بوریس جانسون: انتظار داریم اتحادیه اروپا هم مانند ما انعطاف نشان دهد

بوریس جانسون: انتظار داریم اتحادیه اروپا هم مانند ما انعطاف نشان دهد
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که کمتر از ۴ هفته تا پایان مهلت تعیین شده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده است، بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور روز چهارشنبه ۲ اکتبر تازه‌ترین بسته پیشنهادی خود را برای برکسیت به اتحادیه اروپا ارسال می‌کند.

آگهی

در حالی که کمتر از چهار هفته تا پایان مهلت تعیین شده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده است، بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور روز چهارشنبه دوم اکتبر بخش هایی از پیشنهادات خود برای برکسیت را مطرح کرد. 

نخست وزیر بریتانیا تازه‌ترین بسته پیشنهادی خود برای برکسیت را قرار است به اتحادیه اروپا ارسال کند.

بوریس جانسون در سخنرانی خود اعلام کرد که وی طرحی از «پیشنهادات سازنده و معقول» را برای اتحادیه اروپا ارسال می کند. وی ابراز امیدواری کرد که این طرح با «انعطاف» اتحادیه اروپا به سرانجام برسد. نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که لندن با ارائه این پیشنهاد از خود «انعطاف» نشان داده است. 

بوریس جانسون در سخنان روز چهارشنبه خود تاکید کرد که بریتانیا تحت هر شرایطی در روز ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. وی در مورد موضوع مناقشه برانگیز «پشتوانه مرزی ایرلند» اعلام کرد که لندن در هیچ حالتی به دنبال ایجاد ایست بازرسی در مرز ایرلند با ایرلند شمالی یا در نزدیکی آن نیست.

گزارش‌ها پیش از این حکایت از این داشت که بسته جدید دولت بریتانیا تفاوت‌های عمده‌ای با طرح‌های پیشنهادی قبلی دارد و در راس مفاد آن، پیشنهادی برای لغو طرح «پشتوانه مرزی ایرلند» (Backstop) آماده شده است.

بنا بر خبری که روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا از محتوای طرح جدید منتشر کرده است، این طرح «دو مرز برای چهار سال» نامگذاری شده است. مطابق محتوای آن، ایرلند شمالی همچون دیگر نواحی بریتانیا از بازار تجاری مشترک با اتحادیه اروپا خارج خواهد شد اما در زمینه اقلام صنعتی و کشاورزی به قوانین گمرکی اتحادیه وفادار خواهد ماند. این وضعیت از سال ۲۰۲۱ اجرایی خواهد شد و تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.

پس از گذشت این چهار سال، مجلس ایرلند شمالی تصمیم خواهد گرفت که آیا این کشور همچنان از قوانین گمرکی بازار واحد اروپا تبعیت بکند یا نه.

در صورت موافقت اتحادیه اروپا و اجرایی شدن پیشنهاد جدید، طرح موقتی موسوم به «پشتوانه مرزی ایرلند» که اکنون در منطقه مرزی ایرلند در دست اجراست پایان می‌پذیرد. این طرح که ناظر به برپایی نوعی پایش مرزی است طراحی شد تا کالاها و خدمات بتوانند به آسانی از بریتانیا وارد ایرلند شمالی و بالعکس شوند بدون اینکه نیازی به مرزکشی فیزیکی میان ایرلند شمالی در قلمرو بریتانیا و ایرلند جنوبی در قلمرو اتحادیه اروپا باشد.

بوریس جانسون پیشتر گفته بود هرگونه توافقی با اتحادیه باید متضمن الغای این طرح موقتی باشد.

گزارش روزنامه دیلی تلگراف از طرح جدید بریتانیا توسط مقامات دولتی تایید نشده است، با این حال جزییات پرشمار درج شده و این واقعیت که بوریس جانسون مدت‌ها در این روزنامه ستونی اختصاصی برای مطالب خود داشته است به اعتبار گزارش افزوده است.

هلن مک انتی، وزیر امور اروپای ایرلند، طرح جدید دولت بوریس جانسون را در مورد برکسیت رد کرده است

در همین زمان روزنامه گاردین بریتانیا گزارش داده است که بوریس جانسون با حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی در مجلس به توافقی پنهانی برای حمایت از طرح جدید دولت دست یافته است. این حزب به طور رسمی درباره طرح جدید اعلام موضع نکرده است، اما منابعی از درون آن گفته‌اند نمایندگان عضو عمدتا با پیشنهادهای ارائه شده موافق هستند.

این در حالی است که هلن مک انتی، وزیر امور اروپای ایرلند، طرح جدید دولت بوریس جانسون را رد کرده است.

این مقام دولتی گفته است که انگلستان می‌خواهد با قائل شدن یک محدودیت زمانی که «غیرقابل قبول» است، از یک بازار واحد «دلبخواه دست‌چین» کند.

نخست وزیر بریتانیا قرار است امروز در اجلاس حزب محافظه کار در شهر منچستر سخنرانی کند. گفته میشود پیام او این است که طرح جدید، طرح نهایی بریتانیا خواهد بود و اتحادیه اروپاست که باید آن را قبول کند یا مسئله را رها کند.

بوریس جانسون امیدوار است طرح جدید بتواند رهبران اروپا را در آستانه اجلاس پیش روی این اتحادیه به حصول یک توافق در روزهای باقیمانده تا اتمام مهلت برکسیت ترغیب کند.

اجلاس سران اتحادیه اروپا ۱۶ و ۱۷ ماه جاری در بروکسل برگزار خواهد شد.

مهلت اتحادیه اروپا به بریتانیا برای برکسیت در روز ۳۱ اکتبر امسال به پایان می‌رسد. با این حال نمایندگان مجلس بریتانیا طرحی را به تصویب رسانده‌اند که به موجب آن دولت موظف است در صورت عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا تا روز ۱۹ اکتبر درخواست تمدید مهلت برکسیت را ارائه کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکسیت؛ ادامه مذاکرات بریتانیا و اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت