آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی برنده نوبل صلح در سال ۲۰۱۹ میلادی شد

آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی برنده نوبل صلح در سال ۲۰۱۹ میلادی شد
Copyright REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی برنده نوبل صلح در سال ۲۰۱۹ میلادی شد

آگهی

کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی را شایسته دریافت جایزه صلح نوبل اعلام کرد.

بنا بر اعلام کمیته صلح نوبل، علت انتخاب او تلاش‌هایش در راه صلح و توسعۀ همکاری‌های بین‌المللی و بطور ویژه ابتکار سرنوشت ساز او برای حل مناقشۀ مرزی با همسایه شمالی این کشور یعنی اریتره است.

کمیتۀ نوبل صلح همچنین تلاش همۀ طرفهای درگیری در راه عملی کردن صلح و آشتی در اتیوپی همچنین در شرق و شمال شرق آفریقا را ستود.

آبی احمد علی، افسر اطلاعاتی پیشین ارتش اتیوپی در ۲ آوریل ۲۰۱۸ میلادی به عنوان چهارمین نخست‌وزیر جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی کار خود را آغاز کرد.

او از زمان به قدرت رسیدن، برنامۀ گسترده‌ای از اصلاحات سیاسی و اقتصادی را در اریتره آغاز کرد که پایان دادن به بن بست ۲۰ ساله در روابط اتیوپی‌-ارتیره یکی از آنها بود.

نخست‌وزیر ۴۳ سالۀ اتیوپی در همکاری نزدیک با ایسایاس آفورکی، رئیس جمهور اریتره توانست یک توافق صلح را میان دو کشور به سرانجام برساند و به بن‌بست طولانیِ «نه جنگ و نه صلح» در روابط دو همسایه پایان دهد.

REUTERS/Tiksa Negeri
سمت راست ایسایاس آفورکی، رئیس جمهور اریتره و سمت چپ آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپیREUTERS/Tiksa Negeri

حدس و گمان‌ها پیش از اعلام نام برندۀ نوبل صلح

پیش از این نیز در رسانه‌های بین‌المللی، نام چهار فرد یا گروه بیش از دیگران به عنوان برندگان احتمالی این جایزه مطرح بود که عبارت بودند از گرتا تونبرگ فعال کنشگر ۱۶ سالۀ محیط زیست، آبی احمد علی نخست‌وزیر اتیوپی، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و کنشگران حقوق بشر در هنگ کنگ.

برخی نیز از گزینه‌های احتمالی دیگری از جمله برنامه جهانی غذای سازمان ملل، همچنین نخست‌وزیران یونان و مقدونیه شمالی سخن می گفتند. آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر پیشین یونان و زوران زائف، نخست‌وزیر مقدونیه شمالی سرانجام توانستند با رسیدن به یک توافق، به سی سال اختلاف میان دو ملت پایان دادند.

برخلاف دیگر جوایز نوبل که برندگان آنها از سوی کمیته‌های مستقر در شهر استکهلم پایتخت سوئد انتخاب می‌شوند، برندۀ جایزه صلح را کمیته نوبل در اسلو پایتخت نروژ برمی‌گزیند.

آلفرد نوبل، مخترع سوئدی دینامیت در وصیت نامه‌اش اعلام کرده است که جایزه صلح نوبل باید در شهر اسلو اهدا شود. دلیل دقیق تاسیس موسسه‌ای در نروژ برای اهدای این جایزه روشن نیست اما در دوران زندگی آلفرد نوبل، دو کشور سوئد و نروژ با تشکیل «پادشاهی متحد سوئد و نروژ» با یکدیگر متحد شدند؛ این اتحاد درنهایت در سال ۱۹۰۵ میلادی منحل شد.

تنها یک زن درمیان ۱۲ برندۀ جوایز نوبل

از ابتدای هفتۀ نوبل که روز دوشنبه ۷ اکتبر آغاز شد، تاکنون در مجموع به ۱۲ نفر جایزه داده شده است (از جمله به برندۀ نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ میلادی). از این تعداد ۱۱ نفر از برندگان مرد هستند و تنها برندۀ زن نیز اولگا توکارشوک، نویسنده و روشنفکر لهستانی است که برندۀ جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ میلادی شده است.

اعطای این جوایز تا روز دوشنبه ۱۴ اکتبر ادامه دارد.

بنیاد نوبل از سال ۱۹۰۱ میلادی تا کنون به ۹۹ فرد و سازمان، جایزه صلح نوبل را اعطا کرده است.

برندگان نوبل سال ۲۰۱۹ میلادی علاوه بر مدال طلا و دیپلم افتخار، برندۀ یک جایزه نقدی به ارزش ۹ میلیون کرون (معادل ۹۱۸ هزار دلار) نیز خواهند شد.

پس از اعلام تدریجیِ نام برندگان در این هفته، مراسمی ویژه در۱۰ دسامبر برگزار خواهد شد تا در سالگرد درگذشت آلفرد نوبل بنیانگذار بنیاد نوبل، از برندگان تقدیر و جوایز آنها اهدا شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با پیشروی شورشیان به سمت پایتخت، اتیوپی برای جنگی تمام عیار آماده می‌شود

ادامه اعتراض‌ها به پیتر هاندکه نویسنده اتریشی؛ جوایز نوبل ۲۰۱۹ اهدا شد

نخست وزیر اتیوپی جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹ را دریافت کرد