جسد فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا نبش قبر شد

جسد فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا نبش قبر شد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دیکتاتور سابق اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی درگذشت. هر چند ۴۴ سال از پایان حکومت دیکتاتوری او می گذرد اما موضوع نبش قبر او در اسپانیا طی ماه‌های اخیر بحث‌برانگیز شده بود.

آگهی

جسد فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا که در سال ۱۹۷۵ میلادی درگذشت، پس از نبش قبر در روز پنجشنبه از آرامگاه «ودای شهدا» خارج شد.

دولت سوسیالیست پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا صبح روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای  آغاز روند نبش قبر فرانسیسکو فرانکو را اعلام کرده بود.

پس از انجام نبش قبر، بقایای جسد فرانکو به گورستانی کوچک‌تر منتقل شد. این اقدام بر اساس مصوبه سال پیش پارلمان اسپانیا صورت گرفت. دولت فعلی اسپانیا نیز بر این باور بود که ادامه حضور بقایای جسد فرانکو در آرامگاهی مجلل به منزله تجلیل از فاشیسم است. بر پایه همین رویکرد، دولت اسپانیا حتی اجازه نداد که تابوت فرانکو به هنگام انتقال با پرچم اسپانیا پوشیده شود.

این اقدام دولت با انتقاد گسترده راست‌گرایان و خانواده فرانکو مواجه شد ولی تلاش‌های آنها برای ممانعت از تغییر آرامگاه فرانکو بی‌نتیجه ماند.

پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا در پاسخ به انتقادها گفت: «ما ملتی هستیم که اهل بخششیم اما همیشه اهل فراموش کردن نیستیم.»

فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی درگذشت. هر چند ۴۴ سال از پایان حکومت دیکتاتوری او می‌گذرد اما موضوع نبش قبر او در اسپانیا طی ماه‌های اخیر بحث برانگیز شده بود. فرانکو در جنگ داخلی اسپانیا که با خونریزی گسترده همراه بود پیروز شده بود. اسپانیا در فاصله سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ درگیر جنگ داخلی بود.

فرانکو آمر اصلی کشتار بسیاری از جمهوری‌خواهان، آنارشیست‌ها و کمونیست‌های اسپانیا خصوصا در جریان جنگ داخلی بود.

با این حال او در آرامگاهی با شکوه مشهور به «وادی شهدا» (Valle de los Caídos) در نزدیکی شهر مادرید به خاک سپرده شده بود. احزاب چپگرای اسپانیا دهه‌ها بود که قصد داشتند بقایای جسد دیکتاتور سابق این کشور را از این آرامگاه به جایی دیگر منتقل کنند.

بسیاری از قربانیان جنگ داخلی اسپانیا نیز در آرامگاه «وادی شهدا» دفن شده‌اند اما این آرامگاه به دلیل وجود مقبره فرانکو به محل تجمع راست‌گرایان افراطی در اسپانیا بدل شده بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبش قبر فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا پنج شنبه انجام می شود

دولت اسپانیا در پی جلب موافقت پارلمان برای جابجایی جنازه ژنرال فرانکو

دولت جدید اسپانیا می‌خواهد بقایای جنازه فرانکو را از مقبره‌اش خارج کند