«برخی رسانه‌ها به خشونت علیه زنان افغانستان دامن می زنند»

«برخی رسانه‌ها به خشونت علیه زنان افغانستان دامن می زنند»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

خشونت علیه زنان از مهم ترین مسائل روز افغانستان است و تنها به محیط خانه یا خیابانها محدود نمی شود. یک پژوهش کیفی که به همت موسسه «انکشاف و حمایت اززنان و کودکان افغان» و با حمایت مالی پروژه افزایش مشارکت ولایت های کابل ، بلخ و هرات صورت گرفته است نقش رسانه ها در رواج خشونت علیه زنان را پررنگ می داند.

بررسی نتایج این تحقیق پس از مصاحبه با یکصد و یک کارمند زن و مرد رسانه‌ها، نمایندگان دولت، فعالان در زمینه حقوق زنان و نیز شهروندان افغانستان نشان می دهد که به اعتقاد بسیاری از آنان رسانه ها در مطالب و برنامه های خود به خشونت علیه زنان دامن می زنند.

مصاحبه شوندگان در این پژوهش کیفی از تاثیرگزاری بیشتر تلویزیون در جامعه نسبت به رادیو، و ترویج خشونت علیه زنان از طریق بعضی برنامه های این رسانه سخن گفته و از تمسخر و توهین زنان در برنامه های تلویزیونی و رادیویی بعنوان مصادیق ترویج این معضل نام برده اند.

بسیاری از زنان شرکت کننده در این تحقیق از ناامنی فضای شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و وجود خشونت کلامی، توهین و تهدید در شبکه های مجازی سخن گفته اند.

این تحقیق کیفی از رادیو بعنوان سومین ابزار ترویج خشونت نام برده و در عین حال آزار و اذیت کلامی گویندگان زن رادیو از سوی مخاطبان را نیز از مصادیق خشونت علیه زنان می داند.

مجریان این پروژه تحقیقاتی پس از جلسات مشورتی با مسئولین دولتی و غیردولتی نظیر وزارت اطلاعات و فرهنگ، وزارت امور زنان و نهادهای حامی رسانه ها خواستار توقف ترویج خشونت علیه زنان در رسانه ها شده اند. همچنین اعلام شد که مسئولین وعده داده اند که در گام های بعدی، با انتشار بروشور، طراحی پوستر و ساخت برنامه های تلویزیونی و رادیویی در جلوگیری از این معضل تلاش کنند.

روز پنجم برج میزان (بیست و هفتم سپتامبر) نشست خبری به همت موسسه «انکشاف و حمایت اززنان و کودکان افغان» برگزار و نتایج این پژوهش ارائه گردید. در بیانیه نهایی این نشست راهکارهایی برای بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به خشونت علیه زنان و نظارت بر عملکرد رسانه ها در اینباره پیشنهاد شد:

- ایجاد گروه مشترک نظارتی شامل دولت، نهادهای مدنی و رسانه ها به منظور جلوگیری از تخطی رسانه ها در زمینه پخش و نشر برنامه ها و مطالب با محتوای خشونت علیه زنان.

- دعوت از کارشناسان و علمای مذهبی غیرتندرو و جلوگیری از نشر روایت های نادرستی از دین که در صدد اعمال محدودیت بر زنان هستند.

- حمایت از افزایش تولیدات داخلی مثل سریال ها، برنامه ها و آگهی هایی در راستای آگاهی رسانی در موضوع تساوی زنان و مردان.

- ارتقای ظرفیت و بالا بردن آگاهی خبرنگاران و مجریان برنامه ها از قوانین و حقوق زنان.

- افزایش نقش مدیریتی زنان در رسانه ها و برنامه ها و استخدام کارمندان زن و حمایت از آنان.

- معرفی عاملین خشونت علیه زنان و برخورد با آنان بر اساس قانون.

سال گذشته قانون منع خشونت علیه زن و کودکان در افغانستان پس از سال‌ها بحث و گفتگو در مجلس نمایندگان این کشور به تصویب رسید.

بر اساس این قانون چنانچه فردی در اماکن و وسایل نقلیه عمومی مرتکب آزار و اذیت زنان و کودکان گردد به پرداخت جریمه نقدی پنج تا ده هزار افغانی محکوم می شود. برای آنهایی هم که مرتکب جرم آزار و اذیت زنان و کودکان در محل کار، مراکز سلامت و مراکز آموزشی می شوند جریمه نقدی ده تا بیست هزار افغانی تعیین شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قمرگل، دختر افغان: جلوی چشمانم پدر و مادرم را تیرباران کردند

زنان شاغل افغان در معرض خطر؛ قاتلان مینه منگل همچنان فراری هستند

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند