دموکرات‌ها شهادت سرهنگ ویندمن در کنگره را «شدیدا نگران‌کننده» خواندند

دموکرات‌ها شهادت سرهنگ ویندمن در کنگره را «شدیدا نگران‌کننده» خواندند
Copyright Reuters
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سرهنگ الکساندر ویندمن، کارشناس عالی‌رتبه مسائل اوکراین در کمیته امنیت ملی آمریکا، که برای شهادت درباره تماس تلفنی دونالد ترامپ و رئیس جمهور اوکراین در کنگره حاضر شده بود به نمایندگان گفته است که پس از گوش دادن به این تماس به دلیل نگرانی زیاد از محتوای رد و بدل شده با وکیل کاخ سفید تماس گرفته است.

آگهی

در پی حضور سرهنگ الکساندر ویندمن، کارشناس عالی‌رتبه مسائل اوکراین در کمیته امنیت ملی آمریکا، در کنگره برای شهادت درباره تماس تلفنی دونالد ترامپ و رئیس جمهور اوکراین، نمایندگان دموکرات اظهارات او را «شدیدا نگران‌کننده» خوانده‌اند و همزمان تصمیم وی برای حضور در مجلس را ستوده‌‌اند.

سرهنگ ویندمن اولین نفر از کارکنان کاخ سفید است که برای توضیح پیرامون مکالمه تلفنی بحث برانگیز ۲۵ ژوئیه در کنگره حاضر می‌شود. وی به نمایندگان گفته است که پس از گوش دادن به تماس تلفنی آقای ترامپ با رئیس جمهور اوکراین به دلیل نگرانی زیاد از محتوای رد و بدل شده با وکیل کاخ سفید تماس گرفته است.

شهادت الکساندر ویندمن روز سه‌شنبه ۲۹ اکتبر (هفت آبان) در مقابل اعصای کمیته تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان و پشت درهای بسته ایراد شده است. یکی از نمایندگان حاضر در جلسه که نخواسته است نامش فاش شود به شبکه خبری ان بی‌سی آمریکا گفت آقای ویندمن در این جلسه اعلام کرده که قصد داشته تا در متن آماده شده از مکالمه ترامپ با رییس جمهوری اوکراین تغییراتی را اعمال کند.

این تغییرات عمدتا شامل اضافه کردن اشاره دونالد ترامپ به پرونده جو بایدن و فساد در اوکراین و همچنین سخنان رئیس‌جمهور اوکراین درباره شرکت گازی بوریسما بوده است.

دونالد ترامپ در واکنش به حضور سرهنگ ویندمن، اصل شنیدن مکالمه از سوی او را زیر سوال برده است.

دولت ترامپ روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) تصمیم گرفت تا متن این مکالمه تلفنی را به صورت عمومی منتشر کند. با این حال عبارات منتشره در این متن ۵ صفحه‌ای، یادداشت‌های کارکنان شورای امنیت ملی و کارمندان حاضر «اتاق وضعیت» کاخ سفید هستند و به همین دلیل متن پیاده شده برابر با متن دقیق صحبت‌های این مکالمه نیست. امری که سبب گمانه‌زنی‌های بسیار درباره فحوای احتمالی آن شده است.

سرهنگ ویندمن پیشتر در بیانیه آغازین خود قید کرده بود: «من از شنیدن آن مکالمه نگران شدم. به نظرم درست نبود که از یک دولت خارجی خواسته شود تا درباره یک شهروند آمریکایی تحقیق کند.»

دونالد ترامپ در واکنش به حضور سرهنگ ویندمن در کنگره اصل شنیدن مکالمه از سوی او را زیر سوال برده و نوشته است: «آیا او روی همان خطی بود که من هم بودم؟ ممکن نیست. از او بخواهید متن مکالمه را بخواند.»

مخالفان رئیس جمهوری ایالات متحده بر این باورند که ترامپ در صدد بوده تا با همکاری دولت اوکراین پرونده فساد مالی پسر بایدن و «سوء استفاده» او از اموال و نفوذ دولتی را رو کند تا بدین وسیله رقیب سیاسی‌اش را از میدان به در سازد.

جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ از حزب دموکرات و تا اینجا رقیب اصلی دونالد ترامپ است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: دوست دارم زلنسکی را به کاخ سفید دعوت کنم

یک مقام امنیتی آمریکا درباره مکالمه ترامپ با زلنسکی شهادت می‌دهد

ماجرای اتهام «گروکشی سیاسی» علیه ترامپ چیست؟