عکس‌های ماهواره‌ای: «آدریان دریا ۱» به بندر طرطوس سوریه رسیده است

عکس‌های ماهواره‌ای: «آدریان دریا ۱» به بندر طرطوس سوریه رسیده است
Copyright Satellite image ©2019 Maxar Technologies/Handout via REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این نفت‌کش پیش از این آخرین سیگنال اعلام موقعیت خود را روز دوشنبه در ساعت ۱۵:۵۳ به وقت گرینویچ فرستاده بود؛ یعنی زمانی که در مکانی میان قبرس و سوریه قرار داشت.

آگهی

یک شرکت ماهواره‌ای آمریکایی توانست روز جمعه ۶ سپتامبر از موقعیت دریاییِ جدید نفت‌کش «آدریان دریا ۱» عکس‌هایی تهیه کند.

تصاویر گرفته شده توسط شرکت ماهواره‌ای «Maxar Technologies Inc» که در بخش فناوری‌های فضایی فعال است، این نفت‌کش را در منطقه‌ای نزدیک به بندر طرطوس سوریه نشان می‌دهد.

اهمیت این عکس‌ها از آن روست که برای مدت چهار روز هیچ اطلاعی از وضعیت «آدریان دریا ۱» در دست نبود و اطلاعات سایت‌های ردیابی کشتی‌ها نیز حاکی از آن بود که فرستندۀ این نفت‌کش، در زمان حرکتش در دریای مدیترانه به سمت آب‌های غرب سوریه خاموش شده است.

این نفت‌کش آخرین سیگنال اعلام موقعیت خود را روز دوشنبه در ساعت ۱۵:۵۳ به وقت گرینویچ فرستاده بود؛ یعنی زمانی که در مکانی میان قبرس و سوریه قرار داشت.

از آنجا که به گفتۀ ایران نفت این تانکر فروخته شده، گمان می‌رود که «آدریان دریا۱» در تلاش برای انتقال بخشی از محمولۀ نفتی خود به کشتی یا کشتی‌های دیگری باشد.

Satellite image ©2019 Maxar Technologies/Handout via REUTERS

نفت‌کش «آدریان دریا ۱» حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام ایران، در هفته‌های اخیر در مرکز اختلافات ایران و کشورهای غربی قرار گرفته است. این نفتکش پیش‌تر در ۴ ژوئیه به ظن صدور نفت به سوریه توسط نیروی دریایی بریتانیا در جبل‌الطارق توقیف شده بود و درنهایت نیز به گفته مقامات جبل‌الطارق، رفع توقیف نفت‌کش پس از آن صورت گرفت که تهران تضمین‌هایی کتبی و رسمی مبنی بر عدم تخلیه نفت در سوریه به آنها ارائه داده است.

واشنگتن به تمام کشورها هشدار داده که کمک به این نفت‌کش به منزلۀ حمایت از سازمان‌های تروریستی است و وزارت خزانه داری آمریکا نیز روز جمعه نفت‌کش «آدریان دریا ۱» را در فهرست سیاه خود قرار داد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش ظریف به پیشنهاد چند میلیون دلاری آمریکا به ناخدای هندی آدریان دریا

فاکس نیوز: ناخدای نفتکش آدریان دریا با مقام‌های ایرانی همکاری نمی‌کند

ابرنفتکش «آدریان دریان ۱» با سیگنال خاموش در نزدیکی لبنان و سوریه