زمزمه‌های توافق نهایی طالبان و آمریکا همزمان با حمله به نیروهای ناتو

نظامیان آمریکایی در افغانستان
نظامیان آمریکایی در افغانستان Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای آمریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد در مقابل مذاکره‌کنندگان طالبان در قطر نشسته‌اند تا در نهمین دور گفتگوهای دو طرف، به توافق بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دست یابند.

آگهی

آغاز نهمین دور مذاکرات طالبان و نیروهای آمریکایی در قطر با انجام یک عملیات انتحاری در ولایت پروان افغانستان همراه شد.

در حالی‌که نیروهای آمریکایی و نمایندگان گروه طالبان در قطر دور یک میز نشستند، یک عضو این گروه افراطی در یک عملیات انتحاری به کاروان نیروهای ناتو در ولایت پروان در نزدیکی پایگاه نظامی بگرام حمله کرد.

سخنگوی گروه طالبان افغانستان بعد از این حمله، با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد ۷ سرباز خارجی کشته و ۴ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

محمد محفوظ ولی‌زاه، فرمانده امنیتی پروان اما می‌گوید این حمله تلفات جانی نداشته است. وی گفت که «در این حمله انتحاری دو تانک نیروهای خارجی در اثر انفجار به شدت تخریب شدند ولی کسی جان خود را از دست نداده است.»

آقای ولی‌زاده در توضیح این حمله می گوید: «این حادثه در حوالی ساعت ۱۰:۳۰ جمعه شب رخ داد و یک خودروی تویوتا کرولا بمب‌گذاری شده به کاروان نیروهای ناتو حمله می‌کند و با انفجار این خودرو دو تانک نیروهای ناتو تخریب شدند.»

سفر اشرف غنی به عربستان همزمان با گفتگوهای صلح در قطر

همزمان با آخرین حمله انتحاری در افغانستان و آغاز نهمین دور گفتگوهای صلح طالبان و آمریکا در قطر، اشرف غنی، رئيس جمهوری افغانستان برای حج عمره و دیدار با مقامات عربستان سعودی راهی این کشور شد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای به این موضوع اشاره کرد که آقای غنی در این سفر با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و شمار دیگری از مقام‌های دولتی این کشور بطور جداگانه دیدار خواهد کرد. این بیانیه جزئیات بیشتری از اهداف سفر اشرف غنی به عربستان را ارائه نکرده است.

همچنین برخی از رسانه‌های محلی افغانستان می‌گویند دولت این کشور از جزئیات مذاکرات میان نیروهای آمریکایی و طالبان مطلع نیست. اتفاقی که زمینه نگرانی مقامات کابل را درباره سرنوشت این کشور و همچنین گروه طالبان فراهم ساخته است.

نهمین دور گفتگوها در دوحه قطر

نهمین دو مذاکرات میان آمریکا و طالبان از پنجشنبه هفته گذشته ۲۲ اوت در دوحه قطر آغاز شده است. زلمی خلیل‌زاد، دیلپمات افغان - آمریکایی که پیشتر سفیر ایالات متحده در کابل نیز بوده است، به عنوان نماینده آمریکا در این گفتگوها حضور دارد. آقای خلیل‌زاد سابقه خدمت به عنوان سفیر ایالات متحده در عراق را نیز دارد.

نهمین دور گفتگوهای میان نمایندگان آمریکا و طالبان در حالی آغاز شده است که نگرانی درباره تحرکات داعش در افغانستان افزایش یافته است. ضمن اینکه طرفین در هشت دور پیشین هنوز نتوانسته‌اند به توافقی در خصوص نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و نقش آفرینی طالبان در آینده افغانتسان دست یابند.

این گفتگوها که حدود یکسال است، برگزار می شود، به گفته دو طرف به نتایج امیدوار کننده ای رسیده و قرار است در نشست‌های آتی نهایی شود. واشنگتن امیدوار است با نهایی کردن این توافق زمینه برقراری صلح در افغانستان و نیز مقدمات خروج نظامیان خود را از این کشور فراهم سازد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از برخی مقامات آمریکایی می‌گوید این کشور می‌خواهد در یک بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ ماهه از افغانستان خارج شود. این در حالیست که طالبان خواستار خروج نیروهای آمریکایی ظرف ۹ تا ۱۲ ماه هستند.

زمزمه‌های توافق نهایی طالبان و آمریکا

عبدالسلام ضعیف، سفیر پیشن طالبان در پاکستان به شبکه خبری طلوع‌نیوز افغانستان گفته است طی چند روز آینده توافقنامه میان نیروهای آمریکایی و طالبان نهایی خواهد شد و ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروۀ طالبان به نمایندگی از طالبان این توافقنامه را امضا خواهد کرد.

اآقای ضعیف همچنین با تایید وجود اختلاف نظر در بین طالبان افزوده است که حدود یک هفته پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح طالبان و آمریکا، مذاکرات در خصوص آیندۀ افغانستان بین افعان‌ها آغاز خواهد شد.

عبدالسلام ضعیف همچنین با هشدار به آمریکا در خصوص پایبند نبودن به توافق افزود: «اگر بعد از حصول توافق صلح، نیروهای آمریکایی همچنان در افغانستان باشند، این در مغایرت با تفاهم خواهد بود.»

سفیر پیشن طالبان در اسلام‌آباد، کشورهای چین، روسیه و پاکستان را طرفینی خواند که از سوی طالبان به عنوان تضمین کننده تفاهم صلح شناخته می‌شوند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در گفتگویی با یک روزنامه پاکستانی گفته است که گروه طالبان بر سر کلیات زمان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به توافق رسیده است و هم اکنون در خصوص چگونگی مکانیسم اجرای آن رایزنی می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا حضور نظامی بلندمدت خود در اروپا را افزایش می‌دهد؛ شرق قاره سبز در کانون توجه واشنگتن

دو روز پس از حمله مرگبار کابل؛ دور جدید مذاکرات صلح آمریکا با طالبان آغاز می‌شود

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد