ظریف: اروپایی‌ها در جایگاهی نیستند که از برجام خارج شوند

تسنیم
تسنیم
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید برجام یک توافق بین المللی است که در سازمان ملل به تصویب رسیده و چارچوب مشخصی دارد و آمریکا خلاف قوانین بین المللی از آن خارج شده است.

آگهی

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید اروپا در جایگاهی نیست که از برجام خارج شود.

به گزارش رسانه‌های ایران، آقای ظریف با متهم کردن کشورهای اروپایی به عدم پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای اظهار داشت: «اروپایی‌ها در انجام تعهدات خود در برجام خود کوتاهی کرده‌اند و در مواردی آن را نقض کرده‌اند علاوه برآمریکا که صراحتا با خروج خود این توافق را نقض کرده اروپایی‌ها نیز این رفتار را در مواردی تکرار کرده‌اند.»

وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرد: «تهران در مواجه به این موضوع گام‌های پیش‌بینی شده در برجام را پی‌ می‌گیرد اما اروپایی‌ها در جایگاهی نیستند که برجام خارج شوند.»

زندانیان آزاد شده

جواد ظریف در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع آزادی چند زندانی ایرانی در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: «ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تضییع حقوق آنها به کار می‌گیریم؛ دو ایرانی که غیرقانونی زندانی بودند، آزاد شدند و به ایران بازگشتند، یک ایرانی که به درخواست آمریکا بازداشت شده به قید وثیقه آزاد شده، اما هنوز اجازه خروج ندارد، برای اینکه این تلاش‌ها بی‌نتیجه نشود، آنها را رسانه‌ای نمی‌کنیم و از گفت وگو و رایزنی های دیپلماتیک برای به نتیجه رساندن این اقدامات استفاده می‌کنیم.»

روز گذشته دو شهروند استرالیایی که در ایران به جرم تصویربرداری از اماکن ممنوعه دستگیر و بازداشت شده بودند از زندان آزاد و به کشور خود بازگشتند. در مقابل هم یک ایرانی که در استرالیا به جرم خرید تجهیزات نظامی پیشرفته و ارسال برای ایران که حدود ۱۳ ماه پیش در استرالیا زندانی شده بود، آزاد شد.

تهدید ترکیه به حمله به مرزهای سوریه

آقای ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تهدیدات ترکیه در خصوص حمله احتمالی به مناطق مرزی سوریه اشاره کرد و افزود: «ایران به طرف ترکیه‌ای اعلام کرد که تنها راه حفظ امنیت ترکیه استقرار نیروهای نظامی در مناطق مرزی است بنابراین اقدام علیه امنیت مرزی و حاکمیت سوریه برای ترکیه ارمغانی به همراه نخواهد داشت.»

این صحبت وزیر خارجه ایران در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر رئيس جمهوری ترکیه از قطعی بودن برنامه حمله این کشور به مناطق مرزی کردنشین در شمال سوریه سخن گفته بود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در ادامه اظهار داشت: «ایران آمادگی خود را برای همکاری با آنکارا و دمشق بر اساس قواعد بین‌المللی اعلام کرده. ضمن اینکه ما در منطقه به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم که تروریست‌ها از خاک آن کشور برای تامین منافع خود استفاده کنند. در مورد ورود نیروهای نظامی ترکیه به بخش کرد نشین سوریه موضع ایران از طریق سخنگو اعلام شده است. بنده و رئیس جمهوری نیز در جریان سفر به ترکیه این مساله را با مسئولان آنان در میان گذاشته ایم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تبعات انقلابی، اقتصادی و صبر استراتژیک جنگ با اسرائیل؛ رویارویی که جزو دکترین امنیتی ایران نیست

امیرعبداللهیان در سوریه: اسرائیل تنبیه خواهد شد؛ دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستیم

مسئول سیاست خارجی اروپا در گفتگو با امیرعبداللهیان حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد