پایان اختلاف ۵ ساله عربستان و کویت؛ تکلیف نیم میلیون بشکه نفت مشخص شد

پایان اختلاف ۵ ساله عربستان و کویت؛ تکلیف نیم میلیون بشکه نفت مشخص شد
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عربستان و كويت با پایان دادن به اختلافی پنج ساله، براي برداشت از دو میدان نفتی مشترک به توافق رسیدند.

آگهی

عربستان و كويت با پایان دادن به اختلاف مرزی پنج ساله، برای برداشت از دو میدان نفتی واقع در منطقه‌ بی‌طرف مرزی به توافق رسیدند.

خالد علی فاضل، وزیر نفت کویت با انتشار توئیتی از امضای توافق‌نامه همکاری با عبدالعزيز بن سلمان، همتای عربستانی خود برای تولید مجدد از میادین نفتی خفجی و وفرا خبر داد.

خبرگزاری رسمی کویت(کونا) نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که ریاض و کویت افزون بر تعیین تکلیف میادین نفتی مشترک، برای تقسیم و مرزبندی منطقه بی‌طرف مرزی به توافق رسیدند.

تولید روزانه نفت از دو میدان نفتی خفجی و وفرا در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۵۰۰ هزار بشکه رسیده بود ولی با بروز اختلاف بین ریاض و کویت، فعالیت آنها متوقف شد. البته عربستان با انکار وجود اختلاف سیاسی میان دو کشور، نگرانی‌های زیست‌محیطی را علت این توقف تولید عنوان کرده بود.

خفجی یک میدان مشترک دریایی و وفرا یک میدان واقع در مرز خاکی دو کشور است که پیشتر تولید آنها به طور مشترک بین دو کشور تقسیم می‌شد.

منطقه بی‌طرف مرزی عربستان و کویت بر پایه قراردادهای دهه بیست برای ایجاد مرزهای جدید در منطقه‌ خاورمیانه به وجود آمد.

توافق روز سه‌شنبه عربستان و کویت برای افزایش تولید نفت در حالی است که کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس در پایان اجلاس اخیر خود در خصوص کاهش تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت با هدف کمک به افزایش قیمت آن، به توافق رسیدند. بر همین اساس، عربستان سعودی به طور داوطلبانه تولید روزانه خود را به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه رسانده است. تولید فعلی کویت نیز روزانه ۲.۷ میلیون بشکه است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیر ۸۳ ساله کویت سوگند یاد کرد؛ ولیعهد جدید کیست؟

امیر ۹۱ ساله کویت برای مراقبت‌های پزشکی به آمریکا می‌رود

ظریف: از طریق کویت به عربستان پیغام دادیم که آماده مذاکره ایم