شهر لوزان سوئیس برای مقابله با آزار و اذیت خیابانی اپلیکیشین راه انداخت

شهر لوزان سوئیس برای مقابله با آزار و اذیت خیابانی اپلیکیشین راه انداخت
Copyright  Daniel Steger
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به کمک این اپلیکیشن که بهره برداری از آن از چند هفته پیش آغاز شده، قربانیان و شاهدان آزارهای خیابانی می‌توانند این رفتارها را به مقامات لوزان گزارش دهند.

آگهی

چهار سال پیش از این انتشار خبر تعرض به صدها زن در جریان جشن‌های سال جدید میلادی در شهر کلن آلمان، خشم بسیاری از اروپایی‌ها را برانگیخت و بسیاری را برای چاره اندیشی در قبال چنین معضلی و پیشگیری از وقوع حوادث مشابه، دست به کار کرد.

شهرداری لوزان سوئیس از جمله مراکزی بود که در این زمینه بطور جدی وارد عمل شد، بویژه آنکه بر اساس گزارش‌ها تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی ۷۵ درصد زنان ۱۶ تا ۲۵ سال ساکن شهر لوزان اعلام کرده بودند که در این سال دست‌کم یک بار قربانی آزار و اذیت خیابانی بوده‌اند.

شهرداری لوزان به تازگی از طراحی اپلیکیشنی خبر داد که به کمک آن می‌توان با عاملان رفتارهای نامناسب در فضای عمومی برخورد جدی‌تری کرد.

به کمک این اپلیکیشن که بهره برداری از آن از چند هفته پیش آغاز شده، قربانیان و شاهدان آزارهای خیابانی می‌توانند این رفتارها را به مقامات لوزان گزارش دهند.

آزارهای خیابانی مجموعۀ گسترده‌ای از تخلفات رفتاری را شامل می‌شود؛ از جمله اینکه فردی با حرفهایش باعث ترس دیگران شود، با اصرار و لجاجت، بی‌احترامی، تحقیر و تهدید، اسباب آزار دیگران را فراهم می‌کند یا به دلیل جنسیت یا گرایش جنسی قربانی، او را مورد ازار قرار دهد.

پی‌یر‌آنتونی هیلدبرند، مسئول امور امنیتی و اقتصادی شهر لوزان می‌گوید: «در ابتدا به این اپلیکیشن با تردید نگاه می‌کردم. از این می‌ترسیدم که با چنین چیزی مردم احساس امنیت کاذب کنند در حالیکه با دیدن موردی اضطراری، نباید صرفا به این اپلیکیشن اکتفا کرد و حتما باید با پلیس تماس گرفت. اما واقعیت این است که مردم کمی پس از چنین حوادثی شکایت می‌کنند. بنابراین این اجرای اپلیکیشن را آغاز کردیم تا به این ترتیب بتوانیم دید جامع‌تری از آنچه در شهر روی می‌دهد، برای برخورد با این مشکل داشته باشیم.»

اپلیکیشن شامل مجموعه‌ای از پرسش‌‌ها می‌شود. همچنین می‌توان در آن داده‌های مربوط به نوع آزار، مانند مکان و زمان آن و مشخصات آزاردهنده یا آزاردهندگان را ثبت کرد.

این اطلاعات توسط مقامات مورد بررسی قرار می‌گیرد و تدابیری برای حل آنها به اجرا گذاشته می‌شود. مثلا اگر بر اساس اطلاعات مردمیِ ثبت شده در این اپلیکیشن مشخص شود که در منطقه‌ای از شهر آزار خیابانی بیشتری روی داده، گشت‌های پلیس در آنجا بیشتر می‌شود.

به کمک داده‌های این اپلیکیشن، حساسیت‌های نیروهای پلیس لوزان نیز دربارۀ آزارهای خیابانی علیه مردان، زنان و دگرباشان جنسی افزایش می‌یابد.

شهرداری لوزان همچنین برای افزایش آگاهی‌ها دربارۀ ازارهای خیابانی، ویدئو کلیپی با نام «موزۀ مجازی آزار و اذیت خیابانی» تهیه و آن را در فضای مجازی منتشر کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مراسم خاکسپاری شهردار پیشین سئول بصورت آنلاین برگزار خواهد شد

کمپین "MeToo" یکساله شد؛ هفتاد درصد زنان قربانی خشونتهای جنسی شده‌اند

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد