خطر قطع برق سیدنی در آتش‌سوزی استرالیا؛ صد هزار نفر خانه‌های خود را ترک می‌کنند

خطر قطع برق سیدنی در آتش‌سوزی استرالیا؛ صد هزار نفر خانه‌های خود را ترک می‌کنند
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا آخرین آمار کشته‌شدگان آتش‌سوزی جاری در این کشور را ۲۳ نفر ذکر کرده است. از این افراد ۱۷ تن در ایالت نیوساوت‌ولز جان خود را از دست داده‌اند.

آگهی

دولت استرالیا از حدود صد هزار نفر از سکنه مناطقی که با تهدید آتش روبرو هستند خواسته است تا برای در امان ماندن از شعله‌های سوزان خانه‌های خود را ترک کنند.

دولت استرالیا همچنین به دلیل آن که شعله‌های آتش در برخی مناطق جنوب شرقی مهارناپذیر هستند، در ایالت نیوساوت‌ولز که پرجمعیت‌ترین منطقه کشور است، وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

آتش‌سوزی‌های جنگلی بخش‌های وسیعی از استرالیا را در بر گرفته و وزش باد خطر گسترش آن را در دو روز آخر هفته بیشتر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطقی که در محاصره آتش هستند از بامداد روز شنبه ۴ فوریه (۱۴ دی) به مرور منازل خود را ترک کردند و به سمت شهرهای دیگر رفتند.

روز جمعه سوم ژانویه (۱۳ دی) نیز حدود هزار نفر از ساکنان و دیگر افراد حاضر در شهر ساحلی کوچکی به نام مالاکوتا در محاصره آتش قرار داشتند با یک فروند کشتی نیروی دریایی ارتش از محل دور شدند. مالاکوتا در مکانی در میانه راه سیدنی به ملبورن قرار دارد و آسمان این شهر بر اثر دود ناشی از آتش سوزی سیاه شده است.

تاکنون ۶ میلیون هکتار از جنگل‌های جنوب شرقی استرالیا که معادل دو برابر مساحت کل کشور بلژیک است، طعمه حریق شده است. با این حال کارشناسان می‌گویند با توجه به پیشروی جبهه‌های آتش، احتمال دارد ابعاد فاجعه از این هم گسترده‌تر شود.

تاکنون دو پست انتقال برق فشار قوی بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته و خطر قطع برق بزرگ‌ترین شهر این کشور یعنی سیدنی را تهدید می‌کند. به همین دلیل وزارت انرژی استرالیا از شهروندان این کشور خواسته است تا حد امکان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا خطری برای سیدنی روی ندهد.

۶۵ درصد از جمعیت هشت میلیون نفری نیوساوت‌ولز در شهر سیدنی زندگی می‌کنند.

آخرین آمار تلفات و خسارات

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا آخرین آمار کشته‌شدگان آتش‌سوزی جاری در این کشور را ۲۳ نفر ذکر کرده است. از این افراد ۱۷ تن در ایالت نیوساوت‌ولز جان خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر بررسی پژوهشگران دانشگاه سیدنی نشان می‌دهد تاکنون حدود ۴۸۰ میلیون حیوان از گونه‌های مختلف در آتش‌سوزی مناطق جنوب شرقی سوخته و تلف شده‌اند. این پژوهشگران گفته‌اند که متاسفانه آمار تلفات جانوران در این منطقه باز هم افزایش زیادی خواهد داشت.

AP
آتش‌نشانی که در حال تلاش برای مهار آتش استAPRick Rycroft

تاکنون هزار و ۵۰۰ خانه در مناطق درگیر آتش‌سوزی به خاکستر بدل شده و مقام‌های استرالیایی پیش‌بینی می‌کنند که در روزهای آتی این آمار باز هم افزایش یابد. شدت تخریب آتش‌سوزی در جنوب شرقی به حدی است که تا پیش از آغاز سال نو، چند شهر در ایالت‌های نیوساوت‌ولز و ویکتوریا با خاک یکسان و به طور کلی از روی نقشه حذف شدند.

هزاران آتش‌نشان همچنان در حال مبارزه با شعله‌ها هستند و دولت ۳ هزار نیروی آماده به خدمت ارتش را نیز برای کمک به آنها فراخوانده است. وزارت دفاع استرالیا گفته است که چنین فراخوانی تا کنون در این کشور پیشینه نداشته است.

دمای هوا روز شنبه در سیدنی به ۴۸.۱ درجه سانتیگراد در سایه رسید. این دما برای این شهر یک رکورد محسوب می‌شود. گرمای هوا همچنین در شهر دیگر استرالیا یعنی کانبرا نیز رکورد شکست و به ۴۲.۹ درجه رسید. سخنگوی سازمان هواشناسی استرالیا گفته است که دمای هوا در این دو شهر در روزهای آتی ممکن است از این هم فراتر برود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نجات کوالای تشنه توسط آتش‌نشانان استرالیایی

آتش‌سوزی گسترده در استرالیا همزمان با گرمای ۴۷ درجه

دست‌کم ۶۰ کشته در حمله به سالن کنسرت در نزدیکی مسکو؛ داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت