اتحادیه اروپا حملات ترکیه را محکوم کرد و خواستار توقف فروش اسلحه به آنکارا شد

اتحادیه اروپا حملات ترکیه را محکوم کرد و خواستار توقف فروش اسلحه به آنکارا شد
Copyright REUTERS/Khalil Ashawi
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفتۀ دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، این اولین قدم در راستای اجرایی کردن مجموعه‌ای از مجازات‌ها علیه حملات آنکارا و فشار بر ترکیه برای توقف عملیات نظامی خود در منطقۀ کردنشین روژاوا است.

آگهی

اعضای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در جریان نشست وزرای خارجه در لوکزامبورگ، به اتفاق آراء حملۀ نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه را محکوم کردند و از تمام کشورهای عضو خواستند تا فروش اسلحه به آنکارا را متوقف کنند.

جوزپ بورل، رئیس منتخب دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۸ کشور عضو این اتحادیه «به اتفاق آراء تصمیم به محکوم کردن ترکیه گرفتند» و از ترکیه خواستند تا «هرچه سریع‌تر این حملات را متوقف کند.»

آقای بورل افزود که این اتحادیه همچنین «از تمام کشورهای عضو خواست تا فروش هرگونه سلاح» به آنکارا را متوقف کنند.

پیش از این اعلام موضعِ قوی و همگانی نیز، بارها اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو از حملۀ نظامی آنکارا به مناطق کردنشین شمال ترکیه انتقاد کرده و خواستار توقف آن شده بودند اما شش روز پس از آغاز این حملات، هنوز نشانه‌ای از پاسخ مثبت آنکارا به این درخواست هم‌پیمانانش دیده نمی‌شود.

اعتراض آنکارا: اتحادیه اروپا از تروریست‌ها حمایت می‌کند

پس از انتشار بیانیۀ اتحادیه مبنی بر محکومیت حملات نظامی ترکیه، آنکارا اتحادیه اروپا را به حمایت از «تروریستها» متهم کرد.

وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: «برای اتحادیه اروپا پذیرفتنی نیست که رویکردی را به نمایش بگذارد که حاکی از حمایت از عناصر تروریستی است.»

پیش از این نیز فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی این اتحادیه از آنکارا خواسته بود که به این تهاجم پایان دهد.

خانم موگرینی هشدار داده بود که از سر گیری خصومت‌های مسلحانه در شمال‌شرق سوریه، ثبات منطقه را تضعیف می‌کند، رنج‌های غیرنظامیان را تشدید می‌کند و آوارگان بیشتری بر جا می‌گذارد.»

بیانیۀ اتحادیه اروپا برای محکومیت حملات ترکیه

  • در بیانیه‌ای که به تایید همۀ اعضای اتحادیه اروپا رسید، از ترکیه خواسته شد تا اقدام نظامی یکجانبۀ خود را در شمال شرق سوریه متوقف کند و نیروهای خود را عقب بکشد.
  • این اتحادیه، ضمن محکوم کردن حملات نظامی ترکیه، اعلام کرد که این حملات بطور جدی ثبات و امنیت را در کل منطقه تضعیف می‌کند و باعث رنج غیرنظامیان و آوارگی بیشتر آنها می‌شود.
  • اتحادیه تاکید کرد که این کارِ ترکیه، پیشبرد روند سیاسی به رهبری سازمان ملل برای رسیدن به صلح در سوریه را سخت‌تر و پیشرفت‌های چشمگیری که ائتلاف جهانی در مبارزه با داعش به دست آورده را تضعیف می‌کند.
  • در این بیانیه بار دیگر بر وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید شد. ۲۸ کشور عضو اعلام کردند که نگرانی‌های امنیتی ترکیه باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک و مطابق با قوانین بین‌الملل حل و فصل شود و نه اقدام نظامی.
  • اتحادیه همچنین خواستار برگزاری فوریِ نشست وزرای کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش برای پیگیری تحولات در خاک سوریه، همچنین تشکیل نشست شورای امنیت به منظور متوقف کردن اقدام نظامی یکجانبۀ ترکیه شد.
  • اتحادیه با توجه به عواقب دردناک حمله نظامی ترکیه، از همه کشورهای عضو خواست که فروش اسلحه به ترکیه را متوقف کنند.
  • این اتحادیه اعلام کرد که در مناطقی که حقوق جمعیت محلی نادیده گرفته یا نقض می‌شود، هیچ کمکی برای تثبیت وضعیت یا توسعه ارائه نخواهد داد.

بیشتر بخوانید:ششمین روز حمله نظامی ترکیه به کُردهای سوریه؛ شورشیان تحت حمایت ترکیه وارد تل‌ابیض شدند

توقف فروش اسلحه به آنکارا

اسپانیا، اتریش و بلژیک روز دوشنبه به آلمان و فرانسه پیوستند و از طرح توقف فروش اسلحه به ترکیه حمایت کردند.

پیش از این پاریس و برلین رسما اعلام کرده بودند که فروش سلاح به ترکیه را متوقف کرده‌اند. فنلاند و هلند نیز از توقف قریب‌الوقوع صادرات سلاح خود به این کشور خبر دادند.

به گفتۀ دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، این اولین قدم در راستای اجرایی کردن مجموعه‌ای از مجازات‌ها علیه حملات آنکارا و فشار بر ترکیه برای توقف عملیات نظامی خود در سرزمین‌های روژاوا است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد: «نمی‌خواهیم از این جنگ حمایت کنیم و به همین دلیل نمی‌خواهیم که اسلحه‌هایمان را در دسترس ترکیه قرار دهیم.»

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت که این حملات «ویرانی‌های انسانی جدی» به همراه دارد و بر این اساس باید «در موضوع صادرات اسلحه به ترکیه، موضعی محکم اتخاذ شود.»

بنا بر اعلام یوروستات مرکز آمار اتحادیه اروپا، سال گذشته از این اتحادیه انواع سلاح از جمله موشک به ارزش ۴۵ میلیون یورو به ترکیه صادر شده است. فرانسه نیز مجموعه‌ای از هواپیما (نظامی و غیرنظامی) را به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو به ترکیه صادر کرده است.

ایتالیا بزرگترین فروشندۀ اسلحه به آنکارا است و پس از این کشور نیز اسپانیا، بریتانیا و آلمان قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه پس از نشست ناتو: در جنگ با تروریسم تنها ماندیم

آنگلا مرکل: نمی‌توانیم وضعیت کنونی در قبال کردها را بپذیریم

چهارمین روز عملیات نظامی ترکیه در سوریه؛ اعتراض کردها در ایران و جهان