همجنسگرایان در کدام کشورهای جهان حق ازدواج دارند؟

همجنسگرایان در کدام کشورهای جهان حق ازدواج دارند؟
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین کشوری که ازدواج همجنسگرایان در تمام سرزمین خود را قانونی کرده بریتانیا است. از روز سه شنبه ازدواج همجنسگرایان در منطقه ایرلند شمالی نیز قانونی شده است.

آگهی

یک زوج همجنسگرا سی سال پیش به طور رسمی در دانمارک توانستند رابطه خود به عنوان یک زوج را به ثبت برسانند و از برخی حقوق زوج های دیگر بهره مند بشوند.

آخرین کشوری که ازدواج همجنسگرایان در تمام سرزمین خود را قانونی کرده بریتانیا است. از روز سه شنبه ازدواج همجنسگرایان در منطقه ایرلند شمالی نیز قانونی شده است.

این در حالی است که همجنسگرایان تاکنون تنها امکان ثبت «زندگی مشترک خود بدون ازدواج» را در ایرلند شمالی داشتند.

این امکانی است که دانمارک در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار در جهان برای همجنسگرایان فراهم کرد. با این حال هلند اولین کشوری بود که در سال ۲۰۰۱ به ازدواج همجنسگرایان جنبه قانونی بخشید.

از آن زمان تاکنون ۱۵ کشور اروپایی ازدواج همجنسگرایان را در خاک خود قانونی اعلام کردند. از جمله این کشورها می توان به بلژیک، اسپانیا، نروژ، سوئد، پرتغال، ایسلند، دانمارک، فرانسه، لوکزامبورگ، ایرلند، فنلاند، مالت، آلمان و اتریش اشاره کرد. بریتانیا با قانونی کردن ازدواج همجنسگرایان اکنون به پانزدهمین کشور اروپایی تبدیل شده است که ازدواج این دسته از شهروندان در  کل قلمرو آن قانونی شده است.

در کشورهای مجارستان، کرواسی، یونان، قبرس، سوئیس، ایتالیا، و جمهوری چک همجنسگرایان تنها می توانند «زندگی مشترک بدون ازدواج» خود را به ثبت برسانند. آنها از حق ازدواج همچنان محروم هستند. همجنسگرایان در اسلوونی نیز می توانند «زندگی مشترک بدون ازدواج» خود را به طور رسمی ثبت کنند. همه پرسی برای قانونی کردن ازدواج همجنسگرایان در سال ۲۰۱۵ در این کشور برگزار شد اما اکثریت رای دهندگان با آن مخالفت کردند.

استونی در سال ۲۰۱۴ به اولین جمهوری سابق عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق تبدیل شد که امکان ثبت «زندگی مشترک بدون ازدواج» را برای همجنسگرایان فراهم کرد.

بیشتر بخوانید:

در خارج از اروپا کانادا اولین کشوری بود که در سال ۲۰۰۵ ازدواج همجنسگرایان را به رسمیت شناخت. در حالی که ۱۴ ایالت آمریکا تا سال ۲۰۱۵ ازدواج همجنسگرایان را ممنوع کرده بودند دیوان عالی این کشور در آن سال به ازدواج این افراد در کل کشور جنبه قانونی بخشید.

در قاره آمریکای لاتین پنج کشور ازدواج همجنسگرایان را به رسمیت شناخته اند. آرژانتین، اروگوئه، برزیل، کلمبیا و اکوادور پنج کشوری هستند که به شهروندان همجنسگرای خود حق ازدواج اعطاء کرده اند.

در نیمی از ۳۲ ایالت مکزیک ازدواج همجنسگرایان جنبه قانونی یافته است. این در حالی است که در شیلی تنها نوعی از «زندگی مشترک بدون ازدواج» به رسمیت شناخته شده است.

پارلمان تایوان در ماه مه سال جاری میلادی ازدواج همجنسگرایان را قانونی اعلام کرد. این تصمیم دو سال پس از تصمیم دیوان عالی چین تایپه در این زمینه اتخاذ شد.

در اسرائیل ازدواج همجنسگرایان جنبه قانونی نیافته است اما غیرقانونی هم نیست و به همین دلیل ازدواج زوج های همجنسگرای خارجی به رسمیت شناخته می شود.

نیوزیلند در سال ۲۰۱۳ به ازدواج همجنسگرایان جنبه قانونی بخشید. این در حالی است که پارلمان استرالیا تا دسامبر سال ۲۰۱۷ ازدواج همجنسگرایان را قانونی قلمداد نکرده بود.

در حالی که در بسیاری از کشورهای آفریقایی ارتباط همجنسگرایان با یکدیگر ممنوع شده است کشور آفریقای جنوبی یک استثناء محسوب می شود. این کشور در سال ۲۰۰۶ به ازدواج همجنسگرایان جنبه قانونی بخشید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقیب بالقوه ترامپ قانون «نگو همجنسگرا» در فلوریدا را امضاء کرد

«آری» اکثریت مطلق شهروندان سوئیس در همه‌پرسی ازدواج همجنس‌گرایان

لایحه دولت لهستان آموزش جنسی در مدارس را برابر با «پدوفیلی» می‌داند