دولت اسپانیا در پی جلب موافقت پارلمان برای جابجایی جنازه ژنرال فرانکو

مقبره فرانکو در دره لوس کایدوس یا دره شهیدان اسپانیا
مقبره فرانکو در دره لوس کایدوس یا دره شهیدان اسپانیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بعد از تسلیم این طرح توسط هیئت دولت، پارلمان اسپانیا سی روز برای تأیید یا رد آن وقت دارد. طرح مزبور نه از حمایت حزب لیبرال و نه از حمایت حزب محافظه کار مردمی برخوردارست. در عوض، حزب چپ افراطی پودموس و ملی‌گرایان باسک و کاتالونیا از طرفداران آن هستند.

آگهی

هیات وزیران اسپانیا امروز جمعه ۲۴ اوت (۲ شهریور) دستورالعمل انتقال بقایای جنازه ژنرال فرانچسکو فرانکو، دیکتاتور سابق این کشور را تسلیم پارلمان کرد. این پیشنهاد در کشوری که هنوز با تاریخ خون‌بار جنگ داخلی دست و پنجه نرم می‌کند، جنجال برانگیز شده است.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا که دولتش ۱ ژوئن سال جاری (۱۱ خرداد) بعد از سرنگونی دولت محافظه‌کار ماریانو راخوی به قدرت رسید، در همان زمان قصد خود را در این باره اعلام و گفته بود «اسپانیا، به عنوان یک دموکراسی اروپایی جاافتاده، نمی‌تواند به خود اجازه دهد از نمادهایی که بین اسپانیایی‌ها تفرقه می‌افکند، استفاده کند.»

پارلمان اسپانیا ۳۰ روز برای تأیید یا رد این دستور العمل فرصت دارد. این در حالی است که این تصمیم کابینه طبیعتا از حمایت احزاب راست و راست میانه، که اکثریت نسبی را در مجلس دارند، برخوردار نیست. اما حزب چپ رادیکال پودموس و استقلال‌طلبان باسک و کاتالونیا از طرفداران آن هستند.

بیشتر بخوانید:‌

مقبره فرانکو در قلب دره لوس‌کایدوس (دره شهیدان) واقع است. مجموعه «دره شهیدان» در۵۰ کیلومتری مادرید برای یادبود پیروزی فرانکو در جنگ داخلی اسپانیا (۱۹۳۶-۱۹۳۹) بین سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۹ و به زندانی‌های سیاسی بنا شده بود. در سال ۱۹۵۹ این مکان به مرکز یادبود قربانیان داخلی و نماد آشتی ملی اسپانیا تبدیل شد.

اجساد حدود ۳۴۰۰۰ مبارز استقلال‌طلب و جمهوری‌خواه نیز در این مکان دفن شده است. به همین دلیل هم فرانکو این محل را «محل آشتی» خواند. اما مخالفان، با توجه به اینکه اجساد جمهوری‌خواهان بدون اجازه خانواده‌هایشان به دره شیهدان منتقل شد، این مجموعه را «محل جدایی»‌ می‌خوانند. قبور فرانکو و خوزه آنتونیو پریمو دریورا، مؤسس حزب فاشیستی فالانژ اسپانیا، در مرکز این مجموعه قرار دارد و گروه‌ها و نهادهای افراطی راست برای یادبود در این مکان گردهمایی برگزار می‌کنند.

دره لوس کایدوس یا دره شهیدان، محل یادبود قربانیان جنگ داخلی اسپانیا و آشتی ملی

در دو ماه اخیر، دولت سوسیالیست اسپانیا تلاش کرده این دستور العمل را به شکلی مسالمت‌آمیز برنامه‌ریزی کند. منطقی‌ترین کار، بازگرداندن جنازه دیکتاتور سابق به خانواده‌اش است. اما خانواده فرانکو به شدت با خارج کردن او از مقبره‌اش مخالف است. خانواده کودیلو و برادران بندیکتین نیز، که اداره این مجموعه یادبود را به عهده دارند، با نبش قبر و انتقال جسد فرانکو مخالفت می‌کنند.

دسترسی آسان به اخبار روز جهان با اپلیکیشن یورونیوز

میراث فرانکو، چهل و سه سال بعد از مرگش (۱۹۷۵) هنوز باعث شکاف اجتماعی بین طرفداران حکومت او و قربانیان آن است.

حزب محافظه‌کار مردمی، اعلام کرده خواستار بازبینی این دستورالعمل در دادگاه قانون اساسی کشور خواهد شد. پابلو کاسادو، رئیس این حزب گفت: «پدرو سانچز تلاش دارد به جای جذب مردم با نگاه به آینده، اشباح گذشته را زنده کند. او بازکردن زخم‌های بسته گذشته تاریک ما را به امروزِ بهتر ترجیح می‌دهد.»

حزب سوسیالست قبل از تشکیل دولت نیز چنین پیشنهادی را مطرح کرده و در طرح پیشنهادی خود در ماه ژوئیه اعلام کرده بود قصد دارد یک «کمیسیون حقیقت» برای تحقیق در تاریخ جنگ اسپانیا و ارائه فهرست‌های دقیق از تعداد قربانیان و همچنین لغو آراء دادگاه‌های ویژه دوران فرانکو، تشکیل دهد.

ژنرال فرانکو، رهبر نظامیان هوادار پادشاهی بود که بعد از پایان جنگ‌های داخلی اسپانیا در این کشور در سال ۱۹۳۹ به قدرت رسید و تا زمان مرگش یعنی سال ۱۹۷۵، در راس قوای فراقانونی راست‌گرایان اسپانیا بر این کشور حکومت کرد.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنان نیمه‌برهنه تظاهرات بزرگداشت دیکتاتور پیشین اسپانیا را مختل کردند

جسد فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا نبش قبر شد

دولت جدید اسپانیا می‌خواهد بقایای جنازه فرانکو را از مقبره‌اش خارج کند