نخست وزیر اتیوپی جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹ را دریافت کرد

نخست وزیر اتیوپی جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹ را دریافت کرد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«من برادرانی را دیده‌ام که برادران خود را در میدان جنگ ذبح می‌کنند. من مردان، زنان و کودکانی را دیده‌ام که در زیر رگبار مرگبار گلوله‌ها و گلوله‌های توپ از ترس می‌لرزند.»

آگهی

جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۹ در مراسمی در شهر اسلو نروژ به آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی اهدا شد.

ماه اکتبر گذشته کمیته صلح نوبل، آبی احمد علی را به‌خاطرتلاش‌هایش در راه صلح و توسعۀ همکاری‌های بین‌المللی و به‌طور ویژه ابتکار سرنوشت ساز او برای حل مناقشۀ مرزی با همسایه شمالی این کشور یعنی اریتره شایسته دریافت این جایزه معرفی کرد.

آقای آبی در این مراسم اراده خوب ایسایاس آفورکی، رئیس جمهوری اریتره را ستایش و تعهد دو کشور درباره صلح را آهنین توصیف کرد. اما آبی ۴۳ ساله که یکی از جوانترین رهبران قاره اروپا محسوب می‌شود از خطرات پیش روی منطقه نیز سخن گفت.

نخست وزیر اتیوپی در مراسم دریافت جایزه نوبل صلح بدون اشاره مستقیم به کشور یا گروهی گفت: «ابر قدرت‌های نظامی جهان حضور نظامی خود را در این منطقه [شاخ آفریقا] گسترش می‌دهند. گروه‌های تروریستی و افراطی نیز به‌دنبال محکم کردن جای پای خود در منطقه هستند.»

ما نمی‌خواهیم شاخ آفریقا میدان نبردی برای ابرقدرت‌ها باشد و همزمان نمی‌خواهیم این منطقه پناهگاهی برای سوداگران ترور و دلالان ناامیدی و بدبختی باشد.
آبی احمد علی
نخست وزیر اتیوپی و برنده نوبل صلح ۲۰۱۹

وی سپس تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم شاخ آفریقا میدان نبردی برای ابرقدرت‌ها باشد و همزمان نمی‌خواهیم این منطقه پناهگاهی برای سوداگران ترور و دلالان ناامیدی و بدبختی باشد.»

به‌عنوان یک سرباز در جنگ بین اتیوپی و اریتره در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰، آبی گفت که او شاهد «زشتی جنگ» بوده است.

وی افزود: «جنگ مظهر جهنم برای همه افراد درگیر است. من می‌دانم چراکه آنجا بوده‌ام و بازگشتم.» وی تصریح کرد: «من برادرانی را دیده‌ام که برادران خود را در میدان جنگ ذبح می‌کنند. من مردان، زنان و کودکانی را دیده‌ام که در زیر رگبار مرگبار گلوله‌ها و گلوله‌های توپ از ترس می‌لرزند.»

آبی احمد علی، از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۸ اصلاحات سیاسی گسترده‌ای را انجام داده است.

نخست وزیر اتیوپی در این مراسم همچنین تاکید کرد: «ما زمینه را برای ایجاد دموکراسی واقعی چند حزبی فراهم کرده‌ایم و به زودی یک انتخابات آزاد و عادلانه برگزار می‌کنیم.» انتخابات آینده اتیوپی برای ماه می ۲۰۲۰ برنامه ریز شده است.

وی همچنین تصریح کرد که دولت وی زندانیان سیاسی را آزاد کرده است. بازداشتگاه را بسته است و به روند بازداشت روزنامه‌نگاران پایان داده است.

رویترز
مراسم اهدای جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹رویترز
رویترز
مراسم اهدای جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله مهاجمان به مسافران اتوبوسی در اتیوپی ۳۴ کشته به جا گذاشت

آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی برنده نوبل صلح در سال ۲۰۱۹ میلادی شد

برگزاری جشن «آشندا» در اتیوپی پس از دو سال درگیری‌ خونین