کردهای سوریه: آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند

 کردهای سوریه: آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مصطفی بالی سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه با اشاره به اینکه تهدیدات ترکیه بسیار جدی است، می گوید: «می‌ترسیم اگر ترکیه بخشی از سوریه را اشغال کند دست به کشتار جمعی مردم ما بزند.»

آگهی

نیروهای تحت رهبری کرد‌های سوریه روز دوشنبه اعلام کردند که نیروهای آمریکایی منطقه مرزی با ترکیه را ترک کرده‌اند. این نخستین واکنش نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) به بیانیه کاخ سفید واکنش است که اعلام کرده بود نیروهای آمریکایی در منطقه مرزی با سوریه حضور ندارند.

ترکیه اعلام کرده است که به‌زودی به مناطق مرزی شمال شرقی سوریه که تحت کنترل نیروهای کرد قرار دارد حمله خواهد کرد.

نیروهای دموکراتیک سوریه که رهبری آن در دست نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» است در بیانیه‌ای گفته‌اند: «علیرغم تلاش‌هایمان برای پرهیز از هرگونه تشدید تنش نظامی با ترکیه و انعطافی که برای ایجاد مکانیسمی برای تامین امنیت مرزی از خود نشان داده‌ایم، آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل نکرده و نیروهای خود را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کرده‌اند.»

نیروهای کرد همچنین در این بیانیه افزوده‌اند که ترکیه برای یک «عملیات تهاجمی» در شمال و شمال شرقی سوریه آماده می‌شود که می‌تواند تاثیر «به شدت منفی» بر جنگ با داعش داشته باشد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا می‌گوید که نیروهای آمریکایی از مناطق بین «تل ابیض» تا «راس‌العین» خارج شده‌اند.

ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا که در جنگ با داعش در سوریه حضور دارد هنوز به این اظهارات واکنش نشان نداده است با این حال بیانیه کاخ سفید تایید می کند که نیروهای آمریکایی در مناطق مرزی با ترکیه حضور ندارند.

مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه با اشاره به اینکه تهدیدات ترکیه بسیار جدی است، می‌گوید: «می‌ترسیم اگر ترکیه بخشی از سوریه را اشغال کند دست به کشتار جمعی مردم ما بزند.» او همچنین افزوده است که نیروهای آمریکایی به تعهداتشان عمل نکرده‌اند و با ترک این مناطق در حال تبدیل این محدوده به یک منطقه جنگی هستند.

سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه همچنین گفت که نیروهای کرد مصممند که «به هر قیمتی» از شمال شرقی سوریه دفاع کنند.

کاخ سفید گفته است که ترکیه به زودی حملاتش را به شمال شرقی سوریه آغاز خواهد کرد تا طرح ترکیه که استقرار یک «منطقه امن» در شمال سوریه است را به اجرا بگذارد.

نیروهای دموکراتیک سوریه در سال‌های گذشته در ائتلافی با نیروهای آمریکایی علیه نیروهای داعش جنگیدند با این حال اختلاف میان واشنگتن و آنکارا بر سر جزئیات برنامه استقرار یک منطقه امن در شمال سوریه و خروج نظامیان آمریکایی از منطقه مرزی با سوریه، کردهای شمال شرقی سوریه را در برابر حملات احتمالی ترکیه تنها گذاشته و عملا راه را برای آغاز حمله نیروهای ترکیه آماده کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: از آسمان و زمین به شبه نظامیان کرد شمال سوریه حمله می‌کنیم

حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه؛ هفتاد نفر کشته و مجروح شدند

تنش بین آمریکا و عضو ناتو در سوریه؛ پنتاگون: پهپاد ترکیه را زدیم چون تهدیدی علیه نیروهایمان بود