انتخابات بریتانیا؛ اسرائیل از پیروزی احتمالی کوربین ابراز نگرانی کرد

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما به عنوان یک کشور نمی‌توانیم بگوییم که از این یا آن نامزد حمایت می‌کنیم، اما کوربین یک خطر واقعی برای روابط بریتانیا و اسرائیل است و من می‌دانم که جامعه یهودیان بریتانیا بسیار نگران چنین اتفاقی است.»

آگهی

اسرائیل ضمن ابراز نگرانی از رأی آوردن احتمالی حزب کارگر بریتانیا به رهبری جرمی کوربین در انتخابات پارلمانی اعلام کرد که پیروزی این حزب تهدیدی برای روابط تل‌آویو با لندن و نیز برای یهودیان بریتانیایی خواهد بود.

جرمی کوربین، یکی از نامزدهای اصلی در انتخابات پارلمانی بریتانیا که امروز پنج‌شنبه ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) در حال برگزاری است، طرفدار فلسطین است. برخی از رقیبان سیاسی کوربین او را به داشتن گرایش‌های یهودستیزانه متهم می‌کنند و برخی رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران از قول شهروندان یهودی بریتانیا گفته‌اند که در صورت پیروزی حزب کارگر، این شهروندان احتمالا از کشور مهاجرت خواهند کرد.

تزیپی هوتوولی، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «انتخابات بریتانیا ما را بسیار آشفته کرده است. این درست است که ما به عنوان یک کشور نمی‌توانیم بگوییم که از این یا آن نامزد حمایت می‌کنیم، اما کوربین یک خطر واقعی برای روابط بریتانیا و اسرائیل است و من می‌دانم که جامعه یهودیان بریتانیا بسیار نگران چنین اتفاقی هستند.»

حزب کارگر بزرگترین حزب اپوزیسیون بریتانیاست و جرمی کوربین که رهبری آن را به عهده دارد گفته است که با یهودستیزی برخورد می‌کند. مسئولان حزب کارگر می‌گویند که آنها به صورت نهادینه ضد یهود نیستند و تنها «اقلیتی» از اعضای این حزب چنین رویکردی داشته‌اند.

کوربین خواستار به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین و بازنگری در صادرات سلاح به اسرائیل است، موضوعی که خشم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را برانگیخته است.

اسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل هفته پیش گفت امیدوار است کوربین انتخابات را به رقیب محافظه‌کارش بوریس جانسون ببازد. نتانیاهو هنوز در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

خانم هوتوولی در مصاحبه تلویزیونی همچنین گفته است: «این نکته را باید فهمید که چیزهایی که کوربین می‌گوید و طوفانی که امروز در دفاع از از حزب کارگر [بریتانیا] برخاسته، طوفان یهودستیزی است. این خطر بسیار بزرگی است.»

وی افزود: «یهودیان همیشه در کشور اسرائیل جا دارند. به سخن دیگر، یهودیان نباید خود را در خطر ببینند. این انتخابات خیلی سرنوشت‌ساز است و ما باید با شکیبایی منتظر اعلام نتیجه آن بنشینیم.»

اگر بوریس جانسون در انتخابات سراسری امروز بریتانیا برنده شود، راه را برای تحقق برکسیت باز خواهد شد. در غیر این صورت ممکن است حتی کار بریتانیا به برگزاری همه‌پرسی دومی بکشد و سرنوشت این کشور در پیوستگی با اتحادیه اروپا رقم بخورد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزینه‌های مطرح برای رهبری حزب کارگر بریتانیا چه کسانی هستند؟

حمله با تخم مرغ به جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا در زمان بازدید از یک مسجد

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند