تایلند؛ برگزاری بزرگترین راهپیمایی اعتراضی علیه دولت نظامی

تایلند؛ برگزاری بزرگترین راهپیمایی اعتراضی علیه دولت نظامی
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معترضان در خیابان‌های بانکوک شعار «زنده باد دموکراسی، دیکتاتور برو گمشو» سردادند. این راهپیمایی به دعوت «تاناتورن جوآنگرونگروآنگکیت»، رهبر حزب «آینده پیشرو» صورت گرفته که مخالفان را علیه دولت نظامی بسیج کرده‌ است.

آگهی

هزاران نفز از مردم تایلند روز شنبه به خیابان‌‌های بانکوک، پایتخت تایلند آمدند تا به ممنوعیت فعالیت حزب سرشناس اپوزیسیون این کشور اعتراض کنند و دولت «پرایوت چان اوچا»، نخست وزیر کنونی و فرمانده سابق ارتش را که در سال ۲۰۱۴ با کودتا بر سر کار آمد، به چالش بکشند.

معترضان در خیابان‌های بانکوک شعار «زنده باد دموکراسی، دیکتاتور برو گمشو» سردادند.

این راهپیمایی به دعوت «تاناتورن جوآنگرونگروآنگکیت»، رهبر حزب «آینده پیشرو» صورت گرفته که مخالفان را علیه دولت نظامی بسیج کرده‌ است.

مقامات تایلند اخیرا از دادگاه قانون اساسی خواسته بودند که حزب «آینده پیشرو» را به دلیل دریافت وام چند میلیون دلاری از تاناتورن که هم رهبر حزب و هم یک میلیاردر ۴۱ ساله است منحل کند.

ماه گذشته، دادگاه صلاحیت «تاناتورن» را به‌عنوان عضو پارلمان به دلیل اینکه در زمان برگزاری انتخابات در ماه مارس، مالک سهام یک شرکت رسانه‌ای بوده است، رد کرد.

این رهبر جوان حزب «آینده پیشرو» اکنون به‌عنوان سرسخت‌ترین مخالف دولت حامی نظامیان تایلند ظاهر شده است.

از جمله احزاب دیگری که از راهپیمایی روز شنبه بانکوک حمایت کردند، حزب «فیو‌تای» به رهبری تاکسین شیناواترا است که در انتخابات پارلمانی ماه مارس تایلند اکثریت کرسی‌های مجلس را کسب کرد. با این حال حزب «فیوتای» نتوانست دولت تشکیل دهد چرا که نیاز به پشتوانه ۲۵۰ سناتور نظامی داشت.

روز شنبه «تاناتورن جوآنگرونگروآنگکیت»، رهبر حزب «آینده پیشرو» همراه با شش حزب دیگر که ائتلاف اپوزیسیون تایلند را تشکیل می دهند توافق‌نامه‌ای را امضا کردند تا برای تغییر قانون اساسی تایلند تلاش کنند.

در وضعیت کنونی این ژنرال‌ها هستند که در تایلند کمیسیون انتخابات را تحت کنترل دارند، بر تصمیمات دادگاه تاثیر می گذارند و نخست وزیری را در اختیار دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک سال اعتراض از دریچه دوربین؛ مردم در سال ۲۰۱۹ برای چه مبارزه کردند؟

برگزاری مراسم تاجگذاری پادشاه تایلند؛ واجیرالونگ کورن کیست؟

جشن بزرگ هندوها در مالزی؛ باورمندانی که به نشانه توبه قلاب به پوست خود می‌زنند