بیش از ۸۰۰ هزار نفر در فرانسه علیه اصلاح نظام بازنشستگی تظاهرات کردند

بیش از ۸۰۰ هزار نفر در فرانسه علیه اصلاح نظام بازنشستگی تظاهرات کردند
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق آمار وزارت کشور فرانسه ۸۰۶ هزار نفر در سراسر این کشور در روز پنج‌شنبه پنج دسامبر (۱۴ آذر) در اعتراض به اصلاح نظام بازنشستگی تظاهرات کردند. این در حالی است که کنفدراسیون عمومی کار موسوم به «ث ژ ت» شمار تظاهرات کنندگان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد کرده است.

آگهی

طبق آمار وزارت کشور فرانسه ۸۰۶ هزار نفر در سراسر این کشور در روز پنج‌شنبه پنج دسامبر (۱۴ آذر) در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی تظاهرات کردند. این در حالی است که کنفدراسیون عمومی کار موسوم به «ث ژ ت» شمار تظاهرات کنندگان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد کرده است.

بر اساس آمار وزارت کشور و« ث ژ ت» در پاریس بین ۶۵ تا ۲۵۰ هزار نفر به اصلاحات در قانون بازنشستگی اعتراض کردند.

طبق آمار پلیس در شهر تولوز نیز دست‌کم ۳۳ هزار نفر، در مارسی ۲۵ هزار نفر و در لیون، مون‌پلیه و بوردو ۲۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمده‌اند.

مانند بسیاری از برآوردها، آمار اتحادیه‌ها با آمار پلیس و وزارت کشور متفاوت است به‌طوریکه بر اساس آمار کنفدراسیون عمومی کار، در مارسی ۱۵۰ هزار معترض به خیابان‌ها آمدند که شش برابر بیش از برآورد پلیس است. به‌طور کلی روز پنج‌شنبه ۲۴۵ تظاهرات در سراسر فرانسه برنامه‌ریزی شده بود.

طبق گفته یکی از شبکه‌های تلویزیونی فرانسه این تظاهرات می‌تواند در میان بزرگترین تجمع‌های اعتراضی در ۲۵ سال گذشتۀ فرانسه جای بگیرد و حضور مردم بیشتر از انتظار برگزار کنندگان آن بوده است. تظاهرات امروز پس از راهپیمایی بزرگ سال ۲۰۱۰ میلادی نیز پرشمارترین اعتراض‌ محسوب می‌شود.

در اکتبر سال ۲۰۱۰ طبق آمار وزارت کشور فرانسه بیشتر از یک میلیون نفر در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی در دولت نیکلا سارکوزی تظاهرات کرده بودند البته اتحادیه‌های فرانسوی این رقم را نیز در آن سال سه میلیون تفر اعلام کردند.

پلیس فرانسه روز پنج‌شنبه برای متفرق کردن معترضان در مرکز شهر پاریس اقدام به شلیک گاز اشک آور کرد. طبق آمار رسمی ۹۰ نفر نیز در این شهر بازداشت شده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

تظاهرات در پاریس

همزمان با تظاهرات در کل فرانسه، اعتصاب‌های سراسری نیز در این کشور برگزار شد.

شرکت راه آهن ملی فرانسه اعلام کرد که در روز پنج‌شنبه ۹۰ درصد قطارها به دلیل اعتصاب کارکنان این شرکت حرکت نکردند. بنا به گفته شرکت حمل و نقل عمومی پاریس و حومه نیز روز پنج‌شنبه ۱۱ خط مترو در پایتخت فرانسه تعطیل بودند. کارکنان این شرکت اعتصاب را تا روز دوشنبه آینده تمدید کردند.

شرکت‌های هواپیمایی فرانسه نیز اعلام کردند که ۲۰ درصد پروازها روز پنج‌شنبه به دلیل اعتصاب کارکنان این شرکت‌ها انجام نشده است. بنا به اعلام این شرکت‌ها روز جمعه نیز ۲۰ درصد پروازها لغو خواهد شد.

بسیاری از مدارس نیز به دلیل اعتصاب معلمان در اعتراض به اصلاح نظام بازنشستگی تعطیل شدند. سندیکای «اف اس یو» بزرگترین اتحادیه معلمان فرانسه از اعتصاب ۷۰ درصد معلمان در دبستان‌ها خبر داده است.

کاخ الیزه در اولین واکنش به اعتصاب و تظاهرات گسترده روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه اواسط هفته آینده جزئیات لایحه اصلاح نظام بازنشستگی را اعلام خواهد کرد. در بیانیه کاخ الیزه آمده است که امانوئل ماکرون با «آرامش مصمم به اجرای این لایحه اصلاحی» است.

بیشتر بخوانید:

رویترز
تظاهرات در پاریسرویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتصاب وکلا محاکمهٔ کشیش پدوفیل را عقب انداخت

اپرای پاریس در اعتصاب؛ معترضان در فضای باز «رومئو و ژولیت» را اجرا کردند

تعداد زندانیان در فرانسه رکورد زد؛ بیش از ۲ هزار زندانی باید روی زمین بخوابند