تصویب قانون مذهبی بحث‌برانگیز در مونته‌نگرو؛ نمایندگان پارلمان درگیر شدند

تصویب قانون مذهبی بحث‌برانگیز در مونته‌نگرو؛ نمایندگان پارلمان درگیر شدند
Copyright Copyright ASSOCIATED PRES
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کلیسای ارتدوکس صرب مخالف اصلی این قانون است و آنرا «تبعیض‌آمیز و مغایر با قانون اساسی» خوانده است.

آگهی

نمایندگان پارلمان مونته‌نگرو روز جمعه و در شرایطی قانون بحث‌برانگیز مرتبط با نهادهای مذهبی را تصویب کردند که بین نمایندگان مخالف و موافق درگیری روی داد و نمایندگان حامی صرب‌ها برای لحظاتی بازداشت شدند.

پیش از این در عصر روز پنجشنبه نیز میان نمایندگان مخالف و موافق در پارلمان درگیری رخ داده بود. در این روز نمایندگان حامی صرب‌ها از جبهه دموکراتیک به سمت جایگاه رئیس پارلمان هجوم برده بودند تا میکروفون‌ها را قطع کنند.

ویدئوهای منتشر شده توسط ائتلاف راستگرای پارلمان در شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد که افسران پلیس که لباس شخصی به تن داشتند و ماسک ضد گاز‌اشک‌آور به صورت زده بودند وارد این درگیری در پارلمان می شوند و تلاش می کنند تا شرایط را تحت کنترل بگیرند.

پلیس ۲۲ نماینده پارلمان از جمله ۱۷ قانونگذار جبهه دموکراتیک را بازداشت و پس از لحظاتی آزاد کرد. همه آنها متهم به «ممانعت از انجام وظایف پلیس» شده‌اند.

قانون تصویب شده مرتبط با نهادهای مذهبی چه می گوید؟

این قانون نهادهای مذهبی را ملزم می کند تا تمامی اموال و دارایی‌هایشان را ثبت و گزارش کنند تا بتوانند این دارایی ها را در مالکیت خود نگه دارند. این قانون حتی اسنادی که به دارایی‌های قبل از ۱۹۱۸ (دورانی که مونته‌نگرو بخشی از پادشاهی بالکان تحت رهبری صرب‌ها بود و استقلالش را از دست داد) مربوط می شود را نیز در بر می گیرد. این قانون با رای موافق ۴۵ قانونگذار حزب حاکم به تصویب رسید.

چه کسانی مخالف هستند؟

کلیسای ارتدوکس صرب‌ مخالف اصلی این قانون است و آنرا «تبعیض‌آمیز و مغایر با قانون اساسی» می خواند. مجمع اسقف‌ها در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کردند گفته‌اند که این قانون دولت را قادر می سازد که کلیساها و صومعه‌ها را مصادره کند.

کلیسای ارتدوکس صرب در مونته‌نگرو از سوی سیاستمداران حامی صربها حمایت می شود. روز پنجشنبه صدها نفر از مخالفان این قانون در پودگوریتسا، پایتخت به خیابان آمدند و علیه این قانون تجمع کردند.

مونته‌نگرو ۶۲۲ هزار نفر جمعیت دارد و گروه قومی مونته‌نگرویی بزرگترین گروه قومی در این کشور است که ۴۴.۵ درصد ساکنان را تشکیل می دهد. پس از آنها، گروه قومی صرب‌ بیشترین جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

میلو جوکانوویچ، رئیس جمهوری مونته‌نگرو کلیسای ارتدوکس صرب را متهم می کند که سیاست‌های حامی صربستان را دنبال می کند و در پی تضعیف دولت است.

مونته‌نگرو در سال ۲۰۰۶ از صربستان بزرگ جدا و به یک کشور مستقل تبدل شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری صرب‌نشین بوسنی برای جلوگیری از مهاجرت حقوق کارمندان را افزایش داد

توافق رهبران صربستان، آلبانی و مقدونیه شمالی برای سفر بدون ویزا

تظاهرات در صربستان و مونته‌نگرو برای برقراری دموکراسی