جمع آوری زباله های شناور در سطح دریا به وسیله پهپادهای آبی هوشمند

جمع آوری زباله های شناور در سطح دریا به وسیله پهپادهای آبی هوشمند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حسگرهای «ویست شارک» می توانند سطح آلودگی و سایر شاخص های محیطی را کنترل کنند. این وسیله با نیروی الکتریکی حرکت می کند و قادر است صدها کیلوگرم زباله را به طور همزمان جمع آوری کند.

آگهی

پیش بینی می شود که میزان آلاینده های غیر قابل تجزیه به خصوص مواد پلاستیکی در دریا تا سال ۲۰۵۰ از تعداد ماهی ها بیشتر شود. مهندسان هلندی برای مبارزه با این نوع آلودگی فناوری جدیدی را آزمایش می کنند. دنیس لاکتیه، خبرنگار علمی یورونیوز در این خصوص گزارشی تهیه کرده که در ادامه می توانید آنرا دنبال کنید.

محققان شرکت رانمارین Ranmarine ابزار ویژه ای به نام «ویست شارک» WasteShark را که کارش جمع آوری زباله از سطح آب است در یک محیط آزمایشی مملوء از بطری های پلاستیکی در بندر روتردام رها می کنند.

ملاقات با واترشارک

این ابزار که نوعی کاتاماران کوچک و قابل هدایت از راه دور است در روتردام برای جمع آوری پلاستیک و دیگر زباله های شناور بر سطح آب طراحی و ساخته شده است. حسگرهای این ابزار می توانند سطح آلودگی و سایر شاخص های محیطی را کنترل کنند. این وسیله با نیروی الکتریکی حرکت می کند و قادر است صدها کیلوگرم زباله را به طور همزمان جمع آوری کند.

ریچارد هاریمان، موسس شرکت رانمارین تکنولوژی می گوید: «تلاش ما معطوف به ساخت یک نوع قایق به اندازه کافی کوچک است که ضمن حرکت در محل های جمع و جور، به ویژه در آب های ساحلی و بندرگاه ها، به مکانهای تنگ وارد شود و جلوی خروج زباله ها به دل اقیانوس را بگیرد.»

هزینه ۳۵۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای از میان بردن زباله های دریایی

این ابتکار یکی از پروژه های است که منابع مالی آن از بودجه اروپایی تخصیص یافته به مدیریت بازیافت پلاستیک تامین می شود.

اتحادیه اروپا راهبرد مبارزه جهانی با زباله های دریایی را پیش می برد. این نهاد بزرگ اروپایی جدا از سیاست گذاری برای عدم استفاده از مواد پلاستیکی یکبار مصرف و کاهش ضایعات وسایل ماهیگیری از دست رفته، حدود ۳۵۰ میلیون یورو را به تحقیق و توسعه در این زمینه اختصاص داده است.

رانمارین، استارت آپی که «ویست شارک» را ساخته، به تازگی مشتریان جدیدی در بسیاری از کشورها پیدا کرده است. قیمت این ابزار از دوازده هزار و پانصد یورو شروع می شود.

تسا دیسپاینیک، مهندس طراح در شرکت رانمارین تکنولوژی می گوید: «کارکرد پایه ای ویست شارک WasteShark بسیار ساده است. فقط شنا می کند و زباله را از سطح آب جمع می کند. اما در درون، همیشه در حال تغییر است - ما همیشه در تلاش هستیم تا آن را سبک تر، ساده تر و کارآمدتر کنیم. ما همچنین در حال ساخت یک نسخه هوشمند و مستقل آن هستیم که بر اساس داده های تعریف شده حرکت می کند. بنابراین این نمونه همواره در حال بهینه سازی است.»

توسعه دهندگان پیش بینی می کنند که دسته هایی از ربات های آبی در آینده ای نزدیک زباله های شناور را جمع آوری می کنند.

ریچارد هاردیمن، موسس شرکت رانمارین تکنولوژی در خصوص آینده این پروژه ایده هایی دارد: «ایده ای برای آینده و ادامه این پروژه در سر دارم. اینکه در یک اتاق کنترل بنشینی و از روی سایت ببنی که هر یک از این پهپادهای آبی در کدام نقطه از سیاره حرکت می کنند؟ چه تعداد از آنها عملیاتی شده و چه میزان زباله و ضایعات جمع آوری شده است؟ و اینکه ببینی این مسئله چه تاثیری در سراسر جهان دارد.»

میلیون ها تن زباله هر سال به درون دریا و اقیانوس ریخته می شود. استفاده از فناوری هایی نظیر«ویست شارک» یکی از راه های مبارزه با آلودگی محیط زیست به شمار می رود.

کارزارهای جهانی برای پاکسازی آب های ساحلی

کارزارهای پاکسازی نیز از جمله رویکردها عملی در این راه هستند. بستر و عمق بندر قدیمی مارسی در جنوب فرانسه پوشیده از زباله است. در آنجا همه چیز می توان یافت؛ از لاستیک های فرسوده و روکش های پلاستیکی گرفته تا اسکوترهای برقی.

اینجا و در دیگر مناطق ساحلی جهان همواره داوطلب هایی هستند که برای جمع آوری دستی زباله با سازمان های بین المللی همکاری می کنند. اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد برای سال جاری بیش از هفتاد برنامه پاکسازی ساحل را تدارک دیده بودند که نزدیک به چهل هزار داوطلب در آن مشارکت کردند. در جریان این کارزار حدود ۸۵۰ تن زباله و ضایعات جمع آوری شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار کارشناسان؛ «باتری‌های زامبی» عامل صدها آتش‌سوزی در مراکز زباله

آلودگی‌ ناشی از زباله‌های پلاستیکی؛ چه کشورهایی بیشترین سوءمدیریت را دارند؟

ویدئو؛ کارزار پاکسازی ساحل ژاپن از ضایعات پلاستیکی آغاز به کار کرد