برکسیت؛ ادامه مذاکرات بریتانیا و اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق

برکسیت؛ ادامه مذاکرات بریتانیا و اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ادامه بحث‌ها بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، استیون بارکلی وزیر برکسیت بریتانیا به بروکسل سفر می‌کند تا با میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برکسیت دیدار کند.

آگهی

در ادامه تلاش‌ها بر سر خروج توافقی بریتانیا از اتحادیه اروپا، استیون بارکلی وزیر برکسیت بریتانیا به بروکسل سفر می‌کند تا با میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برکسیت دیدار کند.

آقای بارنیه روز پنج‌شنبه پیشنهاد کنونی بریتانیا را برای رسیدن به یک توافق جدید حول برکسیت «غیرعملی» خوانده و گفته بود اتحادیه اروپا منتظر پیشنهاداتی «قانونی و عملی» است.

در سوی مقابل دفتر نخست‌وزیری بریتانیا مذاکرات دوجانبه را «رو به پیشرفت» دانسته، هرچند اضافه کرده است که هنوز «موانع قابل توجهی» برای رسیدن به توافق وجود دارد.

گفته می‌شود مذاکرات اصلی، بر سر جانشین طرح موسوم به پشتوانه مرزی ایرلند (Backstop) است. از آنجا که بریتانیا تمایلی به کشیده شدن مرز فیزیکی میان ایرلند شمالی (در خاک بریتانیا) و ایرلند جنوبی (عضو اتحادیه اروپا) ندارد، این طرح موقتی که اکنون در دست اجراست نوعی پایش مرزی را تدارک میبیند تا بدون نیاز به حصارکشی فیزیکی، کالاها و خدمات بتوانند به آسانی از بریتانیا وارد ایرلند شمالی و بالعکس شوند.

بوریس جانسون پیش‌تر گفته است هرگونه توافقی با اتحادیه باید متضمن «الغای طرح پشتوانه مرزی ایرلند» باشد.

این در حالی است که دیپلمات‌ها در اتحادیه اروپا شانس نهایی شدن یک توافق قبل از جلسه حساس ۱۷ اکتبر سران اتحادیه در بروکسل را کمرنگ‌تر از گذشته می‌دانند.

مهلت اتحادیه اروپا به بریتانیا برای برکسیت در روز ۳۱ اکتبر امسال به پایان می‌رسد.

در همین حال که نخست‌وزیر بریتانیا مصر به خروج قطعی در این روز است، چه با توافق و چه بدون توافق، نمایندگان مجلس بریتانیا طرحی را به تصویب رسانده‌اند که به موجب آن دولت موظف است در صورت عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا تا روز ۱۹ اکتبر درخواست تمدید مهلت برکسیت را ارائه کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بوریس جانسون: انتظار داریم اتحادیه اروپا هم مانند ما انعطاف نشان دهد

وزیر دارایی بریتانیا: اتحادیه اروپا را در ۳۱ اکتبر ترک خواهیم کرد

بحران بلاتکلیفی برکسیت؛ پارلمان بریتانیا از تعلیق خارج شد