رئیس جمهوری شیلی در سومین شب ناآرامی‌ها: کشور ما درگیر جنگ است

رئیس جمهوری شیلی در سومین شب ناآرامی‌ها: کشور ما درگیر جنگ است
Copyright  REUTERS/Jose Luis Saavedra
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یگان‌های ارتش شیلی برای کنترل ناآرامی‌ها و در پی اعلام مقررات منع آمد و شد در خیابان‌ها مستقر شدند. با توجه به سابقه سیاه حضور نظامیان در قدرت در شیلی، منتقدان پینیه‌را او را به «پینوشه» تشبیه می‌کنند.

آگهی

سباستین پینیه‌را، رئیس جمهوری شیلی در سومین روز از شورش‌های گسترده در این کشور اعلام کرد شیلی در وضعیت جنگی به سر می‌برد.

اعتراض‌های سراسری شامگاه جمعه از سانتیاگو، پایتخت و با تظاهرات علیه افزایش قیمت بلیط مترو آغاز شد. با این حال مانند شورش‌های مشابه در دیگر کشورهای آمریکای جنوبی، مخالفت با بی‌عدالتی گسترده و نظام‌مند به سرعت به شهرهای کوچک و بزرگ شمال و جنوب شیلی کشیده شد.

دولت شیلی معترضان را به حمله به فروشگاه‌ها و اموال عمومی و خصوصی و ایجاد آشوب متهم می‌کند.

در جریان رویارویی میان معترضان خشمگین و نیروهای ارتش و پلیس تاکنون دست‌کم ۷ نفر کشته و بیش از ۱۴۰۰ نفر در سراسر کشور بازداشت شده اند.

حدود ۱۰هزار سرباز و مامور پلیس و ارتش در خیابان‌های شهرهای مختلف شیلی مستقر شده اند.

دولت شیلی همراه با نیروهای نظامی و پلیس از شامگاه جمعه مقررات منع آمد و شد را از ساعت ۷ شب تا ۶ صبح در پایتخت به اجرا گذاشته است. فرمانده ارتش از شهروندان خواسته است تا از خانه‌های خود خارج نشوند.

حضور رئیس جمهوری شیلی همراه با نظامیان این کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی، باعث شده تا بسیاری از منتقدان، عملکرد وی را با دیکتاتوری نظامی آگوستو پینوشه (۱۹۷۳-۱۹۹۰) مقایسه کنند.

ترکیب عکس سباستین پینیه‌را و آگوستو پینوشه

آقای پینیه‌را در نطق تلویزیونی خود گفت که جنگ در شیلی نبردی میان چپ و راست نیست بلکه دولت در برابر افرادی که احترامی برای دموکراسی و میهن قائل نیستند در حال جنگ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری شیلی با طرح یک بسته پیشنهادی، از مردم عذرخواهی کرد

تظاهرات حمایت از بومیان در شیلی به خشونت کشیده شد

سلمان رشدی چند شب پیش از چاقو خوردن خواب دیده بود