واکنش بازار ایران به کشته شدن سلیمانی؛ افزایش نرخ ارز همزمان با سقوط بورس تهران

واکنش بازار ایران به کشته شدن سلیمانی؛ افزایش نرخ ارز همزمان با سقوط بورس تهران
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازار بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه، با سقوط شدید روبرو شد و همزمان نرخ دلار و یورو نیز سیر صعودی گرفت.

آگهی

بازار بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه، با سقوط شدید روبرو شد و همزمان نرخ دلار و یورو نیز سیر صعودی گرفت.

بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه ۱۴ دی و یک روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در حمله هوایی نیروهای آمریکایی، با سقوط ۱۶ هزار ۷۶۵ واحدی به رقم ۳۶۷ هزار و ۳۳۳ واحد رسید.

شاخص بورس که در هفته های گذشته مسیر صعودی را در پیش گرفته بود از نخستین ساعت آغاز به کار معاملات امروز با کاهش شدید روبرو شد و در پایان روز وارد کانال ۳۶۷ هزار و ۳۳۳ واحدی شد.

بر اساس این گزارش، معامله‌گران بورس امروز ۶ میلیارد و ۹۹۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۲۹۶ هزار و ۴۸۳ نوبت معامله و به ارزش ۳ هزار و ۱۳۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

در پی سقوط شدید بازار بورس تهران جلسه ویژه شورای عالی بورس تشکیل و قرار شد از سهامداران خرد توسط «صندوق تثبیت بازار» حمایت شود.

اتفاق روز گذشته در میان مدت و بلند مدت تاثیر چندانی را بر بازار نمی گذارد زیرا این اتفاق تاثیرگذار بر اقتصاد و سیاست کل کشور نیست و فقط باعث افزایش ریسک کل و خارج بازار می شود
امیر علی امیرباقری
کارشناس بازار سرمایه

امیرعلی امیر باقری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایرنا درباره این موضوع گفت: « به نظر می‌رسد که در معاملات امروز بازار با فشار از سوی سرمایه گذاران روبرو شود و در اواسط بازار فشار عرضه با تقاضایی که از سمت سهام بنیادی و شاخص ساز به وجود می آید متعادل شود اما همه این مسایل بستگی به نحوه حمایت از بازار از سوی صنایع بزرگ بازار دارد.»

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «اتفاق روز گذشته در میان مدت و بلند مدت تاثیر چندانی را بر بازار نمی گذارد زیرا این اتفاق تاثیرگذار بر اقتصاد و سیاست کل کشور نیست و فقط باعث افزایش ریسک کل و خارج بازار می شود.»

افزایش ۴۰۰ تومانی نرخ دلار

از سوی دیگر قیمت دلار نیز در بازار داخلی با رشد همراه بود به‌طوریکه قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۳ هزار ۳۸۰ تومان رسید. این در حالی است که قیمت دلار در هفته گذشته در کانال ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان باقی مانده بود. بنابراین دلار با رشد ۴۳۰ تومان در نخستین روز کار بازار ایران روبرو شد.

یورو نیز در بازار آزاد با قیمت ۱۴ هزار ۸۸۰ تومان معامله شد که نسبت به روزهای گذشته با افزایش ۶۳۰ تومانی روبرو شد.

این درحالی است که روز گذشته همزمان با انتشار خبر کشته شدن قاسم سلیمانی، قیمت جهانی نفت و طلا در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته افزایش یافت ولی بازارهای سهام وارد فاز قرمز شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازی با کلمات یا قیمت‌ها؛ نطق ترامپ چگونه بازارهای مالی را مدیریت کرد؟

پیش‌بینی کوتاه‌مدت بازارها از میزان احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا

نگرانی از وقوع جنگ؛ ۹۲ هزار میلیارد تومان از ارزش بورس تهران کاسته شد