نبش قبر فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا پنج شنبه انجام می شود

نبش قبر فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا پنج شنبه انجام می شود
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت اسپانیا دستور داد تا سرانجام پس از چالش های فراوان مقبره دیکتاتور پیشین اسپانیا ویران و نبش قبر وی صورت گیرد.

آگهی

حزب سوسیالیست اسپانیا سرانجام موفق شد قانون جابجایی قبر فرانکو، دیکتاتور پیشین این کشور را اجرایی کند.

قرار است پنج شنبه آینده نبش قبرصورت گیرد.

نزدیک به یک سال است که حزب حاکم اسپانیا سعی می کند مقبره ژنرال فرانکو را که در قبرستان، دره مرگ، در مادرید قراردارد را خراب کرده و او را به قبرستانی در حومه مادرید موسوم به پاردو انتقال دهد.

در حال حاضر مقبره باشکوه فرانکو در ۵۰ کیلومتری شمال مادرید قراردارد. جمهوری خواهان و مخالفان دیکتاتور مشهور اسپانیا که عامل کشتار صدها هزار نفر در جنگ داخلی و مهاجرت میلیون ها اسپانیایی بود امیدوارند با ویرانی مقبره فرانکو، دیگر اسپانیا رسما میزبان احزاب فاشیست در مکانی لوکس و باشکوه نباشد. ژنرال فرانکو تنها دیکتاتور قرن بیستم است که هم چنان در اروپا مقبره ای دارد که محل زیارت هواداران ملی گرا و فاشیست اغلب اسپانیایی است.

اجرای قانون نبش قبر فرانکو در ماه های اخیر بدلیل شکایت خانواده وی به تعویق افتاد. سرانجام ۲۵ سپتامبر گذشته دادگاه اسپانیا با رد شکایت خانواده دیکتاتور سابق، قانون مورد تصویب پارلمان اسپانیا را اجرایی کرد و دوشنبه ۲۱ اکتبر دولت تصمیم به نبش قبر فرانکو گرفت.

پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا، چه در مقام نماینده پارلمان و چه در راس قدرت همواره تلاش کرده است تا مقبره دیکتاتور را نابود کند. در جریان شکایت خانواده فرانکو از تصمیم پارلمان بر نبش قبر، ابتدا کلیسای اسپانیا از این شکایت حمایت کرد اما سرانجام کاردینال اعظم اسپانیا اعلام کرد که کلیسا مانع از اجرای این تصمیم نخواهدشد.

ژنرال فرانکو، در سال ۱۹۷۵ در مقبره ای که خود دستور ساخت آنرا داده بود، دفن شد. مشکل اصلی مخالفان دیکتاتور اسپانیا این است که او در کنار جمعی از قربانیان جمهوریخواه جنگ داخلی اسپانیا به خاک سپرده شده است. قربانیانی که بدلیل مبارزه با فرانکو کشته شدند. ژنرال فرانکو بین سال های ۱۹۳۹ تا پیش از مرگ، ۱۹۷۵، رهبر اسپانیا بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسپانیا در پی تصویب طرحی که هرگونه تبلیغ دوران «ژنرال فرانکو» را غیرقانونی کند

جسد فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا نبش قبر شد

اسپانیا: دادگاه به نبش قبر سالوادور دالی حکم داد