آزمایش موشکی آمریکا؛ هشدار پیونگ یانگ به واشنگتن در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات

آزمایش موشکی آمریکا؛ هشدار پیونگ یانگ به واشنگتن در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات
Copyright KCNA via REUTERS
Copyright KCNA via REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعتراض کرۀ شمالی در حالی است که پیونگ‌یانگ در هفته‌های اخیر با اشاره به لزوم تقویت امنیت خود، چند موشک کوتاه برد را آزمایش کرده بود.

آگهی

سخنگوی وزارت خارجه کرۀ شمالی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اقدام اخیر آمریکا در آزمایش موشک میان برد کروز، همچنین برنامۀ این کشور برای استقرار هواپیماهای جت اف‌-۳۵ و دیگر تجهیزات تهاجمی نظامی در اطراف شبه‌جزیرۀ کره، اقداماتی «خطرناک» است که باعث ایجاد «یک جنگ سرد جدید» در منطقه خواهد شد.

در بیانیه‌ای که در همین رابطه از سوی خبرگزاری رسمی کرۀ شمالی (KCNA) منتشر شد نیز آمده است اگرچه پیونگ‌یانگ همچنان بر موضع پیشین خود مبنی بر ضرورت حل همۀ اختلافات از مسیر گفتگو و مذاکره تاکید دارد اما «گفتگوی همراه با تهدید نظامی» را نمی‌پذیرد.

این بیانیه بار دیگر اعتراض کرۀ شمالی به استقرار سلاح‌های پیشرفته آمریکایی در کرۀ جنوبی را تکرار کرده و آن را یک «تحریک جدی» خوانده است.

اعتراض کرۀ شمالی در حالی است که پیونگ‌یانگ در هفته‌های اخیر با اشاره به لزوم تقویت امنیت خود، چند موشک کوتاه برد را آزمایش کرده بود.

علاوه بر اعتراض کرۀ شمالی، چین و روسیه نیز ضمن هشدار به آمریکا در این باره که این آزمایش «تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است» روز پنج‌شنبه خواستار برگزاری نشستی با این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل شدند.

پنتاگون روز دوشنبه از آزمایش یک موشک کروز با بردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر خبر داد که اولین آزمایش واشنگتن از این دست، از زمان خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) محسوب می‌شد.

این پیمان در سال ۱۹۸۷ میلادی رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، روسای جمهور وقت آمریکا و شوروی پیشین امضا شد و بر اساس آن همۀ موشکهای (کوتاه برد و میان برد) هسته‌ای و متعارف دو کشور و همۀ سکوهای پرتاب آنها از بین برده شدند.

دونالد ترامپ در اکتبر ۲۰۱۸ میلادی از تصمیم خود برای خروج از این پیمان، به بهانۀ نقض مکرر آن از سوی روسیه خبر داد و در فوریه ۲۰۱۹ میلادی نیز رسما از آن خارج شد.

برگزاری دور جدید مذاکرات غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیرۀ کره

اخبار مربوط به آزمایش موشک کروز آمریکا و اعتراض رسمی کرۀ شمالی در حالی منتشر می‌شود که نمایندگان دو کشور در تلاش برای از سر گیری دور جدید مذاکرات غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیرۀ کره هستند.

استفان بگین، نمایندۀ ویژه آمریکا که مذاکرات این کشور با کرۀ شمالی را رهبری می‌کند از سه شنبه‌ گذشته در سئول است تا مقدمات دور جدید گفتگوها را فراهم کند. او روز چهارشنبه مقابل خبرنگاران اعلام کرد: «به محض اعلام آمادگی همتایانمان از کرۀ شمالی، آمادۀ از سرگیری گفتگوها هستیم.»

روز پنج‌شنبه نیز کیم هیون‌-چونگ، مشاور امنیت ملی کرۀ جنوبی پس از دیدار با آقای بگین اعلام کرد که مذاکرات واشنگتن‌-پیونگ یانگ به زودی آغاز خواهد شد و کارها در این زمینه به‌خوبی پیش می‌رود.

پس از دومین دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ‌-اون ماه فوریه در هانوی پایتخت ویتنام که بدون رسیدن به نتیجه‌ای روشن پایان یافت، گفتگوهای هیات نمایندگان آمریکا و کرۀ شمالی بر سر غیرهسته‌ای کردن شبه‌جزیره کره متوقف شد.

پس از بن بستی طولانی در این گفتگوها، سرانجام در پایان ماه ژوئن آقایان کیم و ترامپ بار دیگر دیدار کردند و در جریان سومین دیدار خود که در مرز بین دو کره انجام شد، برای از سر گیری گفتگوها به توافق رسیدند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن: توکیو با واشنگتن بر سر موشک‌های کره‌شمالی هماهنگ است

کره شمالی پس از هشدار به کره جنوبی و آمریکا دو موشک دیگر پرتاب کرد

جنگ دو کره؛ چگونه آمریکا به فکر پرتاب بمب اتم روی کره شمالی افتاد؟