۱۷۴ مسافر در نزدیکی تهران سقوط کرد، می‌گوید این هواپیما یکی از بهترین‌ها در نوع خود بوده و توسط خلبانانی باتجربه هدایت می‌شده است.

این هواپیما که از نوع بوئینگ ۷۳۷ و عازم کیف پایتخت اوکراین بود، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه، در محمودآباد شهریار سقوط کرد. رئیس اورژانس استان تهران اعلام کرده است ۱۴۷ تن از سرنشینان این هواپیما که در این حادثه جان‌ باخته‌اند ایرانی و ۳۲ نفر دیگر خارجی بوده‌اند.

هنوز مشخص نیست دلیل این حادثه که ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق اتفاق افتاده، چه بوده است.

اوکراین با تشکیل یک کمیسیون تحقیق قصد دارد درباره علت سقوط هواپیما تحقیق کند. رئیس جمهور اوکراین به دادستان عمومی این کشور دستور داده است «پرونده ای جنایی» در این خصوص باز کند.

AP
هواپیمای سقوط کرده در سال ۲۰۱۶ از بویینگ خریداری شده بودAP

همزمان خطوط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با اعلام این که این هواپیما در وضعیت خوبی به سر می‌برده، گفته است تمام تلاشش را می‌کند تا حقیقت ماجرا مشخص شود.

این خطوط هوایی که در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۲ میلادی بنیان‌گذاری شد، پیش از این با مشکلات فنی در هواپیماهای خود مواجه بوده است اما هیچ‌کدام از آن‌ها تا کنون سقوط نکرده بودند و این حادثه اولین سانحه هوایی این شرکت در حدود ۳۰ سال گذشته به حساب می‌آید.

مسئولان این شرکت هوایی روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری گفتند که هواپیمای بویینگ ۷۳۷ سقوط کرده، یکی از بهترین هواپیماهایی بوده که آنان در اختیار داشته‌اند و خلبانان آن نیز بسیار با تجربه بوده‌اند.

AP
تمامی سرنشینان هواپیما جان باخته اندAP

مقامات خطوط هوایی اوکراین اعلام کرده‌اند هیچ نشانه‌ای که دال بر نقص باشد، پیش از حرکت هواپیما از فرودگاه امام خمینی تهران دیده نشده است. ضمن آن‌که بازدید فنی این هواپیما آخرین بار در روز ۶ ژانویه (۲ روز قبل از سقوط) انجام شده است.

این هواپیما اغلب مسافران ترانزیتی را از طریق اوکراین به مقصدهای مختلفی در اروپا منتقل می‌کرده است و خطوط هوایی اوکراین آن را در سال ۲۰۱۶ میلادی به طور مستقیم از شرکت بویینگ خریداری کرده است.

مسئولان شرکت هوایی اوکراینی می‌گویند همان‌طور که در وبسایتشان آمده آنان برنده جایزه ایمنی پروازی (IOSA) شده‌اند، امری که نشان دهنده استانداردهای ایمنی و عملیاتی آنان بوده که در تطابق کامل با استانداردهای بین‌المللی قرار داشته است.

اوکراین در پی این حادثه اعلام کرد که هواپیمایی این کشور پروازهای خود به مقصد ایران را «موقتا» به حال تعلیق درآورده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانلود جعبۀ سیاه هواپیمای سرنگون شدۀ اوکراین برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد

از امداد چوپان تا مدیریت سردار علایی؛ گزارش‌های مبهم سقوط پرواز تهران-یاسوج

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود