شوک تازه آمریکا به بازارهای مالی؛ کاهش نرخ دلار ادامه یافت

شوک تازه آمریکا به بازارهای مالی؛ کاهش نرخ دلار ادامه یافت
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با افزایش احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا و آلمان قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه برنت هم نزدیک به ۲ دلار کاهش یافت و به ۵۹ دلار و ۳۲ سنت رسید.

آگهی

بازده اوراق قرضه کوتاه‌مدت در بازار آمریکا و بریتانیا از بازده اوراق بلندمدت فراتر رفت. رخدادی که می‌تواند نشانه‌ای از شروع رکود اقتصادی باشد.

در پی وارونگی منحنی بازده اوراق قرضه و اعلام پیش‌بینی‌هایی در مورد رکود اقتصاد آلمان و بریتانیا، شاخص بورس این کشور، داکس ۲۵۴ واحد و شاخص ۱۰۰ شرکت برتر بورس لندن نیز بیش از ۱۰۰ واحد کاهش یافت. از بعدازظهر چهارشنبه وضعیت قرمز به بازارهای سهام آمریکا سرایت کرد و شاخص سهام شرکت‌های برترصنعتی، داوجونز ۴۵۲ واحد پایین آمد.

با افزایش احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا و آلمان قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه برنت هم نزدیک به ۲ دلار کاهش یافت و به ۵۹ دلار و ۳۲ سنت رسید.

در بازار جهانی طلا نیز در پی نزول نرخ بهره اوراق قرضه کوتاه‌مدت آمریکا به پایین‌تر از نرخ بهره اوراق بلندمدت و آغاز کاهش شاخص بورس‌های اروپا و آمریکا قیمت هر اونس فلز زرد گرانبها بار دیگر سیر صعودی به خود گرفت و از هزار و ۵۱۵ دلار گذشت و افت بعدازظهر سه‌شنبه را جبران کرد.

اما در بازار تهران قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به دلیل کاهش نرخ دلار کمی پایین آمد و به ۴۱۵ هزارتومان رسید.

نرخ فروش دلار در بازار آزاد تهران برای ششمین روز متوالی در سطح قیمت کمتر از ۱۲ هزارتومان باقی ماند.

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار ارز ایران بهای هر دلار آمریکا با بیش از ۶۰ تومان کاهش در مرز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان نوسان داشت.

این در شرایطی بود که بانک مرکزی نیز در سامانه رسمی سنا نرخ فروش دلار در شبکه صرافی های رسمی و بانکی را همچون دو روز گذشته در نرخ ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت نگاه داشته بود.

نرخ یورو نیز روز چهارشنبه در سامانه سنا همچنان ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسید اما در بازار آزاد این نرخ به ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافت.

در حالی که نرخ برابری جهانی یورو در برابر دلار آمریکا ۱.۱۱۷۹ واحد است، بانک مرکزی ایران بر پایه دلار ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی، یورو را حدود ۱۰۰ تومان بالاتر از قیمت جهانی عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حذف دلار از مبادلات ایران با روسیه و ترکیه؛ ابتکارعمل یا پرداخت هزینه تحریم بانک مرکزی؟

شاخص ترامپ‌سَنج به بازار آمد

تنش ایران و آمریکا؛ قیمت طلا تا کجا صعود می‌کند؟