ظریف: ویزای من برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل صادر نشد

ظریف: ویزای من برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل صادر نشد
Copyright AP Photo/Ebrahim Noroozi
Copyright AP Photo/Ebrahim Noroozi
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه ایران می‌گوید دولت آمریکا از صدور ویزا برای شرکت او در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل سر باز زده است.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران می‌گوید که ایالات متحده آمریکا به دبیرکل سازمان ملل پیام داده است که برای او به دلیل تاخیر، ویزای آمریکا صادر نمی‌شود.

بنا بر گزارش ایسنا، آقای ظریف روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «وزیر خارجه ایالات متحده در تماس با دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که ما فرصت نداشتیم برای وزیر خارجه ایران ویزا صادر کنیم و صادر نخواهیم کرد.»

به گفته محمد جواد ظریف قرار بوده است که او در اجلاس ویژه شورای امنیت سازمان ملل شرکت کند؛ اما به دلیل عدم صدور ویزا موفق به حضور در این جلسه نشده است.

وزیر خارجه ایران سه شنبه بعدازظهر در صفحه توییتر خود عدم صدور ویزا از سوی ایالات متحده را غیرقانونی دانست و نوشت: « عدم صدور ویزای من نقض توافق نامه  UNHQ ۱۹۴۷ سازمان ملل است.»

وی هم چنین در این توئیت تهدید به گرسنگی ایرانیان از سوی وزیر خارجه ایالات متحده را «جنایت علیه بشریت» و هدف قرار دادن سایت های فرهنگی ایران از سوی ترامپ را «جنایت جنگی» خواند.

وزیر خارجه ایران گفت: «من تمایل زیادی برای شرکت در این اجلاس در این شرایط نداشتم اما اجلاس ویژه شورای امنیت برای حفاظت از منشور فرصتی بود که جنایات آمریکا را در آن مطرح کنیم.»

آقای ظریف ادامه داد: «دولتی که به تروریسم دولتی و اقتصادی و به جنایات جنگی و اقتصادی تهدید می‌کند خیلی برایش مهم نیست که مفاد موافقت‌نامه مقر سازمان ملل متحد را هم نقض کند اما سوالی که همه باید از این دولت یاغی بپرسند این است که از چه چیز می‌ترسند؟ آیا حضور وزیر امور خارجه یک کشور عضو و موسس سازمان ملل در شورای امنیت برای حمایت از منشور ملل متحد و چند جانبه گرایی آنچنان خطر بزرگی است که نتوانند ویزا صادر کنند.»

سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در حالی مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا نیز رسما از وی برای سفر به بروکسل دعوت کرده است.

هنوز معلوم نیست که آقای ظریف به دعوت بروکسل پاسخ مثبت خواهد داد یا خیر. سخنگوی دستگاه روابط خارجی اروپا روز دوشنبه به خبرنگار یورونیوز گفت هنوز محمد جواد ظریف پاسخ دعوت به بروکسل را نداده است.

آقای ظریف درباره عملکرد اروپایی‌ها نیز گفت: «اشتباه اروپایی‌ها این است که خیال می‌کنند با حرف زدن در جهت منویات آمریکا باعث راضی شدن آمریکا می‌شوند، اما فراموش کرده‌اند که این کار فقط آنها را جری‌تر کرده است. با وجود حرف‌های ناروای اروپایی‌ها، پمپئو اعلام کرد اروپایی‌ها از ما حمایت نمی‌کنند.»

پیش‌ از این نیز دولت دونالد ترامپ اعلام کرده بود به محمد جواد ظریف ویزای حضور در نشست سالانه سازمان ملل را نمی‌دهد اما نهایتا در ماه سپتامبر این ویزا صادرشد و آقای ظریف در این نشست حضور پیدا کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل: برای اظهارنظر دربارهٔ قرار گرفتن ایران در مسیر ساخت سلاح اتمی زود است

ایران با مصوبه مجلس «کل ارتش آمریکا» را «تروریستی» اعلام کرد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند